4 tips om Fear Of Missing Out (FOMO) tegen te gaan!

Het is vrijdagavond en je blijft vanavond thuis. Er zijn nogal wat klusjes die je af moet maken, want die ben je al weken aan het uitstellen. Tussendoor scrol je op je gemak je Facebook-timeline door. Er ontstaat plots een angstig gevoel en je voelt je ineens doodongelukkig. Op Facebook zie je een foto van jouw vriendinnengroep in een fancy bar in Amsterdam, maar ze hebben jou niet meegevraagd omdat je niet weg wilde dit weekend.

Je voelt je verdrietig en je hebt het gevoel dat je iets belangrijks mist. Hallo FOMO! Je avond voelt saai, gewoontjes en vooral verpest. Je besluit maar om op tijd naar bed te gaan.

Fear of Missing Out (FOMO)

Het gevoel hebben dat je een saai leven hebt, je angstig voelen, het idee hebben dat je achterloopt en er niet bij hoort. Het behoort allemaal tot FOMO: Fear Of Missing Out. Veel mensen hebben wel eens ervaren dat ze het gevoel hebben dat ze bepaalde gebeurtenis missen. Ook ik was hier schuldig aan!

Eind vorig jaar heb ik precies zo’n periode gehad. Iedere keer als ik mijn social media bekeek, of naar de verhalen van mijn vrienden luisterde, merkte ik dat ik ineens heel angstig werd. Waarom? Omdat ik het gevoel had dat mijn leven stilstond, letterlijk. Vriendinnen hadden lange relaties, zij gingen huizen kopen, waren getrouwd of gingen trouwplannen maken of er liep al wat kleins rond in hun leven. Wat voelde ik mijzelf in die tijd fucking slecht (oké, plannen voor kinderen heb ik nog lang niet, maar op dat moment was dat echt niet tof). Daar zat ik dan: thuiswonend, single en met het gevoel dat ik totaal geen toekomstplannen had. Ik kan zeggen: ik was doodongelukkig!

Nu kan ik je gelukkig vertellen dat ik daar overheen ben, thank god. Je leven staat namelijk niet stil als je single bent of als je nog thuis woont. Ik heb zoveel ontwikkelingen doorgemaakt dat ik trots op mijzelf mag zijn. Ik ben naar het buitenland geweest voor een stage, ik heb fitnessdoelen behaald waar ik nooit van had durven dromen en ik heb geleerd om te genieten van alles wat ik doe. Dat is toch veel waardevoller?

Beat it

Om jullie te helpen heb ik een paar tips op een rijtje gezet over hoe je FOMO voor kunt zijn. Ook als je er al een beetje last van hebt, kunnen deze tips je misschien verder helpen.

  1. Gebruik minder social media
    Het is misschien niet makkelijk om social media te vermijden. Facebook, Instagram of Twitter, we gebruiken het dagelijks en we kunnen eigenlijk niet meer zonder. Toch is het de grootste boosdoener van FOMO. Iedereen deelt namelijk allemaal leuke dingen online en soms is het inderdaad leuker dan wat jij op dat moment aan het doen bent. Als je wat minder op social media wil zitten kun je de volgende dingen doen: zet je notificaties uit of spreek met jezelf af hoe lang je per dag op social media zit. Je gaat je na een tijd al een stuk beter voelen!
  2. Ga naar buiten
    En dan bedoelen we natuurlijk dat je naar buiten gaat zonder je mobiele telefoon. Zorg dat je je aandacht aan iets anders besteedt dan je huidige routines. De buitenlucht is perfect om even een frisse neus te halen en een wandeling in de natuur doet je humeur goed. Je bent een momentje weg uit je dagelijkse sleur en je kan je gedachtes even op iets anders richten. Een groot pluspunt van het naar buitengaan is dat het je gezond en fit houdt!
  3. Maak lijstjes
    Lijstjes maken helpt je om je gedachten scherp te houden. De lijstjes kunnen uit verschillende soorten bestaan, zoals een to-do-list voor je werk of een lijstje van dingen die je graag wil doen. De lijstjes geven je controle en helpen jou om je doelen te bereiken. Ook geeft het veel voldoening wanneer je iets van het lijstje kan afstrepen.
  4. Kijk niet naar anderen
    Dit vind ik een van de belangrijksten in deze lijst. Kijk niet naar het leven van anderen, maar kijk naar jezelf. Wanneer je te veel naar anderen kijkt krijg je misschien het gevoel dat jouw leven minder leuk is. Stop hier meteen mee. Ook jouw leven is leuk! En weet je wat hier zo mooi aan is? Jouw leven is uniek en daar moet je trots op zijn. Niet alles wat er gedeeld wordt op social media is altijd het perfecte plaatje. Je moet je vooral afvragen voor wie je het doet. Doe je het omdat je wil dat anderen jou graag zo willen zien en dat je er dan bij hoort? Of doe je het voor jezelf, omdat het je gelukkig maakt? I choose me!

Wanneer je deze stapjes rustig doorneemt en echt gaat uitvoeren is er geen enkele kans dat FOMO er bij jou op die manier kan insluipen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *