Zo creëer jij een positief zelfbeeld 

We vergelijken onszelf allemaal weleens met een ander. En geef toe, vaak als je dit doet, lijkt het gras bij de ander een stuk groener. Door de onderstaande opdrachten uit te voeren, ga jij een positief zelfbeeld creëren. Geef jezelf de tijd, dit gebeurt niet over één nacht ijs. Het is een proces.  

Wat is je zelfbeeld? 

We hebben allemaal een beeld van mensen om ons heen. Dit beeld kan zowel positief als negatief zijn. Je zelfbeeld geeft aan hoe jij jezelf ziet en hoe je over jezelf denkt. Zelfwaardering is één van de belangrijkste onderdelen van je zelfbeeld. Als jij jezelf waardeert, is je zelfbeeld ook positiever. 

Een negatief zelfbeeld 

Ons zelfbeeld beïnvloedt in grote mate ons doen en laten. Wanneer jij jezelf dik vindt, zal je misschien geen strakke kleding gaan dragen en wie zichzelf dom vindt, zal niet snel starten met een opleiding. Kortom: ons zelfbeeld bepaalt in grote mate ons gedrag en hoe we ons voelen.  

Ons gedrag versterkt daarnaast hoe wij over onszelf denken en zo ontstaat er een vicieuze cirkel. Een voorbeeld: iemand die denkt dat ze saai is, zal zich saai gaan gedragen en dus nog meer het gevoel krijgen dat zij saai is. Dit gebeurt ook als we ons dik of niet slim vinden.  

Belangrijk is dus dat het zelfbeeld zo realistisch mogelijk moet zijn. Niet positiever dan gepast, maar ook niet negatiever dan noodzakelijk.  

Opdracht 1: Leg je negatieve zelfbeeld vast. Benoem één punt dat bij jou hoofdzakelijk zorgt voor een lage zelfwaardering.
Noteer: Ik vind dat ik … ben.

Een positief zelfbeeld 

Nu gaan we de positieve kwaliteiten opzoeken. Als jij jezelf dik vindt, richt dan je aandacht op andere boeiende aspecten van jezelf. Misschien heb je onlangs je studie afgerond, of ben je gestart met een nieuwe sport? Wanneer je in de spiegel kijkt en je merkt dat je niet geheel tevreden bent, concentreer je dan op de mooie aspecten van je lichaam. Mensen met een negatief zelfbeeld vergroten vaak de negatieve aspecten.  

Als je niet lijkt op Doutzen Kroes ben je lelijk. Als je niet zo slim bent als Albert Einstein ben je dom, en als je geen grapjes uit je mouw kan schudden, zoals Jeroen van Koningsbrugge, ben je niet grappig. Je vindt jezelf misschien niet zo knap als een topmodel, zo slim als een uitvinder of zo grappig als een komiek, maar vergeet niet dat jij misschien wel meer humor hebt dan een hoogleraar en slimmer bent dan je misschien denkt. Bekijk het eens van de andere kant. En, als je de noodzaak voelt om jezelf met iemand te vergelijken, vergelijk dan eigenschappen. Geef de eigenschappen waar je blij mee bent meer aandacht. 

Opdracht 2: Noteer bij elk van de onderstaande eigenschappen een cijfer: 1, 5 of 10. 1 wanneer je deze eigenschap helemaal niet bezit, 5 als je deze gedeeltelijk bezit (of wel bezit, maar niet vaak laat zien) en 10 wanneer deze eigenschap vaak laat zien. 

  • Eerlijk 
  • Intelligent 
  • Humor 
  • Origineel 
  • Zelfstandig  
  • Doorzettingsvermogen 
  • Sportief 
  • Vriendelijk 
  • Betrouwbaar  
  • Hulpvaardig 
  • Avontuurlijk 
  • Moedig  

Opdracht 3: Schrijf minimaal zeven dagen lang elke dag drie positieve eigenschappen op van jezelf. Wen jezelf aan dat je elke avond voor het slapen gaan de dag evalueert en de eigenschappen opschrijft, en sta er vervolgens ook echt even bij stil. Die eigenschappen heb je vandaag toch maar weer even laten zien ;). 

Opdracht 4: Maak een moodboard. Het kan een positieve bijdrage leveren aan het visualiseren van het behalen van je doelen. Daarnaast is het een creatieve bezigheid die leuk uit te voeren is met vriendinnen. Kijk voor inspiratie bijvoorbeeld eens op Pinterest. 

Heel veel succes met de opdrachten. Ze zijn misschien wat confronterend, maar als je de situatie wilt aanpakken, zul je eerst duidelijk en realistisch moeten hebben waar je op dit moment staat.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *