Tips tegen herfstmoeheid en de winterdip!

We zitten midden in de herfst. Het wordt later licht en het is eerder donker. Het is slechter weer en je energielevel daalt ongeveer net zo snel als de blaadjes van de bomen vallen. Kortom, waarschijnlijk niet echt de tijd van het jaar waarop sporten, gezond eten en productief bezig zijn je het gemakkelijkst afgaan. Maar geen paniek! Hier wat tips & tricks die je binnen no-time van die winterdip of herstmoeheid afhelpen.

Blijf in je ritme

Doordat het langer donker is en vaak slechter weer is, kan je bed ineens wel heel erg lekker liggen. Vaak ben je in deze periode van het jaar ook vermoeider en lijkt het een verstandige keuze om, als je de kans hebt, wat meer uren in je bed door te brengen. Gek genoeg is dit niet zo. Je voelt je het meest fit door zoveel mogelijk een vast ritme aan te houden. Probeer elke dag, ja, ook in het weekend, zoveel mogelijk rond dezelfde tijd naar bed te gaan en weer op te staan. Na een tijdje zal je merken dat je sneller in slaapt valt en gemakkelijker weer opstaat. De eerste periode moet je hier misschien even aan wennen en zal het je ook tegenstaan maar wanneer je doorzet zal je snel de positieve effecten merken en wordt het steeds gemakkelijker om dit ritme vol te houden.

Let op je voeding

In deze periode kan je behoefte naar vette- en koolhydraatrijke voeding toenemen. Je grijpt sneller naar die zak chips en een blokje chocolade wordt al gauw een hele reep. Op korte termijn vind je dit misschien niet zo’n probleem. Voorlopig hoef je je toch niet in je strakke zomerjurkje te hijsen. Maar besef dat ongezonde voeding niet alleen invloed heeft op je fysiek. Juist mentaal kan ongezonde voeding ook zorgen voor een enorme dip. Je krijgt heel even een energieboost maar vervolgens voel je je drie keer zo futloos. Je wordt lamlendig, minder productief, hebt nergens zin in en kan zelfs somber worden. Om dit gevoel te verzachten en jezelf te troosten kan de neiging ontstaan om je nog meer te voeden met ongezonde producten.

Met als resultaat een negatieve vicieuze cirkel waar je maar moeilijk uitkomt. Zorg er dus voor dat je voldoende gezonde en voedzame producten in huis hebt. Ontzeg jezelf niets, maar bewaar je lekkere trek bijvoorbeeld voor het weekend. Om jezelf tijd en verleidingen te besparen kun je twee dagen in de week kiezen waarop je je maaltijden voorbereid. Dit kun je zeker voor drie dagen vooruit doen. Als je thuiskomt hoef je je eten alleen nog maar op te warmen en is de neiging om voor een snelle hap te kiezen al een stuk kleiner. En die ‘lekkere dingen’ dan? Die koop je echt pas in het weekend zodat je doordeweeks geen energie hoeft te verspillen aan het weerstaan van de verleiding. Ook voor deze tip geldt: zet door! De eerste dagen merk je misschien nog niet zo veel effect en vraagt je lichaam nog om suikers en ongezonde vetten maar wanneer je dit negeert, word je echt beloond met meer energie en productiviteit.

Beweging

Voor veel mensen is het deze periode lastiger om van de bank te komen en zich door weer en wind naar bijvoorbeeld de sportschool, te begeven. Probeer het jezelf daarom gemakkelijker te maken. Ga, indien mogelijk, voor je werk of school, al naar de sportschool. Je begint je dag dan energiek en hebt hier de hele dag nog profijt van. Ook kunnen er gedurende de dag dan geen excuses meer ontstaan om niet te gaan sporten, je hebt het er tenslotte al opzitten. Mocht dit niet mogelijk zijn, neem dan je sportspullen ’s morgens al mee en ga direct vanuit je werk of school naar de sportschool. Het is even doorzetten en je bent misschien moe, maar sporten zorgt juist voor nieuwe energie en je kunt tegelijkertijd even afstand doen van de dingen die je overdag hebt meegemaakt. En als je dan thuis komt hoef je lekker niet meer weg en ik kan je vertellen, dan zit die bank zoveel beter!

Accepteer

De seizoenen zijn er niet voor niets. De natuur kan niet twaalf maanden per jaar voluit in bloei staan, waarom zou jij dit dan wel van jezelf eisen? Het is simpelweg niet mogelijk om je 365 dagen per jaar op en top energiek te voelen. Vecht hier niet tegen maar accepteer dat deze periodes onderdeel zijn van je ontwikkeling. Dat betekent niet dat je bij de pakken neer moet gaan zitten en jezelf compleet laveloos op de bank moet gaan storten maar alles mag best even een tandje langzamer. Wanneer je stopt met je hier tegen te verzetten en je jezelf iets meer tijd en ruimte gunt, zal je zien dat het gevoel sneller verdwijnt. Sterker nog, achteraf gezien is het vaak een mooie periode om weer op te laden om er vervolgens daarna weer vol energie tegenaan te gaan!

Deel gevoelens minder

Huh? Het is toch juist goed om over je gevoelens te praten? Jazeker! Maar wanneer je in een dip zit en dit met veel mensen deelt en bespreekt, geef je aandacht aan je negatieve en sombere gevoelens. Wanneer je dit vaak en veel doet zal je je niet snel beter gaan voelen. Alles wat je aandacht geeft groeit namelijk. Dus blijf niet analyseren waarom je je rot voelt maar bedenk wat en/of wie je nodig hebt om je beter te gaan voelen. Door jezelf een positieve, behulpzame vraag te stellen, stel je je hersenen hierop in en zal je gemakkelijker oog hebben voor de dingen die je verder zouden kunnen brengen. Natuurlijk is dit lastig wanneer je je een beetje down voelt maar weet dat bewustwording altijd een goede eerste stap is. Bedenk elke dag één ding, ook al is het nog zo klein, wat die dag goed ging en schrijf dit op. Door dit elke dag te doen kom je in ieder geval in een positievere flow en krijg je vanzelf steeds meer ruimte om te bedenken wat jij nodig hebt om je weer beter te voelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *