9 redenen waarom je echt minder moet stressen

 Stress is om diverse redenen niet goed voor je body en mind, dat weten we allemaal. Maar dat het onder andere je gewicht, slaap en eetpatroon kan beïnvloeden, is misschien minder bekend. Dus neem even tijd voor jezelf, en lees rustig dit artikel, voordat je weer door rent naar je volgende afspraak.

1. Stress denkt te baas te zijn over jouw prioriteiten – en dat lukt hem ook

We gedragen ons altijd naar onze hoogste prioriteiten. Misschien wil je sterker in je schoenen staan, hogerop komen in je werk of gezonder leven. Wat jouw prioriteit ook zijn, stress zal altijd de sterkere zijn. Stress heeft namelijk een overlevingsmechanisme in zich wat ervoor zorgt dat elke andere prioriteit teniet wordt gedaan. Het focust zich uitsluitend op jouw veiligheid en vraagt zich niet af of je gelukkig bent, plezier hebt in je leven of dingen doet die je blij maken.

Wanneer wij stress voelen tengevolge van bijvoorbeeld een te hoge werkdruk, geroddel, perfectionisme of schaamte, wil ons lichaam ons uitsluitend in veiligheid brengen. Het lichaam reageert letterlijk alsof het achterna gezeten wordt door een roofdier! In plaats van het psychologische gedeelte aan te pakken, zorgt stress ervoor dat je hartslag omhoog gaat, je bloeddruk stijgt, je meer of minder gaat eten, paniekaanvallen krijgt of slapeloos bent. Uiteindelijk heb je dus last van zowel psychologische als fysieke klachten.

2. Stress beïnvloedt je workouts

Een goeie workout is vaak ook een mentaal spel; die laatste herhalingen gaan toch vaak op karakter. Mentale vermoeidheid zorgt ervoor dat je jezelf niet meer kunt motiveren, waardoor je slechts ‘halve’ trainingen doet en maar wat aanklooit. Bovendien herstelt je lichaam stukken langzamer door stress, waardoor je dagelijks het gevoel hebt een marathon gelopen te hebben.

3. Stress beïnvloedt hetgeen je eet

Stress heeft invloed op het ‘hongerhormoon’ en het ‘verzadigingshormoon’. Wanneer je je gestresst voelt, ben je wellicht hongeriger en heb je meer eten nodig alvorens je je verzadigd voelt. Daarbovenop geeft stress jou een intens verlangen naar suiker, koolhydraten en vettig voedsel. Vaak gaat stress ook gepaard met druk zijn, waardoor je al snel fastfood bestelt.

4. Stress beïnvloedt je slaap

Stress maakt het moeilijk in slaap te vallen, in slaap te blijven en in een diepe slaap terecht te komen. Gebrek aan slaap zorgt voor heel wat problemen, zoals een vertraagde stofwisseling, een lager immuunsysteem, meer honger, een lagere wilskracht, minder energie, minder motivatie, etc. Slaap is gewoonweg extreem belangrijk.

5. Stress maakt je ziek

Stress kan je letterlijk ziek maken. Stress is van nature uit gericht op het zorgen voor veiligheid; jouw gezondheid wordt daarbij verwaarloosd. Dus in plaats van jouw immuunsysteem hoog te houden, zorgt stress er bijvoorbeeld voor dat je kan rennen of vechten voor je leven. Dit is handig wanneer je achterna wordt gezeten door een leeuw, echter biedt het weinig hulp op gebied van moderne stressoren zoals werkdruk, schaamte, perfectionisme en competitie. Omdat stress zich dus niet bezig houdt met jouw afweersysteem, word je dus veel sneller ziek en ben je vatbaarder voor blessures en andere pijnlijke omstandigheden zoals ontstekingen, migraine, huidaandoeningen, darmziektes en dergelijke.

6. Stress blokkeert signalen die je lichaam naar jou stuurt

Stress zorgt voor veel lawaai in je hoofd, waardoor het bijna onmogelijk is om signalen van je lichaam te ontvangen; of dit nu honger, dorst, moeheid, pijn, verlangen of een bepaalde emotie is. Luisteren naar je lichaam is cruciaal om stress te verminderen. In plaats van duizend-en-één vragen aan jezelf te stellen (Wat moet ik eten? Hoeveel moet ik eten? Zal ik vegetariër worden? Waarom voel ik mij zo opgeblazen? Hoe weet ik of ik nu écht honger heb?), moet je tot jezelf komen en je lichaamssignalen proberen op te vangen.

7. Stress maakt je gevoelloos

Stress laat je hunkeren naar rust en ontspanning. Echter komt het vaak voor dat mensen denken te ontspannen, terwijl ze eigenlijk een soort van verstijven en enigszins ‘verdoofd’ de dag doorkomen. Gedachteloos eten, heel de dag op de bank hangen en urenlang surfen op Facebook zijn voorbeelden van verdovende activiteiten. Het verschil tussen echte ontspanning en verdoving is dat een ontspannende activiteit je verfrist, herstelt, versterkt en nieuwe energie geeft. Een verdovende activiteit heeft juist het tegenovergestelde effect; je voelt je onrustig, angstig, nog vermoeider en leeg van binnen.

8. Stress zorgt voor vetopslag

Cortisol – het stresshormoon – zorgt ervoor dat het moeilijker is om vet te verliezen. Tevens heeft cortisol invloed op de plek waar vet wordt opgeslagen.

9. Stress is een vicieuze cirkel

Stress maakt het moeilijk om te slapen. Niet slapen veroorzaakt stress.
Stress creëert fysieke spanning. Fysieke spanning creëert stress.
Stress veroorzaakt pijn, lichamelijke aandoeningen en allerlei metabolische ziektes. Omgaan met dergelijke kwalen zorgt voor stress.
Stress maakt je moe, waardoor je je workout overslaat, de hele dag luiert en meer fast food eet. Luieren, je workout overslaan en fast food eten veroorzaken op hun beurt weer stress.
Stress verlaagt je libibo. Een verlaagd libido en dus weinig seks veroorzaken stress.

Een lang verhaal kort? Als je veel stress hebt in je leven, kun je aan bovenstaande situaties niets doen; je lichaam ervaart het gewoon. In plaats van je druk te maken om het feit dat je je druk maakt, kun je beter proberen bewust de keuze te maken om jezelf tijd te gunnen. Tijd om de knop even om te zetten en volledige me-time in te lassen. Gewoon omdat je het waard bent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *