#Back2Basic: Zes tips voor minder stress

Daar ging ik toch even mooi de mist in. Sinds twee weken ben ik weer lekker aan het studeren. En sinds twee weken heb ik verkrampte schouders, spanning in m’n hele lijf en een kort lontje. Lekker bezig Maris. Niet. Ik besloot dat ik meer moest gaan ontspannen, daarom somde ik voor mezelf zes tips op om mijn stress te verminderen, deze deel ik hier met jullie. 

Vijftien vakken tegelijk volgen; dat hoort bij twee studies. En als je alles tegelijk wil, dan moet je ook de hele dag productief zijn. Niet gapen dus. Een zaak openen kan wel in de pauzes van mijn nerd-bestaan. Sporten? Hallo, een fitgirl moet toch elke dag in de sportschool zijn? -Ahum-. En mijn hele dag spenderen op social media is ook belangrijk, anders ben ik niet up-to-date. Zal ik nog even doorgaan? Nee, eerst even het nieuws lezen en daar stellen ze nou net dat het bedrijfsleven te veel van ons vraagt. Grappig; stress als epidemie en als welvaartsziekte. Ligt het toch niet aan mij. Kan ik weer verder met druk doen.

HALLO, even met beide beentjes terug op de grond. Stress een welvaartsziekte?! Eerder een ‘’ik-doe-het-mezelf-aan-ziekte’’. Daarom geef ik jou (en mezelf, haha) zes tips om weer eventjes bij positieven te komen en weer met beide benen op de aarde te landen. #Back2Basic.

  1. Je moet niets, je mag. Jezelf ‘druk maken’ is niet voor niets een werkwoord. Het zit grotendeels tussen je oren. Geloof me, je hebt altijd een keuze. Als je iets laat, gaat er niemand dood.
  2. De zogenaamde hoge verwachtingen die mensen van je hebben, bedenk je voornamelijk zelf. Stop met constant anderen proberen tevreden te stellen. Iedereen om je heen is met zichzelf bezig en maar een enkeling zal opmerken dat jij je best doet om diegene tevreden te stellen.
  3. Alles volplannen is heerlijk safe; dan heb jij in ieder geval de touwtjes in handen. Wees niet zo’n controlfreak, laat het los. Het leven brengt je echt wel wat je nodig hebt en als dat rust is, dan heb je dat waarschijnlijk nodig.
  4. Er zijn zo veel mensen op deze aarde; je bent maar een minuscuul, iniemini onderdeeltje hiervan. Natuurlijk kan een enkeling een groot verschil maken, maar dat betekent niet dat we niet mogen genieten. Integendeel: leef, heb lief en haal adem. Daar worden we alleen maar leuker van.
  5. Neem je rust, want je wordt er ook productiever en vrolijker van. Stress blokkeert; hoe beter je in je vel zit, hoe beter je slaapt, hoe efficiënter je te werk kan gaan, hoe meer je kan doen zonder over te lopen. Naast je werk te verrichten, straal je ook nog eens good vibes uit. Twee vliegen in een klap.
  6. En last but not least: Realiseer je dat druk zijn hot is. Want als je het rustig hebt, dan is er iets mis. Zeggen dat je lekker aan het chillen bent, is bijna niet meer toegestaan. Laten we even beseffen dat dat onzin is. In een maatschappij waar rennen en haasten normaal is, is chillen juist cool.

Let’s do it: een chille week! Succes met uhm… niets doen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *