Yoga voor dummies

Yoga is hippe shit. Het is al een tijdje hot and happening en het zou je naar een next level kunnen brengen. Maar ben jij net als ik gewoon níet flexibel? En lijkt een avondje yoga daarom ook een hele opgave? Bang dat je gewoon keihard voor lul staat? Don’t be! Want yoga is voor iedereen en ook jij kunt het beoefenen. Waar een wil is, is een weg en dit betekent dat je zal moeten stoppen met denken dat je het niet kan. De yogadocenten hebben de beste bedoelingen en doen wat ze kunnen om elke positie zo goed mogelijk uit te leggen. Maar uiteindelijk zul je in jezelf moeten geloven, want al die gekke yogaposes kunnen frustrerend en misschien wel ontmoedigend zijn. That being said, we hebben 6 handige tips voor jullie op een rijtje gezet!

1. Wees geduldig

Wanneer we van een situatie niet zo veel verwachten en denken ‘Het lukt toch niet’, kunnen we onszelf volledig blokkeren in een situatie. Bij yoga is het juist belangrijk dat je met je volle aandacht én geduld naar de oefeningen kijkt, in plaats van dat je van jezelf verwacht dat je meteen alles begrijpt over yoga. Het is geen wedstrijd, hoe beter jij je aandacht erbij hebt, des te beter je de oefening zult begrijpen.

2. Touching the toes

Velen van jullie denken waarschijnlijk dat in hoeverre je je tenen aan kan raken, een maatstaf is voor hoe flexibel je bent. Dit is echter niet zo! Wat je juist moet doen is je knieën een beetje buigen zodat je vingers naar de grond hangen. Ga niet koste wat het kost, met een hoop frustratie, met je vingers de grond proberen te raken. It’s not worth it, het gaat er niet om hoe ver je komt en dit is niet goed voor je rug, schouders, nek en hamstrings. Yoga is een balans tussen inspanning en ontspanning. Ook heel belangrijk om te onthouden: ga jezelf niet lopen pushen om in die ene positie te komen.

3. Maak gebruik van middelen

Middelen bieden extra ondersteuning en zijn erg handig wanneer je je bijvoorbeeld stijf voelt. Ook zijn middelen erg handig wanneer je een oefening niet goed uit kan voeren. Om te beginnen heb je natuurlijk een comfortabel yogamatje nodig, deze hoeven niet duur te zijn. Ook blokken om je dichter bij de grond te brengen zijn heel handig. Een yogariem helpt je om verder te rekken tijdens de oefening en zal je hierin meer vertrouwen geven. Wees niet bang om middelen te gebruiken, ze zullen je juist een hoop steun geven.

4. Ontwikkel een gevoel van stabiliteit en gelijkmatigheid

Het is belangrijk dat je bij elke stap of beweging je evenwicht bewaart. Balans is bij yoga heel belangrijk, maar een gevoel van stabiliteit creëeren kan nog best een beetje tricky zijn. Patience is the key. Houd je hoofd koel en blijf rustig, het is niet de bedoeling dat je gefrustreerd raakt wanneer een oefening niet lukt. Tijdens een balanshouding werken je lichaam en geest een soort van samen. Als jij er met je hoofd niet bij bent, dan doet je lichaam met je mee. Als je je niet goed concentreert zal je die balans niet kunnen houden. Je lichaam en je geest moeten dus op hetzelfde niveau zijn. Balanshoudingen zullen zorgen voor een betere concentratie en werken heel rustgevend.

5. Adem

Keep breathing! Zorg er voor dat je blijft ademen, in welke positie je ook zit en hoe lastig deze ook is. Je moet hier tijdens yoga voortdurend aandacht aan besteden. Wanneer je merkt dat je je adem inhoudt, neem dan even rust totdat je je adem weer onder controle hebt. Tip: door je neus ademen is relaxter dan wanneer je door je mond ademt.

6. Have fun!

Heb er plezier in! En dit geldt eigenlijk voor alles wat je doet in het leven. Wees niet bang om iets nieuws te proberen en vergelijk jezelf niet met anderen. Je doet dit voor jezelf! De een heeft een oefening sneller onder controle dan de ander, and that’s okay!

Om even in de yoga sfeer te komen: doe die geur kaarsjes aan, zet een lekker rustig muziekje op, breathe en gaan met die banaan.

“Yoga is not about touching your toes. It is what you learn on the way down!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *