Goede voornemens? Start met Bodytec!

YES! Het is december. Een feestmaand gevuld met eten, drinken, feestjes, familie, vrienden en goede voornemens…. Heb jij ze al? Ik begon dit jaar in oktober al na te denken over mijn goede voornemens voor 2016. Ik vierde namelijk mijn 27ste verjaardag. 27 als in: bijna 30. Als in: HELP! Ik wil nog dit, ik wil nog dat en allerlei andere hysterie. Dus waarom wachten tot 1 januari als ik ook 1 november kan beginnen aan mijn goede voornemens?  

Ik zal jullie niet vermoeien met al mijn goede voornemens maar ik neem jullie de komende drie maanden mee naar het (hopelijk) volbrengen van de eerste. Ik doe dit niet alleen. Ik ga de uitdaging aan met mijn trainers Albert en Ilona van ‘Van Schaik personal Training’.

inspiration quote

INTAKE

Na mijn verjaardag ben ik naar Albert gegaan voor een intake. Hij vroeg wat mijn doel was en ik gaf hem het meest cliché antwoord wat je kunt bedenken: afvallen en strakker worden. Erg, I know. Daarna vroeg hij wat ik ervoor over had. Tsja, dan moet je dus eerlijk zijn; eigenlijk niet zoveel. Ik wil geen uren in de sportschool doorbrengen, ik wil gewoon uiteten kunnen, een wijntje drinken en ik ga ook niet elke avond op tijd naar bed.  Hij vroeg vervolgens wat ik leuk vind om te doen en wat niet. Wat ik wel leuk vind, naast dans, vind ik moeilijk om aan te geven. Wat ik niet leuk vind is urenlange cardio en anderhalf uur in een sportschool staan. Ook al weet ik dat dat er bij hoort. Maar Albert sprak de verlossende woorden: Nee hoor, als jij dat niet leuk vind, dan gaan we dat niet doen. HALLELUJAH!

Na het gesprek heeft hij mij gemeten en gewogen. Aan de hand daarvan heeft hij mijn dagelijkse kcal behoefte berekent en is daar net iets onder gaan zitten. Mijn voeding moet uit minstens vijfentwintig procent eiwitten per dag bestaan. Daarna namen we mijn trainingsschema door:  twee keer per week thuis (YES!) tabata training, een keer per week trainen met Albert in de sportschool en een keer per week een Bodytec training van Ilona. Ik had geen idee wat Bodytec was maar verwachte een soort dansant groepslesje gericht op de zogenaamde probleemzones. Ik vroeg me wel af of dit alles wel genoeg resultaat ging op leveren in maar drie maanden. Maar goed, hij is de expert. Nu alles afgesproken was, wilde ik eigenlijk meteen beginnen. Ik ben dus niet gaan wachten tot de magische eerste van de maand maar begon op  29 oktober al met een Bodytec training.

fitgirls_bodytec_lizzy

BODYTEC

Waarschijnlijk had ik me iets meer moeten verdiepen in wat Bodytec precies inhoudt. Het is namelijk GEEN leuk groepslesje waarbij je wat met je armen zwaait en billen schudt. Bij aankomst krijg ik gelijk een soort thermo shirt en broek in mijn handen geduwd en het verzoek om me om te kleden. Zonder ondergoed maar mét strak pakje kom ik de oefenruimte weer in. Ilona legt me vervolgens uit wat we gaan doen. Ik besluit me er maar gewoon aan over te geven. Ze trekt me een elektrodenvest aan en bevestigt extra banden op mijn armen, benen en heupen. Van te voren is het pak nat gemaakt voor een optimale doorgave van de impulsen naar mijn spieren. Dan word ik aangesloten op het basisstation (elektro-myo-stimulatie (EMS) apparaat ) en begint de training.

Godzijdank is het alleen een introductietraining want ik schrok me kapot. Tijdens de les  gaat Ilona alle spiergroepen langs en bij elke spiergroep moet ik aangeven wanneer ik wat voel. Nadat alle groepen aan de beurt zijn geweest gaan de impulsen allemaal tegelijk aan. En damn…. Dat voel je! Het is een soort harde prikkel die nét geen pijn doet. Je moet je keihard aanspannen om ervoor te zorgen dat je armen en benen niet alle kanten op vliegen. Daarbij krijg je ook oefeningen die je uit moet voeren zoals squats en lunges. Een flinke uitdaging dus.  Na de training moet ik even op mijn plek blijven bewegen en veranderen de impulsen van prikkels naar schokjes. Dit is o.a. voor het verbeteren van de doorbloeding. In vrouwentaal: vermindering van cellulite ;-). Na de training merk dat ik nog een beetje trillerig ben. Dit kan gelukkig geen kwaad en is volgens Ilona normaal na de eerste training.

De volgende ochtend heb ik een soort diepe spierpijn. Heel anders dan normaal. Ik voel het eigenlijk alleen als ik over mijn benen heen wrijf. Dit schijnt te maken te hebben met het feit dat je, vergeleken met een ‘’gewone training’’ , minder melkzuur aanmaakt in je spieren. De training duurt normaal gesproken twintig minuten maar is nu door de introductie en het bepalen van mijn niveau maar tien minuten. Een volledige training schijnt gelijk te staan aan een drie uur durende sessie krachttraining. Ondanks dat menig BN-er (lees: Sylvie Meis) het ook doet, blijf ik toch een beetje sceptisch. Maar we gaan het zien!

training%20mbt_1
UPDATE
Inmiddels ben ik nu vier weken onderweg en heb ik er al aardig wat trainingen op zitten. De tabata trainingen zijn heerlijk omdat ze kort, zwaar en thuis zijn. De krachttraining met Albert in de sportschool vind ik zelf persoonlijk het fijnst. Dit komt omdat ik op de een of andere manier toch altijd nét een beetje extra geef wanneer de trainer naast me staat. Helemaal als hij met gewichten en oefeningen aankomt zetten waarvan ik eerder dacht dat ik die nooit kon liften of uitvoeren. En de Bodytec trainingen vind ik ook echt heerlijk. Het duurt maar twintig minuten maar ik voel en zie echt al wat veranderingen in mijn lijf!

RESULTAAT
Het resultaat. Daar doen we het uiteindelijk toch voor. Progressie zien is de grootste motivatie die er is.  Mijn advies is dan ook om dit goed bij te houden. Maak foto’s, meet en weeg je. Na deze vier weken merk ik dat ik sterker ben geworden en ik meer energie heb. In deze vier weken ben ik 2,7 kg afgevallen, is er 4 cm van mijn taille af en 4,5 cm van mijn heupen. Dit motiveert natuurlijk enorm om de komende weken op dezelfde manier door te gaan! Ik heb niet een bepaald aantal kilo’s in mijn hoofd wat ik af wil vallen maar bekijk wekelijks met Albert mijn vooruitgang (heel fijn, die stok achter de deur).  Ondanks dat ik tevreden ben met mijn tot op heden bepaalde resultaat moet ik eerlijk zeggen dat ik ook vooral weer echt plezier krijg in het sporten. En dat is me heel veel waard!

Mochten jullie meer willen weten over mijn voeding of een specifieke training zoals Bodytec, laat het dan weten in de comments of op facebook of instagram. Dan ga ik er de volgende keer dieper op in!

Liefs, Lizzy

5 thoughts on “Goede voornemens? Start met Bodytec!

  1. Barbara zegt:

    Leuk stukje! Krijg meteen zin om ook wat te gaan doen. Vraag is alleen, wat dan? Ik heb geen geld voor dure personal training enzo. Heb je ook wat richtlijnen qua sporten en eten die voor mensen met weinig geld zelf te doen zijn zeg maar? Iets met bomen en bos, tegenwoordig zie je zo veel info over trainen en voeding dat je niet meer weet wat je moet geloven.

    • Lizzy Blijleven
      Lizzy Blijleven zegt:

      Haha, dankjewel pap.. Je bent nooit te oud om iets te leren toch!
      Als je echt gemotiveerd bent weet je me te vinden ;-).

      Liefs Liz

  2. Marielle zegt:

    Bodytec training is inderdaad effectieve krachttraining waar je snel resultaat mee zult boeken. Effectief om af te vallen, spier massa te kweken maar ook voor revalidatie (bijv lage rugklachten).

    Leuk dat jij ook al resultaat ziet Lizzy! Een echte succeservaring zo te lezen. Fit & Fast bied Bodytec trainingen in Amsterdam en Haarlem. Neem snel een kijkje als jij ook wil werken aan je goede voornemens! Marielle @ Fit & Fast

  3. Lindsey zegt:

    Wat een leuk stukje heb je geschreven!! 🙂 En heel tof om te lezen hoe Bodytec werkt, wat het is en hoe het voor jou persoonlijk al snel resultaten heeft geboekt! Heel veel succes verder de komende twee maanden & nog de beste wensen voor 2016!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *