Val af met je mind en eet met aandacht

Nee, dit is geen ‘abracadabra’ die je zal helpen om eventuele extra kilo’s te verliezen. Waar ik op doel is het eten met je volle aandacht! Ik heb verschillende diëten geprobeerd en merkte al snel het ‘geheim’ waarom het mij lukte om af te vallen als ik het Sonja Bakker dieet volgde of wanneer ik mijn punten bijhield met Weight Watchers. Alles was voor mij ingepland wanneer en wat ik at (Sonja Bakker) of ik at wat ik wilde maar mijn energie die tot mijn nam werd bijgehouden (Weight Watchers). In beide gevallen is het dus je mind waar je een beroep op doet om af te vallen. Mijn tip is dan ook: voelen, denken en zien!

Voel

Stel deze vraag aan jezelf: is het echt honger of is het iets anders dat ik voel? Lekker met een alcoholische versnapering in je hand op een feestje voor de gezelligheid of een sneetje wit met Nutella weg werken omdat je stress hebt. Geef het maar toe, we have all been there! Het is best confronterend om deze vragen aan jezelf te stellen. Als je eenmaal eerlijk tegen jezelf bent en je daadwerkelijke gevoelens wilt voelen, zul je merken dat je ook eerder vol zit of zelfs geen behoefte hebt in die pot Nutella.

Denk

Oké, dus we zijn zover gekomen dat we de confrontatie durven aan te gaan, maar nu? Denk na wat je gaat eten, probeer je eet momenten in te plannen en eventueel te wegen en bij te houden (er zijn verschillende gratis fitness apps waar je dit mee kan bijhouden, zoals MyFitnessPal). Ik heb een dochtertje en waar ik mijzelf op betrapte is dat als er iets overbleef bij haar dat ik het maar op at, ik vond het zo zonde om weg te gooien. Door mijn vorige ervaring met Weight Watchers heb ik een gratis app gedownload om mijn energie inname bij te houden, dit viel flink tegen. Al die ‘leftovers’ van mijn dochter tikken flink aan! Men zegt ook niet voor niets ‘meten is weten’. Probeer je eetmomenten het liefst de dag van te voren in te plannen. Koop een paar leuke bakjes, bereid je eten voor en neem het mee naar werk of school. Zo voorkom je dat het hongermonster om de hoek komt kijken als je verveeld op de trein staat te wachten, dan is de geur van verse croissants moeilijk te weerstaan.

Zie

Welke structuur zie je? Wat voor kleur heeft je eten? En ruik er gewoon even aan voordat je het onnadenkend in je mond stopt. Neem ook even de tijd om te zien aan wat voor tafel je zit, geef aandacht aan je tafelgenoot en geniet van jouw eet moment. Natuurlijk kan het een keer voorkomen dat je onwijze haast hebt en honger tegelijk. Of dat je een lange vergadering of presentatie voor de boeg heb. Nee, dan ga je inderdaad niet die wortel je volle 100% aandacht geven. Maar heb je die veggie’s lekker de avond ervoor ingepakt en meegenomen, dan weet je ook dat je die witte bolletjes met 45+ kaas op de schaal voor je makkelijk kan weerstaan!

Aandacht met aandacht

Niet alleen het kijken naar je maaltijd maakt je bewust van je eetgedrag: ook je aandacht geven aan de bereiding ervan is belangrijk. Waar het op neerkomt is dat je probeert en oefent om in het moment zijn. Dit klinkt misschien wazig en in het begin zul je denken ‘Waar heeft ze het over?’, maar het is het enige moment waar je ook daadwerkelijk bent. Dus sta je in je keuken, concentreer je dan op je meal prepping en niet op je training van de volgende ochtend. Zit je aan tafel, geniet dan van je zelfgemaakte maaltijd zonder op je telefoon je Facebook berichten te bekijken.

Oefening baart kunst, succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *