Zo slagen je goede voornemens wél!

Hoewel steeds meer mensen om mij heen roepen dat zij niet aan goede voornemens doen, blijkt ook dit jaar twee derde van de Nederlanders goede voornemens te hebben. Iedereen start weer vol frisse moed, een nieuw jaar nieuwe kansen!

De sportschool stroomt weer vol, dieetboeken worden van zolder gehaald en de pakjes sigaretten verdwijnen verfrommeld in de vuilnisbak. Dit jaar gaat het zeker lukken. Maar dan, de derde maandag van januari, dit jaar de 19e dus bereidt je vast voor;), is het ‘Blue Monday’ een soort nationale “mislukdag” waarop we tot de conclusie komen dat het wéér niet gelukt is.

Iets eerder of later kan natuurlijk ook, you get the point. Maar hoe kan dit? En hoe kun je ervoor zorgen dat jouw goede voornemens wel langer dan drie weken stand houden? Stop met voornemen en start met doen! Vanaf nu vergeet ik (en jij!) dan ook het woord voornemen en vervang je dit door het woord doen. Voornemens worden doelen, klinkt een stuk actiever, toch?

Positief

De meeste mensen formuleren hun doelen negatief. Ze bedenken wat ze niet meer willen. Hierdoor start je al verkeerd. Je verbiedt jezelf iets en juist als je iets niet meer mag wil je het alleen nog maar liever. Bekijk je doelen nog eens kritisch. Zijn ze positief geformuleerd? Beschrijf je wat je wél gaat doen in plaats van niet meer? Op deze manier start je al met een betere mindset.

Realistisch

Wees eens eerlijk, zijn je doelen wel realistisch? Is van nul keer naar vijf keer in de week trainen haalbaar voor je? Past dit binnen je huidige leefsituatie? Valt dit wel te plannen? Ongeacht je doel kun je jezelf deze vragen stellen. Door je enthousiasme en het feit dat je doelen voor de toekomst hebt gesteld, heb je de neiging om ze veel te groot te maken. In de praktijk blijkt dan al snel dat dit helemaal niet haalbaar is met als gevolg frustratie, teleurstelling en de neiging om het dan maar helemaal op te geven. Dus, wat je doel ook is en hoe enthousiast je ook bent, ga niet als een gek van start. Bekijk eens goed wat mogelijk is en wanneer in de praktijk blijkt dat het je allemaal makkelijk afgaat kun je altijd je doel verder uitbreiden. Zo werk je gelijk sneller naar meer succeservaringen en houd je je doel ook uitdagend.

Specifiek

Wat ga je nu precies doen? Afvallen, meer bewegen, minder stress, het zijn stuk voor stuk enorme doelen waarbij je je eigenlijk niets kunt voorstellen. Maak je doelen kleiner en verdeel het vervolgens zelfs nog in subdoelen. Dus wanneer je wilt afvallen bepaal dan hoeveel je deze maand wilt afvallen maar ook hoeveel je deze week wilt afvallen. Wil je minder stress ervaren, bedenk dan eerst wat je op dit moment stress bezorgd en wat je hier door middel van je eigen gedrag aan kunt veranderen. Je specifiekere doel kan dan zijn: vaker nee zeggen. Door je doelen specifiek te maken, ga je er automatisch meer over nadenken en gaat het meer bij je leven. Daarnaast kun je zo beter in de gaten houden of je nog wel echt met je doel bezig bent.

Actiegericht

Wanneer je je doel specifiek hebt geformuleerd, bedenk dan wel acties er nodig zijn om aan je doel te werken. Welke handelingen ga je elke week verrichten om met je doel bezig te zijn? Maak de acties, vooral de eerste maanden, ook zo specifiek mogelijk. Dus: ik ga elke dinsdag en vrijdag van 19:00 tot 20:00 uur naar de sportschool. Nu is het meetbaar en kun je jezelf dus controleren en motiveren om je doel te blijven volhouden. Eén puntje, wees niet té streng voor jezelf. Lukt het een keer een week niet? Geen probleem! Verwijt jezelf niets, verandering gaat nu eenmaal gepaard met vallen en opstaan. Als je de week erna maar weer opstaat.

Visualiseer

Hoe ziet alles eruit wanneer je je doel behaald hebt? Hoe zie jij eruit? Hoe voel je je, hoe gedraag je je en welke keuzes maak je? Schrijf dit alvast zo beeldend en levendig mogelijk op. Heb je even een dip? Pak dit er dan bij en je weet meteen weer waar je het voor doet!

Wat wil jij?

En tot slot, misschien wel de belangrijkste vraag voordat je überhaupt start met je doelen. Wat wil jij? Is dit wat jij wilt? Of zeggen en vinden anderen dat je dit zou moeten doen of dat het zo hoort? Wees je bewust van je beweegredenen. Waarom wil je deze doelen halen, voor wie is dit belangrijk en waarom? Als je doelen stelt om anderen te pleasen dan zijn ze al bij voorbaat mislukt. De motivatie, energie, drive en het enthousiasme moeten uit jezelf komen. Alleen dan kun je er vol voor gaan, er volledig achter staan en oprecht trots en gelukkig zijn indien je je doelen bereikt hebt!

2 thoughts on “Zo slagen je goede voornemens wél!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *