‘Trends and trash’ op het gebied van fitness

Al voor het tiende jaar op rij stelt ACSM’s Health & Fitness Journal een top twintig van de populairste sporttrends samen. Dit deden de onderzoekers aan de hand van vragenlijsten die ze naar meer dan 25 duizend fitnessprofessionals van over de hele wereld stuurden. Helemaal uit de top verdwenen zijn de sporten Zumba, Bootcamp, Pilatus en Spinning. De highlights uit het onderzoek heb ik voor jullie op een rij gezet. Welke trends zijn de moeite waard en bij welke trends moet je toch een beetje oppassen? Wij hebben het voor je opgesomd.  

Yoga

Yoga cirkelt al jaren rond nummer tien van de lijst. Omdat yoga in zo veel soorten en maten voorkomt, past het eigenlijk bij iedereen. Balans vinden en teruggaan naar je zelf, terwijl je tegelijkertijd je flexibiliteit en kracht traint, is een formule die waarschijnlijk iedereen wel aanspreekt. Zoek de yogavorm die bij jou past, rol je matje uit en diep ademhalen maar!

Functional Fitness

Het trainen van kracht, balans, coördinatie en uithoudingsvermogen, zodat je in het normale leven hiervan profijt hebt, valt onder ‘functional fitness’. Denk hierbij aan de oefeningen die je moet doen bij de fysiotherapeut of revalidatie-oefeningen na een operatie, maar ook zwaardere krachtoefeningen zoals pull-ups, bend-over rows of pistol squats horen hierbij. Functional Fitness gaat over het trainen van grote spiergroepen. Je spieren gaan dus beter samenwerken, zodat je niet alleen in de sportschool veel gewicht kan tillen, maar ook thuis je zware vakantiekoffers in de auto kan zetten.

touwklimmen fitgirls

Personal training

We gaan niet alleen meer tijd, maar ook meer geld in sporten stoppen en dat voelen de personal trainers ook. Gepersonaliseerde voedings- en sportschema’s worden voor jou gemaakt, zodat jij altijd precies weet wat je moet doen om je doelen te bereiken. Volgens de onderzoekers zal personal training nog een hele tijd in de top tien blijven staan. Het is wel belangrijk dat je goed oppast bij het uitzoeken van een personal trainer. Zoek iemand bij wie je je goed voelt, want je moet veel persoonlijke dingen met hem of haar delen. Wees niet bang om vragen te stellen en kritisch te reageren op uitspraken van je coach, zodat je ziet wat diegene echt in zijn mars heeft. Vertrouw je trainer, maar houd ook je doelen in de gaten. Komt je doel overeen met de schema’s die je trainer je geeft? Dan zit je goed.

Krachttraining

Op nummertje vier staat mijn persoonlijke favoriet: krachttraining. Deze vorm van fitness staat al sinds 2006 in de top vijf, maar waar eerst vooral de jeugd aan krachttraining deed, pakt nu iedereen die in de sportschool komt weleens een dumbell op. Personal trainers gebruiken krachttraining in hun schema’s en ook in revalidatieprocessen moet vaak kracht worden opgebouwd. Krachttraining is dus niet enkel voor bodybuilders, maar is geschikt voor iedereen. De populariteit van krachttraining wordt door de onderzoekers als positief gezien, omdat het een heel stabiele trend is waarin al een grote community is opgebouwd. Er wordt veel onderzoek gedaan naar krachttraining en we weten wat de positieve gevolgen op lange termijn zijn van deze manier van trainen.

powerfull fitgirls

HIIT

Vorig jaar nog op nummer één en nu alweer gezakt naar nummer drie is High Intensity Interval Training. Deze trainingsvorm houdt in dat je hoge energie-uitbarstingen afwisselt met maar heel weinig rust. Ondanks dat veel professionals waarschuwen voor de mogelijke gevolgen van HIIT, blijft het heel populair. HIIT traingen zijn een zware belasting voor spieren maar ook gewrichten. Kijk uit voor blessures en wissel deze manier van trainen af met low impact workouts. Natuurlijk is het goed om je lichaam uit te dagen, maar blijf er wel naar luisteren.

Body weight training

Trainen met je eigen lichaamsgewicht staat al sinds 2013 in de top drie en heeft nu de eer om nummer twee te zijn. Trainen met je eigen lichaamsgewicht wordt al tientallen jaren beoefend, maar omdat het een goedkope en effectieve manier is om je lichaam te trainen, is het juist nu weer helemaal hip. Met websites als Fitnessblender of youtubekanalen als Blogilates heb je alleen internet en jezelf nodig om fit te worden.

Draagbare technologie

Van Smart watches tot bh’s met ingebouwde hartslagmeters, als we onze fitnessprestaties kunnen dragen op ons lichaam, willen we het hebben. Ook door de ontwikkeling van steeds effectievere apps, wordt je fitnessjourney bijhouden steeds makkelijker. Een nuchtere houding is echter cruciaal wanneer je gebruikt maakt van draagbare technologie. Je kunt je afvragen of het gezond is om zo gefixeerd te zijn op al die cijfertjes. Hierdoor ga je misschien fysiek wel vooruit maar loop je het risico mentaal ‘ongezonder’ te worden. Zet smartwatches en apps in als hulpmiddel, maar laat er niet je leven van afhangen.

Welke trends ga jij dit jaar uitproberen?

REFERENTIES

journals.lww.com/acsm-healthfitness/Fulltext/2015/11000/WORLDWIDE_SURVEY_OF_FITNESS_TRENDS_FOR_2016__10th.5

www.webmd.com/fitness-exercise/working-out-for-real-life-functions

decorrespondent.nl/4035/Aandacht-voor-je-lichaam-Zo-moet-het-niet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *