Geef je hormonen even rust

Off-days. We hebben allemaal wel eens van die dagen. Zo één waarop je haar gewoon niet goed zit, je aan elke stoelpoot je kleine teen weet te stoten en je het niet op kunt brengen om ook maar iets productiefs te doen. Je hebt eigenlijk geen flauw idee waarom je je zo down voelt en niets meer lijkt te werken. Wat is er nu werkelijk aan de hand?

Ik denk dat ik niet heel veel meer hoef te zeggen als ik het erover heb: hormonen. We weten allemaal hoe onze hormoonspiegel kan schommelen en wat voor effect dit kan hebben op onder andere je humeur. We’ve all been there, right? Je wordt er humeurig van, krijgt meer of juist minder honger, weet niet meer wat je aan moet met jezelf, etcetera. Een dipje, dus.

Onnodig! Probeer er eens achter te komen waarom je hormonen zo van streek zijn en werk eraan, en dan ben je in no-time weer de oude (als je het in ieder geval door blijft zetten, natuurlijk). Bekijk de oorzaken en tips hieronder bijvoorbeeld eens:

Stress

Waarschijnlijk niet heel verrassend maar wel veel voorkomend: stress is echt een killer voor je lichaam. Het knoeit met zowel je fysieke als mentale gezondheid en daarom is het zo belangrijk om ervoor te zorgen dat je minder strest. Helemaal ‘s avonds stressen is niet goed: normaal gesproken zorgt je stresshormoon cortisol ervoor dat je kunt relaxen en kunt slapen, maar op een laat tijdstip je erg druk maken zorgt ervoor dat deze actief blijft, wat er ook weer in resulteert dat je niet in slaap kunt vallen.

Tips: Relax! Haal even diep adem en realiseer je dat dit ook wel weer goed komt. Kijk bijvoorbeeld hier eens waarom je minder moet stressen en hier hoe je dat kunt leren.

Cafeïne

Weet je nog die kop koffie die je vanmorgen nam om jezelf wakker te houden? Hetzelfde effect heeft het dus ook ‘s avonds. Door de cafeïne doet je lichaam er alles aan om je productief en wakker te houden, en dat is juist wat je wilt vermijden als je je bed in duikt. In het stukje hieronder lees je hoe dat dan weer je slaapritme verstoort en waarom dat je hormonen beïnvloedt.

Tips: Heb je ‘s avonds toch echt zin in je bakje koffie? Zorg er dan voor dat je voor de cafeïnevrije variant gaat. Voor de theeleuten onder ons: kies voor een kruidenthee. Hier zit het opwekkende stofje theïne niet in, wat anders hetzelfde effect op je lichaam heeft als cafeïne.

Slapen

Slaap is belangrijk, en wordt helaas vaak nog een beetje onderschat. Weinig slaap verhoogt je cortisol, waardoor je bloedsuikerspiegel eerst piekt en daarna daalt. Het gevolg: de hele dag door heb je honger en je hebt eigenlijk voornamelijk zin in een zoete of vette hap, en niets minder dan dat. Klinkt bekend?

Het geldt niet alleen voor regelmatig te weinig slapen: één nachtje doorhalen of simpelweg slecht slapen zorgt er al voor dat je hongerhormoon leptine van slag raakt. ‘s Nachts zorgt leptine voor het seintje aan het lichaam dat je niet hoeft te eten. Weinig of slecht slapen geeft dan dus aan dat je wel moet eten, wat je niet doet. Dit zorgt er voor dat je de volgende dag nog meer honger hebt.

Tip: Probeer om een vast slaapritme aan te houden door op dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan. Zorg er daarbij wel voor dat je genoeg uren pakt.

Beweeg! 

Weer zoiets wat we zo onderhand allemaal wel weten, maar eigenlijk niet onder ogen willen komen: het belang van sport voor je lijf. Endorfine, die vrijkomt bij sporten en je blij maakt, zorgt niet alleen voor een positieve instelling en een alert hoofd. Het houdt ook je immuunsysteem onder controle én je libido verbetert erdoor – en wie wil dat nou niet? 😉

Tips: Hoe meer je beweegt, hoe meer endorfine vrijkomt. Pilates is een goede optie maar ook yoga kan prima! Zorg er in ieder geval voor dat je in beweging blijft.

Suikers

Hoewel het belangrijk is om zowel gezond te eten als te genieten, is het net zo belangrijk om er wel op te letten wat je in je mond stopt. ‘Teveel’ van iets is immers nooit goed. Vraag jezelf dan ook eens af waar je op een dag (of in een week) veel van eet. Is chocolade bijvoorbeeld je guilty pleasure? Of die heerlijke zak chips ‘s avonds bij de TV? We snappen je heel goed en het is ook helemaal prima om af en toe jezelf schaamteloos te verwennen -zolang je het niet elke dag doet, natuurlijk.

Kijk alleen wel uit dat je niet teveel suikers binnenkrijgt in verband met je insuline. Dit hormoon zorgt ervoor dat suiker in je bloed terecht komt zodat je er energie uit kunt halen. Overmatige hoeveelheden suiker zorgen ervoor dat het opgeslagen wordt als vet en niet als energie. Je wilt meer, meer, meer en dat kan uiteindelijk leiden tot diabetes.

Tips: Kun je de drang niet weerstaan? Probeer dan eens pure chocolade in plaats van de melkvariant (het liefst gemaakt van 85% cacao). Minimaal 70% is ook al goed. Hoe hoger het cacaogehalte hoe ‘gezonder’ de chocolade voor je is. Er zitten namelijk allerlei vitaminen en mineralen in en het is goed tegen bloed- en vaatziekten. Vast geen verrassing, maar van chocola word je ook nog eens blij! Doordat je lichaam deze stoffen omzet in dopamine krijg je dat gelukzalige gevoel. Dit geldt dan wel voor een klein stukje, want anders word je weer niet zo vrolijk van de weegschaal. 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *