Tips voor meer doorzettingsvermogen

Zelfdiscipline, wilskracht, doorzettingsvermogen, we hebben het allemaal hoewel de ene persoon er meer van heeft dan de ander. Zonder zelfdiscipline en doorzettingsvermogen ga je geen grootse dingen bereiken. Als je grote doelen hebt, of het nou is om vet te verliezen, gezonder te eten, een marathon te lopen of iedere ochtend een half uur eerder op te staan, er is doorzettingsvermogen nodig om je door de momenten heen te helpen waarop je eigenlijk af wilt haken. Hoe zorg je dat je je doorzettingsvermogen laat skyrocken?

Visualiseer je einddoel

Neem je einddoel in gedachte en bedenk waarom dat doel belangrijk voor je is. Hoe ziet je toekomst er uit, waarom is het doel zo belangrijk voor je? Zie jezelf tijdens het behalen van je doel. Voel hoe goed je je dan voelt, hoe het is om al je moeilijke momenten overwonnen te hebben en nu je doel bereikt te hebben.

Door je einddoel te visualiseren zorg je ervoor dat je aan het werk gaat met je doel voor ogen. Het goede gevoel dat het je geeft bij denken aan het behalen van je doel, zal extra motivatie zijn om door te zetten als het moeilijk is.

Maak van bepaald gedrag een routine

Ontdek wat je goede en minder goede gewoontes zijn. Begin door iedere dag of iedere week een slechte gewoonte te vervangen door een goede gewoonte. Doe dit stap voor stap zodat je slechte gewoontes die je bij je einddoel weghouden langzaam verminderen en de goede gewoontes toenemen. Maak van het gedrag dat nodig is om je doel te bereiken, een vaste routine.

Wil je fitter worden maar heb je geen tijd om te sporten? Zet dan iedere dag de wekker een half uur eerder en ga een rondje wandelen. Kijk een half uur korter tv en maak je maaltijden voor de volgende dag vast klaar. Zoek iets dat je wilt veranderen, en zet de stap. Hoe beter je vaste routine, hoe minder doorzettingsvermogen er nodig is om het vol te houden en hoe makkelijker het gaat.

Stop met zelfmedelijden

Leer jezelf om niet altijd medelijden met jezelf te hebben. Stop met het toegeven aan dingen die je doelen tegenwerken. Train jezelf om datgene te doen wat nodig is, ook al heb je daar niet altijd zin in.
Verminder je tv-tijd en ga wandelen, sla je toetje na het eten over, leg dat stuk chocola terug in de koelkast en houd je aan je voedingsschema. Oefen dit constant weer, geef niet toe aan dingen die niet mee helpen aan je doel. Hoe vaker je je zelfdiscipline traint, hoe sterker het gaat worden.

Zet mini stapjes

Ondanks dat je niet iedere dag grote veranderingen ziet of voelt, zijn alle kleine stapjes vooruitgang. Je hebt tijd nodig om gespierder te worden. Je bent niet in één dag 10 kilo te zwaar geworden en die 10 kilo is er ook niet binnen een dag af.
Kijk weer goed naar je einddoel, kijk vervolgens naar je gedragingen die je doelen in de weg staan en verander stap voor stap je gedrag. Je hoeft niet vanaf nu 7 dagen per week 2 uur te sporten, je mag ook 1x per week een kwartier wandelen als dat makkelijker voor je is. Maar doe iets. Zet de eerste kleine stap, want veel kleine stapjes samen worden reuzensprongen.

Zoek je motivatie en je slechte triggers

Leer van wat je doet. Soms is het heel moeilijk om tegen honger in te gaan, soms zijn de stemmen in je hoofd hard aan het schreeuwen dat je een hap pindakaas moet nemen. Leer op welke momenten dat voorkomt, ontdek welke situaties voor jou moeilijk zijn of wanneer je weerstand laag is. Als je dat weet, kun je situaties als die vermijden of voorkomen. Zorg dat je weet wanneer je ‘zwak’ bent en ontloop de slechte triggers op die manier.

Maak het jezelf makkelijker door de verleidingen weg te nemen. Hang foto’s op van je einddoel. Zet kruisjes voor alle goede stappen die je hebt gezet. Ontdek wat je motiveert en waar je energie van krijgt. Dat zal het makkelijker maken om de moeilijke momenten te overwinnen. Je wilskracht kan op en neer gaan samen met je energieniveau. Wanneer je vermoeider bent is de kans op toegeven groter. Als je op zo’n moment merkt dat je minder wilskracht hebt zet dan bijvoorbeeld motiverende muziek op, pep jezelf op, ga iets doen, lach. Train jezelf om te genieten van wat je doet en te genieten van je doel wanneer je vol energie zit, zodat je ook op de zwakkere momenten kunt aanvoelen waar je het allemaal voor doet.

Belangrijkste tip voor het kweken van doorzettingsvermogen

Doe het gewoon. Serieus. Stop met zeuren als de wekker een kwartier eerder gaat, en druk hem niet verder. Een kwartier langer slapen of weer een kwartier extra werken aan je einddoel. Ga gewoon naar de gym ook al heb je geen zin. Soms moet je zin maken voor grote doelen. Denk niet in ‘ik mag geen toetje’, je mag dat toetje gerust. Je wilt het alleen niet omdat je einddoel belangrijker is dan dat toetje. Denk goed na over je keuzes en maak de goede keuzes. Hoe vaker je een keus maakt, hoe makkelijker het wordt om hem de volgende keer weer te maken. Dat geldt voor zowel goede als slechte keuzes. Kies wijs.

4 thoughts on “Tips voor meer doorzettingsvermogen

  1. Ilse Wechseler zegt:

    Wat mij ook erg helpt, is per week doelen opschrijven. En dan evalueren met jezelf 🙂 en een dikke vette krul als je het hebt behaald!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *