De waarheid over brood

De één roept dat brood ongezond is en je er dik van wordt, de ander roept weer dat brood juist essentieel is voor een gezonde lifestyle, maar wat is nu de waarheid? Wie van de twee heeft gelijk? Jammer genoeg is het antwoord niet zo zwart-wit.

Vroeger…

Laten we beginnen met een ieniemienie geschiedenislesje: zo’n honderd jaar geleden werd er nog niet zo veel met zout gekookt en was jodium nog niet in heel veel producten verwerkt. Daarnaast waren producten waar al veel jodium inzit, zoals vis, veel te duur voor het ‘gewone volk’. Veel Nederlanders kregen klachten aan hun schildklieren, omdat ze leden aan een jodiumtekort. De overheid kwam toen op het idee om jodium in het brood te laten verwerken, zodat de mensen weer gezonder werden.

Times have changed

Doordat de welvaart is gestegen, is het voor ons mogelijk om meer vis en eieren te eten, zuivelproducten aan te schaffen of misschien zelfs zeewier toe te voegen aan ons dieet. Ook is het nu mogelijk om in plaats van gewoon keukenzout ‘gejodeerd zout’ uit de winkel mee te brengen.

De zogenaamde nadelen van brood 

Brood zit vol koolhydraten en aangezien we daar met z’n allen een angst voor hebben gecreëerd, moeten ze zoveel mogelijk uit ons voedingspatroon verdwijnen. Ook gluten zijn niet meer van deze tijd en zouden je dik maken. Blogger Mariëlle licht dit ook toe in haar blog over gluten.

Oké, in brood zitten relatief veel koolhydraten en natuurlijk bevat het ook tarwe, maar dit is niet slecht zolang het brood van goede kwaliteit is. De koolhydraten die in bijvoorbeeld volkorenbrood  zitten, zijn langzame koolhydraten die goed vullen, waardoor je dus niet direct weer honger hebt.

In heel veel diëten wordt brood geweerd, maar dit is helemaal nergens op gebaseerd. Er bestaat geen wetenschappelijk artikel dat concludeert dat brood ongezond is en dat je van alle koolhydraten dik wordt. Gezondheidsnet schrijft bijvoorbeeld over de Amerikaanse cardioloog William Davis die beweert dat je van brood eten overgewicht, een opgeblazen buik en hart- en vaatziekten krijgt, maar de wetenschappelijke onderbouwing hiervan is nergens te bekennen.

Maar, waarom dan wel brood?

Brood eten heeft door de hele glutentrend en koolhydratenhype onterecht een slechte reputatie gekregen. Daarnaast zou het verwijderen van brood uit het voedingspatroon kunnen zorgen voor een jodiumtekort. Per dag heb je net iets meer dan 145 microgram jodium nodig. Dit zijn ongeveer zes sneeën brood. Dit lijkt misschien veel, maar drie sneetjes ’s ochtends en drie ’s middags klinkt al als een minder grote opgave. Ook zou je de helft van deze hoeveelheid brood al kunnen schrappen door het eten van zuivel of eieren en door gejodeerd zout te gebruiken in plaats van gewoon keukenzout. Je zou ook nog kunnen overwegen om je jodium aan te vullen met zeewiersupplementen. 

Je hebt dus niet per se brood nodig om aan je jodium te komen, maar een paar sneetjes per dagen maken het wel een stukje gemakkelijker. Wanneer je geen brood eet, hoef je echt niet bang te zijn dat je te weinig jodium binnenkrijgt. Er zit namelijk ook genoeg jodium in andere producten, maar hier moet je je dan wel bewust van zijn en ervoor zorgen dat je deze producten wel regelmatig eet.

Ps: een echte Fitgirlstip voor het aanvullen van je jodium: eet sushi! Hier zit én vis én zeewier in, dit zijn beide voedingsmiddelen met veel jodium. Dus girls, sushi & squats zijn belangrijker dan je denkt 😉

sushi and squats Fitgirls

Hoe zit het dan met vezels?

In brood, en vooral volkorenbrood, zitten veel vezels die zorgen voor een verzadigd gevoel. Daarnaast wordt volkorenbrood langzamer in het lichaam opgenomen dan wit brood, waardoor je langer van de voedingswaarde profiteert. Wanneer je het aantal vezels in brood echter vergelijkt met het aantal vezels in havermout, is dit aan de lage kant. Voor het binnenkrijgen van genoeg vezels, is brood dus niet cruciaal.

Het is vaak niet het brood, maar het beleg

Om iets meer vezels binnen te krijgen, kun je je brood vezelrijk beleggen. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van fruit en groente aan je simpele met kaas of vlees belegde boterham. Het is niet het brood dat heel veel calorieën bevat, vaak gaan mensen die willen afvallen de mist in door hun belegkeuze. Pindakaas, chocopasta, maar ook kaas is redelijk calorierijk, eet je hier te veel van, dan kom je natuurlijk aan. Het is voor de meeste mensen makkelijker om bij ontbijtjes als havermout of kwark voor een gezondere toevoeging te kiezen. Veel mensen doen namelijk liever fruit door hun havermout of kwark dan dat ze hun boterham ermee beleggen.

Brood of geen brood, wat moet ik nu? 

Jij bent niet verplicht om brood te eten, maar absoluut ook niet verplicht om het te laten staan. Bij alles geldt: wanneer je er te veel van eet, is het ongezond en dit geldt dus ook voor brood. Wanneer jij genoeg jodium en vezels binnenkrijgt, hoef je echt geen brood te eten als je dit niet wil. Houd je wel heel erg van brood, maar wil je ook een beetje afvallen, let dan op het beleg wat je op je sneetjes smeert en dat je voor een soort brood kiest dat verzadigt en waar je langdurig energie van krijgt.

REFERENTIES

www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/jodium.aspx

www.voedingscentrum.nl/nl/thema-s/dewaarheidoptafel/brood/gezond-eten-zonder-brood.aspx

www.gezondheidsnet.nl/noten-zaden-en-granen/waarom-is-havermout-volgens-de-keuzetabel-geen-voorkeursproduct

nl.wikipedia.org/wiki/Brood

mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/76314-brood-dikmakend.html

www.optimavita.nl/voeding/brood-eten-wel-of-niet/

www.gezondheidsnet.nl/noten-zaden-en-granen/brood-hoe-ongezond-is-dat-nu-echt

www.dieetplaneet.nl/nieuwsgroep/blog/hoe_gezond_is_havermout

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *