Wat te doen bij… het ‘alles of niets’ principe

The most rewarding things you do in life are often the ones that look like they cannot be done.” -Arnold Palmer

Een veel voorkomende tactiek is het ‘alles of niets’ principe. Het is makkelijker om helemaal nooit iets lekkers te eten, dan iedere dag 1 blokje chocola, levende in de wetenschap dat er nog een deel van de reep in de koelkast blijft liggen. Wanneer er dan toch 1 blokje chocola gegeten wordt, voelt het bij velen alsof de dag nu ‘mislukt’ is en wordt er een grote eetbui van gemaakt.

Eigenlijk is dat een heel rare reactie. Als we puur naar de feiten kijken, heb je op dat moment 1 blokje chocola gegeten. Zo’n 5-10 gram chocola, afhankelijk van het soort. Klinkt niet als een wereldramp toch? Dat ene blokje chocola gaf je voldoening, was lekker en nu kun je weer vol goede moed verder met je gezonde leefstijl. Dat blokje chocolade past prima binnen die leefstijl.

Waarom ben je dan toch geneigd om te over-eten?

Je hebt buiten je planning om 1 blokje chocolade opgegeten en besluit nu de hele reep maar gewoon weg te werken, voor je gevoel is het nu toch al verpest. Feitelijk gezien is dat een hele rare redenatie. Dat zou hetzelfde zijn als wanneer je telefoon op de grond valt (hoeft geen probleem te zijn), en je besluit er op te stampen, net zo lang tot hij helemaal kapot is (nu heb je er een probleem van gemaakt).

Of, je stoot per ongeluk iemand aan op straat en besluit diegene daarom nog een extra duw na te geven zodat hij valt, je hebt hem nu toch al geraakt.

Of, je snijdt jezelf de vinger tijdens het aardappelen schillen en besluit er nog harder in te snijden totdat het keihard bloedt, er zat nu toch al een snee.

Of, je laat per ongeluk een kopje vallen dat breekt, en besluit je hele servies op de grond kapot te gooien, er was nu toch al een kopje stuk.

Zie je… dat zouden hele vreemde reacties zijn.

Waarom dan wel ‘Ik heb 1 blokje chocolade gegeten, nu kan ik net zo goed de hele reep, plus de koekjes, plus al het snoep uit de voorraadkast en extra wijn naar binnen werken, ik heb nu toch al 1 blokje chocola gehad’?

Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat 1 blokje chocola geen enkel probleem is. Het wordt pas een probleem als je er een probleem van maakt of er een groter probleem uit voort laat vloeien.

Hoe vind je een middenweg zonder altijd ‘alles of niets’ te hoeven hanteren?

Een koekje bij de koffie, een blokje chocola, af en toe een stuk taart op een verjaardag, dat zijn allemaal dingen die heel prima binnen een gezonde leefstijl passen. Wanneer je streng op dieet bent vermijd je bewust alle verleidingen en ongezonde voeding. Maar je bent niet meer bezig met diëten, je bent juist opzoek naar een eetpatroon waar jij je fijn bij voelt en waarmee je af en toe kunt genieten van iets extra’s. Dat mag!

Zoek een manier van eten die bij je past en plan met regelmaat iets lekkers in je voeding. Op die manier kun je je voeding zo samenstellen dat het bij je doelen aansluit en perfect aanvoelt zodat je kunt genieten van een stukje chocola zonder je schuldig te voelen en zonder er een eetbui van te maken! Zie het dus niet als ‘alles of niks’, want vanaf nu kan het zijn ‘iedere dag een beetje’. Klinkt veel beter toch?

7 thoughts on “Wat te doen bij… het ‘alles of niets’ principe

  1. Laura zegt:

    Wauw dit is echt een eye-opener. Ik moest echt hardop lachen maar het is 100% herkenbaar en 100% wat zich in mijn hoofd afspeelt als ik zo’n moment heb haha! Ik heb hier al heel vaak vragen over gesteld ook op andere sites. Bedankt voor deze fantastische blog dit helpt echt!

  2. Ria zegt:

    Hahaha! Ik moest echt lachen bij die vergelijkingen, maar je hebt helemaal gelijk! Ik ga dit eens vaker proberen te bedenken als ik weer eens niet van de chocola af kan blijven. 😉

  3. Sil zegt:

    Als ik eenmaal bloed geproefd heb… Dan is er gewoon geen houden meer aan. Ik word ook gewoon ongelukkig van maar 1 stukje chocolade of 1 chocolade koekje. Dan ben ik echt zo niet voldaan en loop ik daarna alleen nog maar te hunkeren naar meer!

    Ik kan maar beter niks nemen qua snoep want dan kan het ook niet fout gaan.

  4. Joyce zegt:

    Ik zou graag schoenen willen winnen.Ik train iedere dag en sta dan ook voor dag en dauw (half 6) op om te trainen.Heb veel paren sportschoenen maar doordat ik zoveel train zijn ze al snel weer aan vernieuwing toe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *