Verbeter je zelfvertrouwen; Sport!

Soms heb je van die dagen dat je niet helemaal lekker in je vel zit en je zelfvertrouwen tot het nulpunt daalt. Het is dan erg aanlokkelijk om met Tony (‘s Chocolonely) op de bank te ploffen. Tony is vaak hét antwoord op een gebroken hart of een gezellige meidenavond, maar niet als je je zelfvertrouwen een boost wil geven. Wat je dan wel kunt doen om de Sasha Fierce in jezelf naar boven te halen? Sporten!

Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat als je eenmaal begint met sporten, je zelfvertrouwen sterkt verbetert en de efficiëntie van het sporten toeneemt. Dat sporten mijn zelfvertrouwen heeft opgekrikt, weet ik wel zeker. Tijdens mijn reis heb ik zes maanden alleen maar op het strand gelegen. Toen ik twee maanden geleden weer terug in Nederland kwam, was het weer lastig om te gaan sporten. Nu ik ein-de-lijk weer begonnen ben met kleine stukjes hardlopen, kan ik niet anders zeggen dan dat ik beter in mijn vel zit. Sporten helpt mij om na een lange werkdag mijn hoofd leeg te maken en zorgt ervoor dat ik me zekerder voel. Na een rondje hardlopen in het park, voelde ik me Fearless. Ik heb me inmiddels zelfs ingeschreven voor de marathon van Amsterdam, want als ik zeven kilometer kan lopen, moet ik ook 42 kilometer kunnen hardlopen. Wat een confidence, hè?

Hieronder vind je vijf tips hoe sporten je kan helpen om je zelfverzekerder te voelen en lekkerder in je vel te zitten:

1. Sport je stress weg

Heb je een rotdag gehad en ben je gestrest? Maak je hoofd dan even leeg met sporten. Je hebt maar dertig minuten aan beweging nodig om je gedachten opzij te kunnen zetten. Na een half uur maak je namelijk al endorfine, ook wel het gelukshormoon genoemd, aan. Het maakt niet uit of je aan kracht- of cardiotraining doet. Na een half uurtje sporten, zie je alweer minder tegen je problemen op en en kan je weer vol zelfvertrouwen aan de slag!

2. Yoga voor meer zelfvertrouwen

Als je niet van de sportschool of van cardio houdt, is yoga ook een goede manier om je zelfvertrouwen een boost te geven. Met yoga verbeter je namelijk je houding, versterk je je spiermassa en zorg je ervoor dat je lichaam meer in balans is. Deze drie factoren zorgen ervoor dat je lekkerder in je vel gaat zitten en zekerder wordt over jezelf.

3. De 7 minuten work-out

Geen tijd om 30 minuten te bewegen of een yogalesje te pakken? Zelfs met een korte intervaltraining van 7 minuten kun jij je zelfvertrouwen al opkrikken. Een intervaltraining zorgt ervoor dat je je beter kan concentreren en het helpt bij het ontwikkelen van sterkere spieren. Zeker een aanrader voor een dosis zelfvertrouwen. In de onderstaande afbeelding staat een voorbeeld van een 7 minute workout.

7 minute workout Fitgirls
Alle oefeningen moeten een half minuut uitgevoerd worden, zonder rust.

4. Stel jezelf een doel

Je kan je zelfvertrouwen ook vergroten door jezelf een doel te stellen tijdens het sporten. Denk hierbij aan het afleggen van een bepaalde afstand, een minimaal aantal calorieën verbranden of een les afronden zonder pauze in te lassen. Doelen werken motiverend en wanneer je je doel bereikt hebt, voel je natuurlijk super trots en gelukkig.

Last but not least…

Wij vrouwen hebben nou eenmaal last van onze maandelijkse periode. Dan wil je natuurlijk het liefst onder een dekentje op de bank liggen en zwelgen in zelfmedelijden, maar wist je dat sporten het ideale remedie is tegen pijnlijke maandstonden? Vrouwen die regelmatig bewegen, zouden doorgaans minder last hebben van menstruatiepijn. Kies voor een lichte activiteit. Bijvoorbeeld op een rustig tempo zwemmen, werkt al verlichtend bij veel vrouwen. Zo zit je zelfs tijdens je menstruatie wat beter in je vel!

Wat doe jij om je zelfvertrouwen een boost te geven?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *