Zo blijf je stabiel in moeilijke situaties

In deze gekke tijden worden we helemaal uit ons ritme getrokken. Er gebeurt dan heel wat vanbinnen. Emotioneel, mentaal en fysiek kun je je je behoorlijk zoekende voelen. Niet zo gek ook, want alles om je heen heeft effect op je. De uitdaging ligt dan in het bouwen van een stabiele basis zodat je weer in control bent en de regie weer in eigen handen hebt. 

Ik begin bij vrijwel al mijn patiënten gelijk uit te leggen over de ‘4 stoelpoten’. Wanneer je op een stoel stabiel wil kunnen zitten is het belangrijk dat alle vier de poten stevig op de grond staan. Anders ga je namelijk wiebelen. Elke poot staat voor een basisonderdeel in je dagelijks leven wat je op orde zou moeten hebben en wat je als back up kunt gebruiken op het moment dat je merkt ontregeld te raken. Daarbij zijn deze 4 punten heel erg belangrijk in tijden van stress en bijvoorbeeld dus ook wanneer je hard aan het trainen bent (voor een wedstrijd).

De 4 punten zijn

  1. Slapen
  2. Eten
  3. Bewegen
  4. Ontspanning

Slapen

Iedereen weet dat een goede nachtrust belangrijk is. Kwaliteit is daarbij belangrijker dan kwantiteit, niet iedereen heeft dezelfde uren slaap nodig. Het belangrijkste om weer een goede uitgeruste nacht te krijgen is regelmaat. Zeker als je nu onregelmatig leeft en uit je ritme bent, is het goed om nu pas op de plaats te maken. Maak een weekschema waarin je voor elke dag dezelfde tijd aanhoudt om op te staan en dezelfde tijd om naar bed te gaan. Ook in het weekend! Dat klinkt suf, maar je biologische ritme is afhankelijk van allerlei stofjes in je lichaam die reageren op externe prikkels. Dus probeer om elke avond op tijd naar bed te gaan, rond dezelfde tijd. Zorg voor voldoende ventilatie in de slaapkamer en zet ruim op tijd tv en iPad schermpjes uit. Drink ook geen koffie ’s avonds meer en eet niet te laat. Dit zorgt er namelijk voor dat je lichaam denkt dat het dag is. Ook helpt het heel goed om een vast avond ritueel te vormen waarbij je rustige activiteiten doet die niet teveel denkwerk kosten. Leg bijvoorbeeld vast je kleding voor de volgende dag klaar.

Eten

Ook hierbij geldt regelmaat. Probeer thuis niet gelijk in het gemak te vallen. Ga weer gezond en gevarieerd eten op (redelijk) vaste tijden. Voor mij werkt het beter als ik wat vaker eet, zeker overdag. Anders krijg ik ’s avonds erge honger. Bedenk dat je van bepaald eten en hoeveelheden ook ontregeld kan raken. Sommige mensen denken dat je van alcohol beter gaat slapen, maar dat is schijn. Je zal misschien beter in slaap vallen, maar je slaapt veel minder diep en daardoor is de kwaliteit van je slaap ook minder. Bovendien verlies je veel vocht wat je lichaam ook uit balans haalt. Drink voldoende water en kruidenthee!

Bewegen

Bewegen is op meerdere vlakken goed voor je lichaam. Het houdt je letterlijk en figuurlijk in beweging. Door fysieke inspanning maak je endorfines aan die zorgen voor een beter humeur. Ook verbrand je hierdoor beter je voeding en blijft je stofwisseling beter op peil. Probeer met bewegen/sporten niet constant over je grenzen te gaan. Trainen is goed en leuk, maar bedenk dat je ook tijd nodig hebt om te herstellen. Ook dit kun je in een weekschema inplannen zodat je vaste dagen en tijden hebt om te gaan sporten of wandelen. Probeer regelmatig naar buiten te gaan, wel met afstand uiteraard 😉 Zonlicht is nodig voor vitamine D en helpt ook je stemming te verbeteren! Mis je motivatie om thuis te trainen, met deze 5 motiverende trucjes maak je je home workout weer full power!

Ontspanning

Ontspanning is nodig voor herstel, maar ook zeker om in het hier en nu te zijn en te blijven. Dat geeft je mentale, emotionele en fysieke rust! Hiervoor kun je dagelijks ontspanningsoefeningen doen, en mediteren wat je helpt om je spanningsniveau naar beneden te halen. Ook helpt ontspanning je balans te geven in hectische tijden. Probeer om elke dag wat aan ontspanning te doen en niet alleen op het moment dat je het gevoel hebt dat je het nodig hebt want dan ben je eigenlijk al te laat! Yoga en mindfulness zijn ook goede manieren om meer rust in je leven te brengen. Zeker in het begin is het handig om ook dit in een weekschema in te plannen.

Tip: maak een basis weekschema waarin je de vaste tijden voor slapen, eten, bewegen en ontspanning zet. Dit raamwerk kun je kopiëren voor elke week en dan op zondagavond de extra afspraken voor de aankomende week in opnemen. Zo ben je voorbereid op de aankomende week en is de kans minder groot dat je moet afwijken van de basispunten.

Het is niet voor niks dat onze grootmoeders al spraken van de ‘voorjaarsschoonmaak’. Zeker in april wil je die goede nieuwe energie behouden. Zorg wel eerst dat alles van het afgelopen jaar letterlijk en figuurlijk is opgeruimd; Rust, Reinheid en Regelmaat! In welke situatie je ook zit, hier kan je op gaan bouwen!

Wil je dit helemaal gaan ownen en hulp bij het bouwen van een stabiele basis voor je lifestyle? Start dan met het Be Your Own Guru – basis traject waar je met onze 12 unieke online lessen inzicht krijgt in wie je bent, wat je wilt en hoe je daarnaar gaat leven. Na dit traject heb je stabiel fundament waarop je kan gaan bouwen en heb jij de regie van je leven in eigen handen. Je wordt begeleid door Dani en Lizzy, eigenaresses van FITGIRLS en gecertificeerde NLP Master coaches.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *