Zo bereik jij je ultieme fitnessdoel

Wat wil jij graag kunnen in de sportschool? Is dit een pull-up doen, jezelf tien keer opdrukken of je eigen lichaamsgewicht squatten? Laat me je eerst eens een vraag stellen: hoe snel kun jij rennen? Ongeacht je antwoord weet ik wel zeker dat je veel sneller rent als je achterna gezeten wordt door een beer. Deze stimulans spoort je aan om sneller te worden. Op deze manier treed je buiten je comfort zone.  

Vind je stimulans en bepaal je doel

Wat is de reden dat jij jezelf wil optrekken, tien keer wil opdrukken of je eigen lichaamsgewicht wil squatten.? Als je dit niet duidelijk hebt, is het bijna onmogelijk om jezelf zo uit te dagen om het einddoel te halen. Waarom is het doel belangrijk voor jou? Het kan namelijk heel goed zijn dat het nog wel even gaat duren voordat je je einddoel hebt bereikt, daarom is het wel belangrijk dat je voor jezelf duidelijk hebt waarom je het wil. Als je dan even down bent, hoef je alleen maar aan deze redenen te denken en je motivatie schiet weer omhoog.

Deze stimulans zorgt er dus voor dat je ook daadwerkelijk gaat werken om je doel te bereiken. Je doel is een gedetailleerde beschrijving van wat je wil bereiken en dit moet je helder in je hoofd hebben. Daarbij is het belangrijk om alvast voor je te zien dat je je doel haalt. Je hersenen kennen het woordje ‘niet’ namelijk niet. Alles wat je in de fysieke wereld ziet, heeft eerst in het hoofd van de uitvinder bestaan. Zij maken eerst een mentale blauwdruk en dat kun jij ook door middel van jouw mindset.

Stel jezelf voor dat je je einddoel bereikt. Zie het voor je. Wat voel je? Ik kan me voorstellen dat dit voelt als een overwinning en je zelfvertrouwen geeft. Dus houd dit voor ogen als je met je doel aan de slag gaat.

Outside your comfort zone

Sommige doelen zullen onhaalbaar lijken. Sommige vrouwen kunnen niet geloven dat ze zichzelf ooit een keer kunnen optrekken. Dan heb ik nieuws voor je: Jij kan het ook! Bij de één zal het iets langer duren dan bij de ander, maar het is belangrijk om het doel in behapbare stukjes op te delen. Het zal zeker een uitdaging zijn en je zal er je wilskracht voor moeten aanspreken. Bedenk wel dat je ervan zult leren en hier zowel letterlijk als figuurlijk sterker van wordt. Als je die onmogelijk lijkende doelen in de sportschool haalt, gaat het bereiken van doelen in het dagelijks leven ook gemakkelijker, want wanneer je weet hoe het is om je buiten je comfort zone te begeven, zal je andere moeilijke situaties ook gemakkelijker kunnen overwinnen, omdat je in de veilige omgeving van de sportschool hier al mee hebt leren omgaan.

Voor het bereiken van je doelstellingen is doorzettingsvermogen van belang. Je hebt een richting nodig, zodat je weet wat je moet doen om het doel te bereiken. Ja, het zal moeilijk gaan, je zult een keer een terugval hebben, maar je zult ook progressie merken. Het is belangrijk dat je blijft doorzetten, en uit je comfort zone durft te gaan. Immers, niks groeit binnen je comfort zone.

“Niks groeit binnen je comfort zone.”

PrioriTIJDen stellen en consistent zijn

Vaak hoor ik dat mensen bepaalde dingen willen bereiken, maar dat ze de tijd er niet voor hebben. Ik vraag dan altijd of ze er wel de tijd voor over hebben, of ze het wel tot een prioriteit maken. Resultaten komen immers van consistent zijn in je gedrag en niet van het af en toe een keer doen.

Ik weet ook wel dat iedereen druk is en dat het leven hectisch en onvoorspelbaar kan zijn. Hier komt dan ook planning om de hoek kijken om je resultaten te halen. Dus plan hoe vaak per week jij gaat trainen en zorg ook voor een trainingsplan. Door bijvoorbeeld in de ochtend te gaan trainen, heb je het al gedaan en kan er niks meer tussen komen.

De praktijk:

Maak je doelen SMART. Dit betekent dat je doel Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden moet zijn. Als we optrekken als voorbeeld nemen betekent dit dus bijvoorbeeld:

Einddoel: Ik wil mij aan het einde van de zomer één keer kunnen optrekken. Tussendoelen die hierbij horen zijn dan:

  • Ik wil over twee weken twee keer dertig seconden aan een stang kunnen hangen. Dit betekent dat ik dit de komende twee weken vier keer per week ga oefenen, waarbij ik elke training vijf seconde langer ga hangen.
  • Ik wil de twee weken erna ook gaan oefenen met het vasthouden in de hoogste positie. Dit wil ik over een maand twee keer dertig seconden kunnen volhouden. Hiervoor ga ik na het hangen ook vasthouden in de hoge positie. Daarbij wil ik het elke week vijf tot tien seconde langer kunnen volhouden.
  • Over een maand ga ik beginnen met jumping chin ups. Dit betekent dat je omhoog springt en dan heel langzaam omlaag gaat. Dit ga ik die maand drie keer per week oefenen door dit op elke training vier sets van vijf herhalingen te doen, waarbij ik elke training mezelf één seconde langzamer laat zakken.

Dit zijn maar een paar voorbeelden van hoe je op een realistische manier kunt oefenen met optrekken, zodat jij het ook kan. Wees hierbij niet bang om buiten je comfort zone te treden en ga voor die doelen waarvan je in eerste instantie denkt dat ze te hoog voor je gegrepen zijn.

Anouk de vood Fitgirls

Anoek de Voogd adviseert mensen op het gebied van een gezonde leefstijl, daarbij betrekt ze alle factoren die ermee te maken hebben, namelijk: voeding, beweging, mindset en ontspanning. Anoek is gewichtsconsulent BGN, personal trainer, sportpsycholoog en leefstijlcoach. In haar eigen bedrijf Anoek de Voogd Sport & Exercise begeleidt ze mensen door middel van één-op-één begeleiding, workshops, groepstrainingen en online coaching. Voor meer informatie kun je kijken op www.anoekdevoogd.nl en www.anoeksportenvoeding.nl.

One thought on “Zo bereik jij je ultieme fitnessdoel

  1. Pingback: Zo bereik jij je ultieme fitnessdoel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *