De beste buikspieroefeningen voor een sixpack

Zet deze titel boven een artikel en je weet zeker dat een hoop mensen uit nieuwsgierigheid toch even naar deze ‘superoefeningen’ doorklikken. Een sixpack, of in elk geval een platte buik, willen we immers allemaal wel. En hoe ideaal zou het zijn als die binnen handbereik is met een paar simpele bewegingen? Sportscholen die een ‘buikspierkwartiertje’ aanbieden en fabrikanten van fitnessapparatuur willen ons maar wat graag laten geloven dat het zo eenvoudig is. Want quick fixes verkopen.

Veel mensen denken onterecht dat je lichaamsdelen afzonderlijk van elkaar strak kunt trainen. Hoe vaak krijg ik van deelnemers in mijn lessen niet de vraag wat de beste oefeningen zijn om van die love handles of ‘kipfilets’ (het vet aan de onderkant van je bovenarm) af te komen. En dan wel graag met behoud van de lichaamsdelen waar ze wél tevreden over zijn.

Helaas werkt het niet zo. De misvatting dat je je buik strak kunt trainen begint met de gedachte dat onzichtbare buikspieren betekent dat ze er helemáál niet zijn. Niets is minder waar. Iedereen wordt geboren met buikspieren. Als je ze bovendien regelmatig traint, worden ze sterker. Toch zie je daar bij de meeste mensen niet veel van. Dat komt doordat er een laag(je) vet overheen ligt. Ze zijn verstopt. Het is daarom niet zozeer zaak om je buikspieren harder te trainen, als wel ervoor te zorgen dat je vet verbrandt en daardoor meer spierdefinitie creëert.

Voeding

Je voeding speelt hierbij de belangrijkste rol. Het creëren van een calorietekort (minder energie tot je nemen dan je verbruikt) zorgt ervoor dat je afvalt en vet verliest. Sporten heeft een ondersteunende functie: door te bewegen verbrand je meer calorieën en is het makkelijker om dit calorietekort te creëren. Zorg er wel voor dat je je voedingsstoffen in de juiste verhoudingen binnenkrijgt. Voor het creëren van spierdefinitie is het belangrijk dat je voldoende eiwitten inneemt. Die zorgen er namelijk voor dat je spieren intact blijven, ondanks dat je je lichaam eigenlijk van te weinig energie voorziet.

Het verbranden van vet gebeurt verspreid over je hele lichaam. Het verschilt per persoon waar het meeste vet wordt opgeslagen. De een heeft stevige bovenbenen en billen, maar wel een slanke taille. De ander is juist eindeloos bezig om die zwemband weg te krijgen. De plek waar het makkelijkst vet wordt opgeslagen is ook de plek waar je het het moeilijkst weer kwijtraakt. Hoe hard je ook sport, op sommige plekken lijkt het nooit weg te gaan.

Rolletjes

Zelf heb ik vrij droge armen en mijn spierballen zijn dan ook altijd goed zichtbaar. Bij mijn buik heb ik echter altijd een vetrolletje, dat ik net als velen graag zou zien verdwijnen. Maar als ik minder ga eten en (nog) meer ga sporten, krijg ik een ingevallen gezicht en word ik zo plat als een dubbeltje. Al mijn rondingen verdwijnen. En dat rolletje… blijft gewoon vrolijk zitten.

Ik zou tot het gaatje moeten gaan, tot een ongezond laag vetpercentage, om het daar weg te krijgen. Of op liposuctie moeten overgaan om te voorkomen dat het vet ook op ongewenste plekken verdwijnt. Beide geen optie.

Lichaamsbouw

Je lichaam denkt niet met je mee over de vraag wat esthetisch het meest verantwoord is. Het is genetisch bepaald waar het vet het langst blijft zitten en waar het het snelst verdwijnt. Kwestie van geluk dus. Plaatselijk, op de gewenste plek, vet verbranden bestaat niet. Natuurlijk blijf ik in mijn lessen gewoon buikspieroefeningen doen. Je traint je hele lichaam en dus ook je buik. Bovendien heb ik als instructeur rekening te houden met waar mijn deelnemers om vragen. Als zij met een goed gevoel naar huis gaan, omdat ze dát lichaamsdeel hebben getraind waarvan ze het liefst zien dat het strakker wordt, dan is dat ook wat waard. Maar als mensen heel gericht aan me komen vragen met welke oefeningen ze de boel strak kunnen trekken, op één specifieke plek, dan leg ik ze wel uit dat het zo niet werkt.

Omarm je imperfecties

De blikken gaan op dat moment van hoopvol naar een beetje beteuterd. Maar ik hoop dat het uiteindelijk ook geruststelt. Het heeft weinig zin om als een gek je buikspieren te gaan trainen of jezelf op rantsoen te zetten. Zeker als je geen ambities koestert om volledig afgetraind als bikini fitnessmodel op de catwalk te schitteren. Je kunt in mijn ogen maar beter accepteren dat bepaalde lichaamsdelen altijd wat minder strak zullen zijn dan andere. Omarm je imperfecties in plaats van je er eindeloos tegen te verzetten. Daar word je uiteindelijk echt niet gelukkiger van.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *