Waarom sport kan helpen bij een depressie

Sporten is niet alleen goed voor je fysieke-, maar ook voor je mentale gezondheid. Het kan een hulpmiddel zijn om depressiviteit te bestrijden. Niet alleen door het bewegen zelf wordt je vrolijker, maar je legt ook nieuwe contacten met medesporters, wordt zelfverzekerder en kan zelfs beter dingen onthouden. Let wel op dat je nog steeds genoeg rust pakt. Sporten is natuurlijk geen wondermiddeltje waarmee je direct van een depressie afraakt, maar het kan wel een duwtje in de goede richting zijn. 

Hoge depressiecijfers

Wist je dat mensen die één tot drie uur per week sporten over een periode van drie jaar anderhalve keer minder kans hebben om een psychische stoornis te ontwikkelen, vergeleken met mensen die geen actieve sport beoefenen? En wist je ook dat de herstelkans van mensen met psychische klachten, anderhalve keer groter is wanneer zij lichamelijk actief zijn? Dit alles blijkt uit een onderzoek van het Trimbos Instituut.

Kortgeleden kwam het CBS met de schokkende cijfers naar buiten dat maar liefst één miljoen Nederlanders op middelbare leeftijd kampen, of kortgeleden kampten met een depressie.

Een Depressie of Burn-Out kan verschillende oorzaken hebben. Zo kunnen erfelijke factoren, omgevingsfactoren en persoonlijkheid allemaal invloed hebben op het ontwikkelen van een depressie. Net zoals er verschillende aanleidingen zijn voor een depressie, zijn er ook verschillende manieren om het te lijf te gaan. Één van deze manieren -mijn favoriet- is sporten en dan met name Running Therapie. Check voor meer informatie over Running Therapie mijn website of wacht mijn volgende blogpost af.

Beweeg voor je brein

Uit wetenschappelijk onderzoek wordt steeds duidelijker dat bewegen niet alleen goed is voor onze lichamelijke conditie, maar juist ook voor de conditie van onze hersens. Lichaamsbeweging heeft een gunstig effect op onze weerstand, ons leervermogen, onze stemming, ons cognitief functioneren en ons geheugen. Daarnaast blijkt bewegen heilzaam te zijn bij psychische klachten als stress, verslaving en depressiviteit.

  • “Bewegen is niet alleen van belang voor je slanke lijn,maar zeker ook voor de conditie van je brein!”
  • “Laat je hersenen niet zitten”
  • “Bewegen is niet alleen goed voor je conditie, maar ook voor je cognitie”
  • “Lichaamsbeweging houdt de hersenen jong”
  • “In je lijf en uit je hoofd”
  • “Zitten is het nieuwe roken”
  • “Lichaam en geest hebben elkaar nodig om goed te kunnen functioneren”

Het merendeel van deze kreten heb je vast wel eens voorbij horen komen. Ze hebben allemaal dezelfde betekenis, namelijk: beweeg voor je brein.

 

brain Fitgirls

Bio- en psychomechanismen

Regelmatig bewegen heeft invloed op de biologische- en psychologische werkingsmechanismen. Bij Biologische werkingsmechanismen hebben we het onder andere over de aanmaak van endorfine (ook wel de ‘feel good drug’ of het ‘geluksstofje’ genoemd) en de cardiovasculaire fitheid (fitheid van hart, longen en bloed).  Regelmatig bewegen draagt bij aan een gezond BMI, het verlaagt de bloeddruk en onverklaarbare lichamelijke klachten nemen af.

Dat regelmatig bewegen goed is voor je lijf, wist je waarschijnlijk al en dat een gezond lijf een positieve invloed heeft op onze psychische gesteldheid, is ook geen hogere wiskunde. Maar welke psychologische werkingsmechanismen worden er nou eigenlijk precies allemaal in gang gezet als je sport? Bij Psychologische werkingsmechanismen hebben we het over Self-efficacy, zelfvertrouwen, sociale interactie en afleiding van negatieve gedachten. 

Self-efficacy

Self-efficacy betekent: het geloof dat je een bepaald doel kunt halen. Met andere woorden: “Ik kan dat wel”. Een depressief persoon denkt het tegenovergestelde, namelijk: “Ik kan het wel proberen, maar het lukt me toch niet”. Dit wordt ook wel ‘aangeleerde hulpeloosheid’ genoemd. Self-efficacy is op te vatten als het tegenovergestelde van aangeleerde hulpeloosheid, en daarom effectief tegen depressie. De meest effectieve manier om je self-efficacy te vergroten, is door het ervaren van succes. Oftewel: het behalen van een doelstelling.

Sporten, met name Running Therapie, is ideaal voor het opbouwen van Self-efficacy. Door kleine en haalbare doelen te stellen creëer je keer op keer een kans op het ervaren van succesgevoelens.

Zelfvertrouwen

Deze succeservaringen worden gegeneraliseerd in het dagelijks leven. Succes met lopen komt gelijk te staan aan succes met leven. Stap voor stap ontdek je dat je veel meer kunt dan je ooit gedacht had. Dit heeft weer een directe invloed op de motivatie. Het nare gevoel van hulpeloosheid, maakt plaats voor zelfredzaamheid. “Minder hulpeloos = meer actie = meer levenslust“. Zo maakt onzekerheid stap voor stap plaats voor zelfvertrouwen.

Sociale interactie

Door je aan te sluiten bij een sportschool, hardloopgroep of personal coach/trainer, creëer je meer contacten. De kring van mensen om je heen wordt groter waardoor gevoelens van eenzaamheid zullen afnemen.  Je kunt je gevoelens delen of ze juist even lekker loslaten. Hoe fijn is het om af en toe je hart te kunnen luchten als je er zelf niet meer uitkomt? “Delen is het nieuwe vermenigvuldigen.”

Afleiding

Door lichamelijk actief te zijn, doorbreek je die negatieve gedachtestroom (lees; het eindeloze gepieker en gemaal).  De focus ligt even op je lijf en niet op je hoofd. Je rent, traint, sport als het ware je hoofd leeg. Zaken worden op orde gesteld en je gedachtes worden opgeruimd. Hierdoor kun je helderder nadenken en problemen van een afstandje bekijken. Je probleemoplossend vermogen groeit als een speer. Dat kan het best handig zijn als je door al je problemen het overzicht kwijtraakt.

De biologische en psychologische werkingsmechanismen hebben samen invloed op jouw welzijn. Denk hierbij aan je stemming, angst, slaapkwaliteit, zelfbeeld en cognitief functioneren. Al deze factoren zijn dus positief te beïnvloeden door regelmatig te bewegen. –YES!-

cropped-45290-healthy-body-healthy-mind-happy-life Fitgirls

Balance is key

Naast het feit dat bewegen ontzettend goed voor je is, dien je jezelf daarnaast ook voldoende rust te gunnen. Het inpassen van voldoende rust en ontspanning maakt dat je je fitter voelt, minder stress hebt en beter tegen dagelijkse stress opgewassen bent. Dit is de reden dat ik als Running Therapeut ook vaak verwijs naar ‘Sportrusten’. Een programma van honderd dagen waarin slim hardlopen gecombineerd wordt met rustig ademen. Een programma waarin je rust net zo belangrijk is als je sport. Zeker voor mensen met psychische klachten is het belangrijk een goede balans te vinden tussen inspanning en ontspanning.

Sporten als wondermiddel?

Sporten is jammer genoeg geen wondermiddel, maar een heel sterke verdediging kunnen we het zeker wel noemen! Door regelmatig sporten nemen symptomen als stress, angst en depressie af. Het is vergelijkbaar met het effect van cognitieve gedragstherapie en antidepressiva. En waar anti-depressiva gewichtstoename en een laag libido tot gevolg hebben, voorkomt of drijft sporten deze –niet zo heel fijne bijwerkingen- juist uit de weg. Mooi he?!

Met welke intensiteit je het beste kunt gaan sporten als je kampt met depressiviteit en hoe ik dit in de praktijk breng middels Running Therapie, vertel ik jullie uitgebreid in mijn volgende blog.

Liefs,

Chrissy

chrissy uigelicht Fitgirls

Chrissy de Vos is eigenaresse van Chrissy Sport & Zorg. Ze heeft interesse voor alles wat te maken heeft met sport, voeding, gezondheid en de invloed van deze factoren op ons brein. Chrissy richt zich voornamelijk op de combinatie tussen verantwoord bewegen: ‘het fysiek’ en het vergroten van de mentale veerkracht: ‘de psyche’. Met Chrissy Sport & Zorg probeert ze zoveel mogelijk mensen te motiveren om in beweging te komen en goed voor zichzelf te zorgen. Door blogs te schrijven over de positieve gevolgen van lichaamsbeweging op het brein, hoopt ze jou te motiveren en inspireren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *