Transformeren kun je leren: Het begin van een permanente transformatie van je lichaam

Een van de meest logische leerprocessen in het leven is het leerproces waarin een baby leert lopen. Het is een leerproces waar zowel de ouders als de baby zelf zich intuïtief bezighouden met ontwikkelingen vanaf het punt waar de baby zich daadwerkelijk bevindt. Ik heb in ieder geval nog nooit meegemaakt dat ouders een baby van tien maanden oud op de loopband zetten om een sprintje te trekken. Het leerproces is zo ingericht dat de baby stapsgewijs (haha woordgrap) naar het punt werkt dat hij kan lopen.

Als de baby kan kruipen dan stimuleren de ouders de baby om zich eens op te trekken aan de tafel en als de baby zich kan optrekken aan de tafel stimuleren de ouders de baby om langs de tafel wat stapjes te zetten. Het leerproces is logisch ingericht, zodat de baby zich steeds bezighoudt met ontwikkelingen die realistisch zijn voor het niveau waar hij zich in bevindt.  

We lachen baby’s ook niet uit als ze zich eerst langzaam proberen op te trekken aan de tafel, voordat ze proberen te rennen. We hebben geen onrealistische verwachtingen van baby’s, want we staan open voor waar de baby momenteel toe in staat is en passen daar onze verwachtingen en inspanningen op aan. We maken ons geen zorgen als een baby van 12 maanden oud nog niet zelf kan lopen, want we weten dat iedere baby een andere ontwikkelsnelheid heeft. We stoppen simpelweg wat meer aandacht in het leerproces, omdat we weten dat lopen een vaardigheid is die geleerd kan worden door middel van oefening.

Oefening baart kunst. Dit is niet voor niets een cliché. Er schuilt namelijk een ultieme waarheid achter de oppervlakkigheid van dit cliché. Ervan overtuigd zijn dat we de vaardigheid kunnen ontwikkelen om ons lichaam te transformeren is, zoals bij het leren lopen, essentieel om deze vaardigheid te leren.

Als we er namelijk van overtuigd zijn dat het transformeren en onderhouden van ons lichaam een vaardigheid is die we kunnen leren, dan is de kans ook veel groter dat we aandacht steken in het leren van deze vaardigheid.

De kans wordt daarmee ook groter dat we open staan voor accurate informatie over waar we op dit moment zelf toe in staat zijn. Ook als dat misschien confronterend is. Want het is veel makkelijker om te erkennen dat we ergens nog niet toe in staat zijn als we ervan overtuigd zijn dat we hier daadwerkelijk beter in kunnen worden. We stoppen ook veel sneller tijd en moeite in iets waarvan we weten dat we er beter in worden.

“Ik twijfel gewoon altijd of ik het wel in mij heb om mijn lichaam te transformeren..”

De meeste mensen geven zichzelf geen eerlijke kans om iets te leren. We willen ons veel te graag bezighouden met inspanningen die we andere mensen zien doen. Zonder te overwegen of deze ontwikkelingen überhaupt wel realistisch zijn. En dan, wanneer het niet lukt, geven we onszelf de schuld. En trappen we onszelf de grond in. Maar door onszelf te ontwikkelen vanaf het niveau waar we ons daadwerkelijk bevinden kunnen we de vaardigheid om ons lichaam te transformeren leren.

Herinner je je het voorbeeld van de lopende baby nog uit het begin van dit artikel? We hebben daar al gezien dat het forceren van ontwikkelingen die boven het niveau liggen van waar iemand zich bevindt in de meeste gevallen niet de beste keuze is. Dit betekent niet dat je het proces niet kunt versnellen door er meer tijd en aandacht in te steken. Het betekent dat we het proces niet kunnen versnellen door ons bezig te houden met ontwikkelingen die boven het niveau liggen van waar we onszelf bevinden.

Het goede nieuws is dat wat iemand kan leren, bijna iedereen kan leren, mits dat we een eerlijke kans krijgen om onder de juiste omstandigheden te leren en onszelf te ontwikkelen. Dit betekent niet dat iedereen dezelfde resultaten kan boeken, maar het betekent dat bijna iedereen zich in ieder geval kan (blijven) verbeteren ten opzichte van zijn startpunt. Het lichaam transformeren is net als tekenen een vrij moeilijke vaardigheid om te begrijpen. De meeste mensen zijn ervan overtuigd dat tekenen een soort magische vaardigheid is die sommige genetisch bezitten en de rest nooit zal leren. Maar dat komt omdat de meeste mensen de leerbare componenten van tekenen niet begrijpen.

En dat is ook zo bij het transformeren van het lichaam. De meeste mensen begrijpen de leerbare componenten niet, waardoor het lijkt of dat sommige mensen het gewoon kunnen en sommige niet. Deze overtuiging zorgt ervoor dat de meeste mensen zich vrijwel nooit volledig storten op het leren van deze vaardigheid en zichzelf nooit een eerlijke kans geven om dit onder de knie te krijgen. Deze artikelreeks gaat daar hopelijk verandering in brengen.

Sommige mensen leren de vaardigheid om hun lichaam te transformeren en onderhouden intuïtief tijdens het ouder worden en andere moeten er actief mee aan de slag om het te leren. Waar we momenteel toe in staat zijn zegt niets over waar we in de toekomst toe in staat zullen zijn. Dat het sommige mensen intuïtief wat makkelijker afgaat betekent niet dat andere het met een beetje hulp niet net zo goed, of misschien zelfs wel beter, kunnen.

“Maar welk dieet kan ik dan het beste volgen?”

Anders eten of gewoontes vervangen betekent niet per se dat je van zwart naar wit hoeft te gaan. Er zijn meer dan genoeg grijstinten waar je je, in de eerste instantie, beter bij op je gemak zult voelen. Want ja, je moet je er ook enigszins op je gemak bij voelen. Het is immers de bedoeling dat je oud wordt en dus de rest van je leven kunt genieten van je leven, zonder overgewicht te krijgen en daarmee je gezondheid te riskeren. Het gaat immers uiteindelijk óók om je gezondheid en niet alleen maar om hoe je eruit ziet.

Op zoek gaan naar het beste dieet is complete onzin, omdat het simpelweg niet bestaat en je zult dit dieet dus ook niet op internet vinden. Het beste dieet is zeer persoonlijk en afhankelijk van factoren als je gewoontes, budget, beschikbaarheid van winkels in de buurt, vrije tijd, gelegenheid om te eten buiten de deur (op je werk/school), smaakvoorkeur en eventuele allergieën of intoleranties.

Nergens in deze artikelreeks zal je dus iets vinden over bestaande diëten, behalve dan dat ze uiteindelijk – voor de meeste mensen – niet werken. Dat komt omdat het geen zak uitmaakt welk dieet iemand kiest, want als de manier van eten uiteindelijk niet 100% matched met onze persoonlijke voorkeur dan houden we het toch niet vol.

Ik ben er ondertussen van overtuigd dat als diëten een religie was dat de meeste dieetgoeroes een bomgordel zouden dragen. Iedereen is er tegenwoordig van overtuigd dat zijn/haar dieet de beste is.

Maar alle bestaande diëten die werken, werken om de simpele reden dat ze onze calorie-inname voor een langere periode dusdanig beperken dat we minder calorieën binnenkrijgt dan dat we verbranden. Punt.

Diëten werken niet omdat ze ons biologische quinoasalade met cranberry salade laten vreten. Of omdat we iedere ochtend lauw citroenwater moet drinken om onze darmpjes lekker te detoxen. Of omdat we groene thee drinken om onze vetverbranding een boost te geven. Ze werken omdat ze allemaal, weliswaar op een andere manier,  onze calorie-inname dusdanig beperken dat we minder calorieen binennkrijgt dan dat we verbranden. Het ene dieet doet dit door ons extreem laag in calorieën te laten eten (crashdieet) en het andere dieet laat toe dat we alles mogen eten, zolang het maar binnen een specifiek calorie-budget past. Het ene dieet is niet perse beter dan het andere, want voorkeuren en doelen verschillen. Sommige diëten zijn alleen beter vol te houden dan andere, waardoor de kans op slagen groter is.

Alle bestaande diëten hebben echter een ding met elkaar gemeen: Ze zijn rigide. Voor welk bestaand dieet we ook kiezen, het is een manier van eten die iemand anders voor ons heeft bedacht. En of dat nou een shake-dieet, paleo, vegetarisch, glutenvrij of iedere dag een glas lauw citroenwater is, het is allemaal bedacht door iemand anders.

In het begin is dit niet erg. Het is best mogelijk om af te vallen met een dieet dat iemand anders heeft bedacht, maar op de lange termijn zul je merken dat je het niet vol kunt houden. Het is namelijk vrijwel onmogelijk om de rest van je leven volgens andermans manier te eten. Vandaar dat ik het nooit heb over bestaande diëten.

De vraag is vrijwel nooit wat we moeten doen om af te vallen, de vraag is vrijwel altijd wat we niet moeten doen.

“Maar waar moet ik dan in godsnaam dan beginnen als ik geen bestaand dieet moet volgen?”

Eerder heb ik verteld dat we moeten openstaan voor waar we toe in staat zijn en zelf behoefte aan hebben, zodat we onszelf kunnen ontwikkelen vanaf het niveau waar we ons bevinden. Maar om erachter te komen waar we toe in staat zijn, moeten we onszelf door en door kennen. En begrijp me niet verkeerd, ik probeer niemand een zweverige levensles te geven over dat we onszelf opnieuw moeten ontdekken. Nee, dit gaat niet over spiritualiteit. Ik loop niet buiten op mijn blote voeten en ik zal je niet aanmoedigen om naar Bali te verhuizen. 

Maar deel van onszelf waar we ons bewust van zijn, is minuscuul ten opzichte van het deel van onszelf waar we ons onbewust van zijn. Ons bewust worden van onze voorkeuren en behoeftes is al een hele klus, laat staan dat we ons ook nog eens bewust worden van waar deze voorkeuren en behoeftes vandaan komen.

Je bent je er misschien van bewust dat het je tot nu toe niet is gelukt om je lichaam te transformeren. En dat is eigenlijk al heel wat. Maar ben je je er ook van bewust waarom het niet lukt?  De meeste mensen zijn zich daar namelijk totaal niet van bewust, maar veroordelen zichzelf wel omdat het niet lukt. En dat is exact het deel van onszelf waar we ons onbewust van zijn.

Laten we er eens achter proberen te komen waarom bepaalde niet uitpakken zoals we willen dat ze uitpakken. Laten we het eens aanschouwen. Het ervaren. Ervaren, in plaats van het te veroordelen.  We vinden het raar, zelfs schandalig, als andere mensen ons veroordelen zonder ons te leren kennen. Maar we hebben niet door dat we dat vaak zelf netzogoed doen. Het beste advies dat ik iemand kan geven is om bij zichzelf te beginnen. Niet op google. Niet bij orthomoleculaire diëtisten die naar hun salade lachen op de foto of testosteronbommen met grote armen. Nee, bij zichzelf.

Veel van het advies dat wordt gegeven om af te vallen, is namelijk gebaseerd op wat momenteel optimaal is volgens de wetenschap. En daar is niets mis mee. Het is immers de aanpak waar ik ook bijna altijd voor kies. Het probleem is alleen vaak dat we het algemene advies krijgen om meer groente te eten. Of magere kwark. Want dat is allemaal ontzettend verzadigend. Daardoor eten minder, krijgen we minder calorieën binnen en vallen we over de lange termijn af. Als het goed is.

Behalve bij alle mensen die daar niet in slagen. En dat zijn er nogal wat. En ondanks dat er zoveel mensen niet slagen om hun lichaam te onderhouden, lijken we er niets van te leren. Er zijn vrij weinig mensen die zichzelf afvragen of het wel echte the-way-to-go is om weer het volgende dieet te volgen.  

Maar de reden is een stuk simpeler dan wat de meeste mensen denken: Het is toch verdomme voor vrijwel niemand realistisch om voortaan op kilo’s groenten en magere kwark te moeten leven? 

Waarom leren we niet van de fouten die we maken? Waarom lijken we gewoon niet te begrijpen dat de oplossing voor het onderhouden van ons lichaam- en gezondheid niet in een volgend dieet schuilt?   

Ik heb ondertussen veel cliënten gecoacht die vrijwel net zoveel over voeding wisten als ik. Sommige zelfs meer. En toch schakelen ze Guydroog.com in om af te vallen. Waarom? Omdat het algemene advies dat wordt gegeven om af te vallen niet werkt voor hun persoonlijke situatie. Algemeen advies houdt geen rekening met de manier waarop mensen reageren op situaties, prikkels  en mensen in hun omgeving. En alles dat daar geen rekening mee houdt, zal vroeg- of laat uit elkaar donderen. Het is vrij onzinnig om klakkeloos advies aan te nemen dat puur en alleen maar werkt onder bepaalde omstandigheden. Vrijwel geen enkel advies dat op het internet wordt gegeven houdt rekening met de manier waarop mensen op bepaalde prikkels, omstandigheden en andere mensen reageren. Terwijl dat juist het belangrijkste is bij het samenstellen van een plan.

Maar wij als mens zijn tegenwoordig vrijwel niets anders dan reactief. Wat ik met reactief bedoel, is dat alles wat we doen, een reactie is op prikkels van buitenaf. We krabben zonder na te denken aan een jeukende arm, we schieten direct uit onze slof als iemand een nanoseconde te lang stilstaat bij een groen stoplicht, we worden in een leeg gat van kattenvideo’s gezogen op YouTube en, het belangrijkste voor de context van deze artikelreeks: we schuiven eten in ons gezicht zodra we de kleinste hoeveelheid trek ervaren.

Het probleem is dat hoe vaker we iets doen, hoe makkelijker en vaker we het doen zonder erover na te denken. Oftewel, een gewoonte. We vormen een bepaald gedrag. De meeste mensen vallen niet af omdat ze een oplossing zoeken zonder dat ze weten wat precies het probleem is. Maar in het echte leven komen problemen niet voor in de vorm die ze in studieboeken hebben. In het echte leven moeten we eerder zoeken naar het probleem, dan naar de oplossing.

Het is allemaal leuk en aardig dat er 9438 experts schrijven over hoeveel calorieën je moet eten om af te vallen, maar zolang iemand zich niet bewust is van zijn eigen gewoontes en eetgedrag is de hoeveelheid calorieën die iemand moet eten compleet irrelevant. Zolang iemand het nu nog niet voor elkaar krijgt om volgens een (enigszins) vast ritme te eten zijn de tijdstippen waarop iemand het beste kan eten echt compleet irrelevant.

Het advies om bij onszelf te beginnen is het allerbelangrijkste advies dat ik iemand kan geven. Waarom? Omdat iemand er eerst achter moet komen waar de problemen momenteel zitten, voordat Google geraadpleegd kan worden voor oplossingen. De eerste stap is altijd kennismaken met het deel van onszelf waar we ons nog niet bewust van zijn. Ons bewust worden van het onbewuste. Bewust worden van wat de gewoontes zijn die ons dagelijkse leven inkleuren.  De meeste mensen staan ervan versteld hoe ongelofelijk onbewust we met voeding en beweging omgaan. We leven zo ongelofelijk op de automatische piloot dat we het niet eens doorhebben. Wat op zich niet verkeerd is, mits deze automatische piloot ons niet structureel naar bergen voedsel vliegt en onze lichaamsbeweging beperkt. Maar dat doet het bij de meeste mensen wel.

Gegarandeerd dat vrijwel iedereen een aantal kleine veranderingen kan doen aan deze automatische piloot. Kleine veranderingen die het overbodig maken om onzinnige supplementen te kopen of het darmkanaal naar de verdommenis te helpen door kilo’s groenten en kwark te eten. Kleine veranderingen die een aantal sub-optimale gewoontes uit ons leven vervangen voor gewoontes die ondersteunend zijn voor een levensstijl waarin het onderhouden van ons lichaam- en gezondheid minder energie- en moeite kost.

Laten we dus eens beginnen door kennis te maken met onze automatische piloot. Erachter komen welke tegenstrijdige gewoontes deze automatische piloot bezit. En welke veranderingen we kunnen doen die de tijd reduceren die we kwijt zijn aan het onderhouden van ons lichaam- en gezondheid.

In het volgende artikel van deze artikelreeks zullen we een aantal strategieën bespreken die we kunnen gebruiken om aan onze automatische piloot te sleutelen 🛠

Ciao ciao 😎

Michael Cervino 
(instagram: @michaelcervino)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *