Word je dik van gluten?

Heeft u deze ook glutenvrij? Dat vind ik echt veel lekkerder… !” Ik schat haar een jaar of 35 en ze wijst naar de stokbroodjes in de vitrine bij de bakker,“O, jammer… iets anders glutenvrij dan?” Ze kijkt me aan, “Ja ik moet ook op mijn lijn letten hé!” Ik kijk hier niet meer van op. Regelmatig krijg ik mensen in mijn praktijk die ook opletten met gluten. De standaard reden om gluten te minderen is altijd: “Ja dat zeggen ze!” of “Ze zeggen dat het beter is voor mijn gewicht en gezondheid”.

Gluten? Iets in brood of zo?

Als ik vraag wat gluten eigenlijk zijn, is er eigenlijk nooit iemand die daar antwoord op kan geven. Iets in brood toch? In tarwe of zo? Gluten komen inderdaad voor in tarwe, maar ook in rogge, gerst, spelt, kamut en alle producten waarin deze granen zijn verwerkt. Het is een eiwit dat ervoor zorgt dat het brood luchtig wordt. Het zorgt voor de elasticiteit van het deeg. Normaal gesproken worden gluten dan ook gewoon verteerd in ons maag-darmstelsel.

Buikpijn: Heb ik nou Coeliakie?

Een aantal mensen, ongeveer één op de honderd, heeft een gluten-intolerantie. Dit betekent dat zij gluten niet goed kunnen verteren waardoor het darmslijmvlies beschadigd raakt met het gevolg dat voedingsstoffen niet meer goed kunnen worden opgenomen. Deze ziekte noemt men Coeliakie. Enkel met een uitgebreid onderzoek door een arts kan de ziekte aan het licht komen. Coeliakie is helaas niet te genezen en kan enkel worden behandeld met een levenslang glutenvrij dieet. Het kleinste glutenrijke broodkruimeltje kan al problemen geven.

Lekker eten wat je wil

Gelukkig is er nog een groot deel van de bevolking dat geen last heeft na het eten van gluten. Deze mensen zullen vast wel eens de op Coeliakie wijzende klachten zoals moeheid, lusteloosheid en buikpijn bij zichzelf herkennen. Dit hoeft niet te wijzen op een gluten-intolerantie, maar eerder op een tekort aan voedingsstoffen. Er zijn, zeker op het gebied van voeding, nog talloze andere redenen waarom jij je moe of lusteloos kunt voelen. Ook buikpijn kan verschillende oorzaken hebben. Als jij gluten zomaar gaat vermijden, kun je weer andere belangrijke voedingsstoffen mis gaan lopen. Wees blij als jij gluten wel kan verdragen, want een leven lang gluten vermijden is niet makkelijk. Eet wat jij lekker vindt en vooral: waar jij je lekker bij voelt!

Glutenvrij, big business

Hoe komt het dan toch dat glutenvrij zo populair is? Een rondje door de supermarkt doet mij ook echt geloven, dat glutenvrij eten hip is. Glutenvrije soep, snoep, brood, pizza, sauzen, spaghetti, brownies, jus, bier, toetjes, noem het maar op. Het gevaar van deze bewerkte producten is dat als je de gluten uit een product gaat halen, er dus iets anders voor in de plaats moet komen. Vaak wordt er meer suiker, zout, vet of andere (chemische) voedingsmiddelen toegevoegd om het eten op het originele product te laten lijken. Er is geen enkele fabrikant die hoopt dat jij gezonder of slanker wordt. Hij wil alleen maar zijn eigen portemonnee dikker zien worden.

Glutenvrij: dat maakt pas dik!

Als je kritisch naar de ingrediëntenlijst van een glutenvrij product kijkt, zul je ook zien dat deze vol (chemische) toevoegingen en suikers zit. Ook de calorieën zijn eerder hoger dan lager als je een vergelijkbaar product met gluten ernaast zet. Als je gluten echt alleen wil vermijden omdat je ‘op je lijn moet te letten’, kies dan voor gewone, gezonde, onbewerkte producten en laat de bewerkte glutenvrije producten weg. Geniet van je gezondheid en laat je niet gek maken door hypes! Luister naar je lichaam, want dat kan jou het allerbeste vertellen wat goed voor je is!

 005 Fitgirls

Mariëlle Keijzers is gewichtsconsulent, mental coach en gespecialiseerd in emotie-eten. In haar praktijk Compliment Voedingsadvies adviseert zij haar cliënten op basis van gewone gezonde voeding en door middel van coaching. Haar missie is om zoveel mogelijk vrouwen (en mannen) weer met vertrouwen te kunnen laten genieten van gewone, gezonde voeding. Voor meer informatie kun je kijken op www.complimentvoedingsadvies.nl of volg Mariëlle op www.facebook.com/complimentvoedingsadvies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *