Waarom een laag vet% niet belangrijk is bij CrossFit #LETSGETREAL

Sinds ik vorig jaar juni met CrossFit ben begonnen ben ik zo’n 10kg aangekomen. HOEVEEL?! Ja, je leest het goed; 10kg. Was ik vorig jaar zomer een bottig graatje? Nee, niet echt. Heb ik nu serieuze lovehandles boven mijn spijkerbroek uitkomen? Nou nee, niet bepaald. Waar heb ik die 10kg dan in godsnaam gelaten?!

Het antwoord: MUSCLES! Waar ik tot anderhalf jaar geleden vrijwel alleen maar cardio trainingen deed (hardlopen, spinning en de bekende lesjes op de sportschool), ben ik vorig jaar pas ‘echt’ begonnen met trainen. De bodypump-stang waar amper 20kg op kon verruilde zich voor een olympisch halter met schijven van 20kg aan beide kanten. Mijn armen die vorig jaar nog geen push-up op de knieën konden maken, trekken mijn lichaam nu omhoog via een strikt pull-up, en dat een paar keer achter elkaar.

Wat CrossFit doet

CrossFit heeft ervoor gezorgd dat ik gespierder ben geworden, en dat kan nu eenmaal niet zonder het aankomen van de bijbehorende kilo’s op de weegschaal. In eerste instantie vond ik dat verschrikkelijk. Toen ik nog op de sportschool trainde was het mijn doel om zo strak en slank mogelijk te zijn, en daar hoorde in mijn ogen een bepaald getal op de weegschaal bij. Maar nu trainde ik ineens om sterker te worden, beter te worden en keihard te kunnen knallen. What a difference!

Mijn “lijf change”

Mijn broeken gingen steeds strakker zitten. Blazer jasjes pasten me niet meer. Bh’s daarentegen werden aan de voorkant steeds losser. Mijn lichaam was aan het veranderen en ik wist niet zo goed wat ik ervan moest vinden. Opmerkingen als: “Let je er wel op dat je niet te breed wordt?”, “Zo, jouw armen worden best flink he?”, “Een sixpack bij vrouwen is niet mooi hoor, mannen willen wel wat vast te pakken hebben”, deden mij niet veel beter voelen over mijn nieuwe uiterlijk. Vooral die laatste opmerking deed me veel; ik had (en heb!) namelijk helemaal geen sixpack! Ja, een gespierde buik heb ik wel, en ja, je ziet als ik hard aanspan ook wel enigszins blokjes. Maar een hardcore sixpack? Nee hoor, er zit gewoon een laagje overheen.

Dit was deels de reden dat ik met mezelf de 8 weeks challenge aanging. Ik wilde weten of mijn positieve zelfbeeld afhangt van een bepaald uiterlijk. Samen met een paar anderen van de CrossFit box werkte ik onder begeleiding van eigenaresse Ellen naar mijn beste fysiek ever.

Resultaat was er zeker, maar of ik me ook echt beter voelde? Not really. Ik had weinig energie (want: minder eten) en een Clean van 55kg lukte me niet meer. Terwijl ik daarvoor met gemak 60 kg de lucht in kreeg! Dit was mijn reality check. Ik wil niet bekend staan als “dat meisje met de sixpack”, maar als “dat sterke meisje die in de finale van CrossFit wedstrijden staat”.

Iris bicep (5 van 1)

Laag Vetpercentage?

Om goed te worden in CrossFit is het belangrijk dat je voldoende energie en een hoog functionerende stofwisseling hebt. Genoeg, en vooral ‘echt’, eten is hierbij key. En als je veel eet, is het vrijwel onmogelijk een superlaag vetpercentage te hebben en te behouden. Degenen die dit wel hebben, zoals bodybuilders en fitness modellen, hebben een heel ander doel. Mijn doel is om krachtig te zijn en power te kunnen leveren, als ik een extreem laag vetpercentage zou hebben (rond de 12-15%) waarbij mijn abs super goed te zien zouden zijn, gaat mij dit never nooit niet lukken.

Het heeft even geduurd, maar inmiddels is de knop om bij me. Natuurlijk is het soms lastig als ik alweer nieuwe spijkerbroeken moet kopen omdat mijn billen weer gegroeid zijn. Maar het gevoel elke week sterker te worden is me veel meer waard. Want fysiek sterker worden staat in mijn geval gelijk aan me mentaal sterker voelen. Ik kan niet anders dan trots zijn op mijn lichaam als ik mijn tijd van een WOD verbeter, of 10kg meer Squat dan een maand terug.

Mijn doel? Keigoed worden in CrossFit. Loeisterk worden en op wedstrijdwaardig niveau komen. En daar hoort geen bepaald vetpercentage bij, maar vooral motivatie, discipline en keihard trainen. En laat ik daar nou net heel erg goed in zijn :).

8 thoughts on “Waarom een laag vet% niet belangrijk is bij CrossFit #LETSGETREAL

  1. Kim zegt:

    Mooi en zeer herkenbaar verhaal!! Blijf zelf nog streeds een weg zoeken naar de perfecte combinatie training. Heel erg moeilijk. Vanwege steeds terugkerende blessures toch wel de neiging weer terug te vallen in de Old school fitness…

  2. Corinne zegt:

    Ik mag dan niet bezig zijn met CrossFit, het gevoel van sterker willen worden, ongeacht het vetpercentage, ken ik wel. Dat wil niet zeggen dat ik niet let op wat ik eet en iedere dag vette hap naar binnen schuif maar wel dat ik genoeg eet om ervoor te zorgen dat ik mijn doelen behaal (bijvoorbeeld een 100kg deadlift) Vind het geweldig om een stuk als dit te lezen! Ik wens jou ontzettend veel succes in het behalen van jouw doelen. En za je zeker gaan volgen.

  3. Petra zegt:

    Mooi artikel! Zo fijn om een keer iets over Crossfit te lezen! Ook ik ben hard aan het trainen voor de Lowlands Throwdown aankomend jaar. Jouw blog is echt een verademing, dank daarvoor and keep up the good work!! Heel veel succes!

  4. Petra zegt:

    Hoi Iris, super cool om eindelijk eens een blog te lezen over Crossfit! Ik ben ook hard aan het trainen om aankomend jaar mee te doen met de Lowlands Throwdown en ik schrijf hierover op mijn blog (barbellsandboobs.nl) (heb jij dit jaar meegedaan?) Ik ben iets ouder (38), maar net zo gemotiveerd. Kan ik jouw blog ergens volgen, of schrijf je alleen voor FG? Ik wens je heel veel succes!! Keep up the good work!

  5. Iris Groeneveld zegt:

    Hoi Iris!

    Ik herken me helemaal in wat je schrijft. Ik deed altijd al aan krachttraining om sterker en strakker te worden. Twee jaar geleden kwam ik in aanraking met CrossFit en was helemaal verkocht! En inderdaad, je bh’s kun je inruilen voor een maatje kleiner en je broeken voor een maatje groter 😉

    Afgelopen zomer wilde ik toch eens proberen die sixpack tevoorschijn te halen. Dus onder begeleiding van mijn coach volgde ik een 3-weken lang dieet waar het aantal koolhydraten sterk verlaagd werd. Ik zag na een week dat ik al een stuk slanker was geworden (vooral vocht kwijt), maar ik voelde mij er helemaal niet prettig bij. Ik had weinig energie en kon mijn 1RM’s niet meer behalen.

    Een week later deed ik mee aan een CrossFit finale en presteerde onder mijn kunnen. Ik heb daardoor dus precies hetzelfde geleerd als jij! Die sixpack maakt niks uit in CrossFit. De energie en kracht die je kunt leveren maken het verschil! Ik ben door deze ervaring een stuk zelfverzekerder geworden over mijn lichaam en laat mij niet beïnvloeden door allerlei schoonheidsidealen.

    Wie weet zien we elkaar nog eens in een finale! You go girl! 😉

    Liefs Iris

  6. tessa zegt:

    RESPECT voor jouw, ik ben nu een aantal maanden bezig en ik WIL dat ook !.gezond en fit zijn en blijven .Dan maar een iets hoger getalletje op de weegschaal… ga zo door …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *