Help! Volgens mijn BMI ben ik ongezond

Al heel mijn leven word ik geconfronteerd met mijn net iets te hoge BMI. De medewerkers van de GGD trokken altijd bedenkelijk hun wenkbrauwen op, wanneer ik hen vertelde dat ik drie keer per week sport en daarnaast ook regelmatig in de fanfarezaal te vinden was. Na me gewogen en gemeten te hebben, verwachtten zij niet dat ik toch wel een actief leven leidde. Inmiddels weet ik wel beter. Een hoger BMI blijkt namelijk niet altijd een verband te hebben met een ongezonde leefstijl.

BMI

Het International Journal of Obesity publiceerde een artikel over een grootschalig onderzoek onder wel veertigduizend Amerikanen. Uit dit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de mensen met zogenaamd ‘overgewicht’ of ‘ondergewicht’ toch metabool gezond is, terwijl meer dan dertig procent van de mensen met een BMI tussen de 18.5 en 25 (een ‘gezond’ BMI) juist metabool ongezond is. Bij het bepalen van iemands gezondheid, is iemands BMI dus helemaal niet representatief. Het BMI is een maat die internationaal bepaald is en dus absoluut geen rekening houdt met het feit dat ieders lichaam uniek is. Dit betekent dat deze cijfertjes geen rekening houden met jouw spiermassa, vochtbalans en lichaamsbouw.

Metabool gezond

Je bent metabool gezond als je een normale bloeddruk, bloedsuikerspiegel en gemiddeld cholesterolgehalte hebt. Er mag ook geen sprake zijn van ophoping van vetweefsel rond je middel, organen en je buikholte. Vaak zijn mensen metabool ongezond als ze te zwaar zijn en daardoor ook een hoger BMI hebben. Of je daadwerkelijk overgewicht hebt, hangt echter niet af van die twee cijfertjes die je BMI heten, maar van bijvoorbeeld te weinig slaap, niet genoeg beweging, een véél te hoog vetpercentage, ongezonde voeding of stress.

Ook wanneer je juist kampt met ondergewicht, kan het zijn dat je metabool ongezond wordt. Het hebben van ondergewicht is gevaarlijker dan het hebben van overgewicht, omdat iemand met ondergewicht vaak niet alle essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. Wanneer je aan de lijn bent en je onder je BMI uitkomt, wordt er geadviseerd om te stoppen met verder af te vallen. Wanneer je gewoon heel dun bent van jezelf, is het belangrijk dat je gezond eet en zorgt dat je voldoende eiwitten, essentiële vetzuren, mineralen en vitamines binnenkrijgt. Daarnaast zou je kunnen gaan sporten om meer spieren aan te maken en daardoor iets meer gewicht te krijgen, maar dit hoeft absoluut niet als je daar geen zin in hebt, want zoals hierboven ook al staat; je BMI is maar een cijfertje en ook voor iemand die ‘te dun’ is, geldt dat wanneer je gezond leeft er niets aan de hand is.

Zoals het onderzoek al stelt, kunnen mensen met een ‘gezond’ BMI juist ongezonder zijn dan mensen die eronder of erboven zitten. Ga goed bij jezelf na of je gezond én genoeg eet en of je regelmatig beweegt. Een vetpercentage meting is net iets betrouwbaarder dan een BMI-berekening, dus laat, als je niet zeker bent over je gewicht, deze ook eens uitvoeren. Mensen met een ‘normaal’ BMI zouden namelijk wel een te hoog of te laag vetpercentage kunnen hebben, wat gevaarlijk kan zijn voor hun gezondheid.  Het juiste vetpercentage voor een vrouw van 18 tot en met 35 jaar ligt tussen de 18 en 25 procent.

Sterk

Wanneer je sport, bouw je spieren op en dit kan zorgen voor een hoger gewicht en daardoor ook een hoger BMI. Dit betekent echter niet dat je ongezonder wordt, je wordt juist sterker. Wat doen die cijfertjes er eigenlijk toe, als jij van jezelf weet dat je genoeg beweegt en gezond eet? Cijfers als het BMI kunnen je helpen om een gezonder leefpatroon na te streven, maar neem ze niet al te serieus. Voel jij je gezond en gelukkig? Dan maakt dat getal toch helemaal niets uit?!

REFERENTIES

nieuwsvoordietisten.nl/nieuws/nieuws/article/bmi-onder-vuur/

www.nieuwsvoordietisten.nl/nieuws/nieuws/article/hoge-bmi-zegt-niets-over-individuele-risico/

stoerevrouwensporten.nl/vragen/sporters-bmi/

www.nlbewustgezond.nl/doorbreek-het-metabool-syndroom-verbeter-je-gewicht/

https://www.fitness-tips.nl/afvallen/vetpercentage

www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ondergewicht.aspx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *