Thuis work-out: 5 must have tools voor je home gym

Thuis sporten is soms super handig. Je hoeft de deur niet uit, je hoeft niet na te denken over welke outfit je aan doet en je kan starten wanneer jou dat uit komt. Natuurlijk zijn er genoeg work-outs die je zonder attributen kan doen, maar ga je vaker thuis sporten zijn een paar basis tools toch wel handig om bij de hand te hebben. Met de volgende 5 tools maak jij je home gym compleet en kan je elke work-out doen die je wilt.

Yoga matje

Een matje gebruik je voor veel verschillende soorten workouts. De meest voor de hand liggende is natuurlijk een heerlijke yogasessie. Je matje kan je ook goed gebruiken als je vloeroefeningen doet, zoals bij een pilates sessie en rekoefeningen. Een buikspierkwartiertje is pittig maar lekkerder op een zachte mat dan op de harde grond. Een beetje comfort tijdens je workout mag best! Ook als je even geen workout wilt doen maar even tot jezelf wilt komen is je matje ideaal om op te mediteren.

Setje gewichten

Wil je een complete workout doen in je woonkamer dan wil je een combinatie doen van cardio- en krachtoefeningen. Je kan heel goed trainen met je eigen lichaamsgewicht, maar wil je zwaarder trainen dan is een setje gewichten ideaal. Kies een gewicht dat je aan kan. Ook zijn er erg handige combinatiesets te koop. Je hebt dan een blok met gewichten en kan iets meer variëren. Als je met gewichten traint, kies er dan voor om zwaarder te trainen en minder herhalingen te doen. Doe je normaal bij een oefening zonder gewichten 15 of meer herhaling, ga dan met gewichten voor 8 tot 10 herhaling. Gegarandeerd dat je dat gaat voelen in je lijf!

Weerstandsbanden

Weerstandsbanden worden steeds meer gebruikt bij verschillende oefeningen. Het is net als een setje gewichten ideaal om de oefeningen intensiever te maken. Weerstandbanden zijn ook erg handig voor een goede stretching routine. Weerstandsbanden kan je vaak kopen in een handig zakje zodat je ze overal mee naar toe kan nemen. De banden die je in een setje krijgt variëren van een lichte weerstand tot een zware weerstand. Afhankelijk van de oefening die je doet kan je de weerstand aanpassen. Wil je langzaam opbouwen zijn weerstandbanden een erg handige tool.

Trainingsbankje

Het hoeft echt geen professioneel bankje te zijn. Een eenvoudig trainingsbankje is wel erg handig om in je home gym te hebben. Je kan het bankje inzetten voor je cardio, een leuke oefening zijn is variant op de boxjumps. Stap met 1 voet op het bankje, zet je andere voet bij en stap weer af. Of ga voor mega intens en spring met beide voeten tegelijk op je bankje. Ook voor krachtoefeningen is het bankje eigenlijk onmisbaar. Bij zittende oefeningen heb je een goede rugsteun en voorkom je dat je in je rug gaat hangen en er last van krijgt.

Enkelgewichten

Wanneer oefeningen te makkelijk worden kan je heel gemakkelijk de oefening verzwaren door wat extra gewicht aan jezelf te hangen. Met enkelgewichtjes, die overigens vaak ook voor je polsen kan gebruiken kan je oefeningen zwaarder maken waardoor de oefening meer effect heeft.

Op zoek naar een goede workout die je thuis kan doen? Check www.YouTube.com/fitnesstype voor meer dan 400 gratis workouts voor elk niveau die je gewoon thuis kan volgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *