Wereld Gezondheidsdag: hoe voorkom je dat je jezelf in tegenslagen verliest?

We hebben allemaal wel momenten waarop het tegenzit, waarop het niet lekker loopt en het lijkt alsof alles tegen je is. Je zit misschien vast in een (winter)dip, je hebt een slechte week gehad of het overvalt je. Deze tegenslagen gaan vaak vanzelf wel weer weg, maar wat als ze vaker voorkomen? Wat als ze niet weggaan?

Dit jaar staat Wereld Gezondheidsdag in het teken van depressie, en hoewel de ziekte zo vaak voorkomt heerst er nog steeds een taboe op. Het kan natuurlijk een keer even tegenzitten, maar het komt ook vaak voor dat dit slechts een rough patch is. Een periode in je leven waar je vanzelf wel weer uitkomt omdat het allemaal toch niet zo erg blijkt te zijn of doordat de oplossingen zich vanzelf presenteren. Een ‘diepere dip’, of in sommige gevallen een depressie, is dan misschien niet iets waar je direct aan denkt. Het is immers niet iets dat je zomaar moet noemen: het is een serieuze ziekte.

Door traumatische gebeurtenissen of slechte ervaringen kan depressie erin sluipen. In veel gevallen houdt het in dat je helemaal nergens meer zin hebt. En nee, dat houdt niet in dat je een dag of twee lekker in je bed wil chillen en Netflixen: je wilt eigenlijk alleen maar slapen. Dat is mijn ervaring, tenminste. Het is niet zo leuk als het klinkt. Je hebt geen energie, en zelfs als je die wel hebt praat jouw mind je weer omlaag en ben je dat greintje motivatie en zin alweer kwijt. Het is verschrikkelijk.

Tegenslagen

We hebben allemaal onze verhalen en onze momenten. Bij mij is het onstaan van een depressie er heel sneaky ingekropen en ik weet eigenlijk niet beter dan dat een deel van mijn jeugd een donkere periode was. Gelukkig heb ik mijzelf daar op de één of andere manier na jaren uit weten te worstelen (vraag me niet hoe!). Helaas betekent dat niet dat je er voor de rest van je leven vanaf bent.

Want hoewel je met veel moeite over een depressie heen kunt komen, is beter blijven the tricky part. Ik zie depressie zelf als iets waar je je leven lang last van hebt. Er kunnen maanden, jaren voorbijgaan waarin je nergens last van hebt, afgezien van de typische mindere dagen. Tot er door bijvoorbeeld veel stress of tegenslagen weer zo’n periode ontstaat. Een waarin alles eerst goed lijkt te gaan, tot je je realiseert dat je langzaam aan het wegslippen bent. Doodeng is dat, niet alleen omdat het erbij in sluipt, maar ook omdat je het je eindelijk realiseert. Dat is natuurlijk al een hele stap an sich.

Hoe merk je dat je wegslipt?

Zelf merk ik het als er steeds meer dagen zijn waarop ik in bed wil kruipen omdat de wereld te grijs is. Ik wil al in bed kruipen door een simpel argument of een nutteloze discussie. Of dat ik gewoon zit te werken, gefrustreerd en rusteloos, geïrriteerd omdat ik momenteel door een aanhoudende peesontsteking (rust is pretty much onmogelijk in een schrijfwereld) steeds weer pijntjes heb. Ik overweeg om maar gewoon te gaan slapen. Alles is immers beter als je slaapt. Meestal wint depressie.

Wat kun je er tegen doen?

Geef daar vooral niet aan over! Slapen is echt niet altijd de oplossing. Er spelen zoveel aspecten mee en het belangrijkste is om te weten wat voor jou werkt en wat je kunt doen om te voorkomen dat je jezelf weer in die put laat vallen. Jezelf op die manier leren kennen is niet makkelijk, maar wel heel erg belangrijk. Ik ben dan misschien wel geen expert, maar door mijzelf keer op keer weer uit de put te trekken heb ik inmiddels wel wat ervaring op gedaan, jammer genoeg.

4 tips om te voorkomen dat je jezelf verliest

1. Ga lopen
Misschien klinkt het heel saai en ouderwets, maar een blokje om kan zoveel uitmaken. Ga even een frisse neus halen, denk even nergens aan en laat de natuur op je in werken. Strek die benen, clear your mind.

2. Schrijf het van je af
Of het nu in een dagboek is, in een appje aan jezelf of een mail naar je vriend(in): schrijf het van je af. Uit je frustraties, schrijf over wat je dwarszit, probeer van die blokkade af te komen. Dit is namelijk precies wat ikzelf ook doe. Mijn blogs gaan misschien niet altijd over rainbows and sunshine, maar als ik iets van mij af kan schrijven, dan doe ik dat ook zeker. 😉 Het is aan jou of je de tekst wilt delen: vaak helpt het schrijven alleen al ook heel veel!

3. Ruim op
Ruim op in je hoofd en in je huis. Zijn er taken die nog moeten worden gedaan en die je hebt uitgesteld? Schrijf alles op een rijtje, deel het in per categorie en/of per prioriteit. Door het alleen al op te sommen breng je het van je hoofd naar papier. Taken kunnen afvinken werkt nou eenmaal heel prettig en je ziet in één oogopslag wat je nog moet doen.

4. Doe iets leuks!
Dit klinkt misschien heel voor de hand liggend, maar soms maken de simpelste dingen het grootste verschil. Ik kwam er maar niet uit en had zelfs geen zin meer in een aankomend concert waar ik al maanden naar uitkeek. Toch ben ik gegaan en eerlijk is eerlijk – het is alsof er weer een lichtje aanging in mijn wereld. Vind jouw eigen lichtje: of het nu een concert is of simpelweg een middagje schilderen, als het voor jou werkt dan is dat het enige wat telt.

Is je takenlijst langer dan verwacht? Raak er niet door in paniek, maar zie het als een uitdaging. Hoeveel kastjes kun je opruimen binnen een uur? Kun je een wasje draaien, je bed verschonen, de afwas doen én stofzuigen binnen 15 minuten? Maak er een spelletje van. Challenge your mind. Ik geloof erin dat je het kunt!

Facebook Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *