Zeven vergeten groenten en fruit

Heb jij altijd het gevoel dat je hetzelfde eet, weer die broccoli bij het avondeten of tussendoor een banaan? Denk eens out the box! Er zijn zo veel verschillende groenten en fruit en dus ook zo veel verschillende combinaties en smaken. Ik zette voor jou mijn zeven vergeten groenten en fruit op een rijtje!

1. Aardpeer

Dit is geen aardappel, ook geen peer, maar een aardpeer! De aardpeer komt uit Noord-Amerika en smaakt lichtelijk zoet, notig en heeft met een beetje fantasie ook iets weg van de artisjok.

Tip: heerlijk in een quiche met champignons en kaas!

2. Pastinaak

Pastinaak is een witte wortel met een zoete, anijsachtige smaak. Super om een hippe stamppot mee te maken of frietjes!

pastinaak Fitgirls

3. Artisjok

Artisjokken zijn groenten die normaal gesproken worden gebruikt als bijgerecht, vooral in veel verschillende mediterrane gerechten is de artisjok populair. Artisjokken zijn echter niet alleen lekker met een unieke smaak, maar er zijn ook veel verschillende voordelen voor de gezondheid van het eten van artisjokken:

  • Artisjok verlaagt het cholesterol gehalte;
  • Vermindert spijsverteringsproblemen;
  • Verlaagt de bloedsuikerspiegel.

Zo maak ik deze heerlijke salade met artisjok en falafel!

SAMSUNG CAMERA PICTURES

4. Gele biet

We kennen vast allemaal de rode biet, maar wist je dat je ook een gele hebt? Deze is eigenlijk veel lekkerder, hij is namelijk zoet! Zelf vind ik deze het lekkerste om rauw te eten door een salade, ik schaaf de biet heel dun met een kaasmes en combineer het met een dressing van mosterd.

Gele biet Fitgirls

5. Pruimen

Dat pruimen jouw stoelgang een handje meehelpen is bekend, maar deze vrucht is niet alleen heerlijk uit de hand maar ook goed te combineren in bijvoorbeeld een salade met geitenkaas.

6. Cactusvijgen

Ik was laatst op de markt en werd gevraagd of ik een keer wat anders wilde proberen. Natuurlijk wil ik dat! Een cactusvijg? “Ja mevrouw, gewoon lekker uitlepelen.” Ik kan jullie vertellen, heerlijk!

7. Kaki

Kaki is een bron van vezels. In één Kaki zitten net zoveel vezels als in drie sneetjes volkorenbrood. Een snee brood bevat namelijk gemiddeld twee gram vezels, terwijl een Kaki al zes gram heeft. Een hongerig gevoel? Neem een Kaki! Door de vezels in de Kaki duurt het langer voordat je weer trek krijgt. Mijn favo combi? Een smoothie van banaan, pompoen, kaki en een snufje kaneel!

REFERENTIES

Akter, S., Ahmed, M., & Eun, J.B. 2010. Dietary fibre components, antioxidant activities and hydration properties of ripe persimmon (Diospyros kaki L. cv. Daebong) peel powders as affected by different washing treatments. International Journal of Food Science & Technology, 45(7), 1464-1471. DOI:10.1111/j.1365-2621.2010.02288.x

Salem, M.B., Affes, H., Ksouda, K., Dhouibi, R., Sahnoun, Z., Hammami, S., & Zeghal, K.M. 2015. Pharmacological Studies of Artichoke Leaf Extract and Their Health Benefits. Plant Foods for Human Nutrition, 70(4), 441-453. DOI: 10.1007/s11130-015-0503-8

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *