Team SheWolves: Part II

Team SheWolves is een team van meiden en vrouwen met allen een podiumdoel. Hun doel is om in de beste shape van hun leven, deel te nemen aan een fitnesswedstrijd. De startpunten en einddoelen van alle SheWolves zijn verschillend, maar de passie en toewijding is van iedere SheWolve even groot. 

Oprichtster van team SheWolves Jeanet Wolf, wil samen met haar team bodybuilding voor vrouwen meer bekendheid geven. Jeanet en haar SheWolves zijn er van overtuigd dat krachttraining voor vrouwen een perfect middel is om gezonder, fitter, strakker en zelfverzekerder te worden.

Hoe ziet een gemiddelde week eruit qua rust en trainingsdagen en wat voor oefeningen doe je?

Jessica: “Ik train minimaal vier dagen per week, als het kan vijf. Ik heb geen standaard rustdag, de indeling stem ik af op hoe mijn week er qua studie en werk uitziet. De trainingen zijn verdeeld in upperbody en lowerbody dagen. Eerst doe ik een korte cardio warming up, gevolgd door wat stretchen en wat opwarmoefeningen met een barbell. De training zelf bestaat uit zowel compound als isolatie oefeningen.”

Tamara: “Zelf train ik gemiddeld zes dagen per week. Ik heb drie verschillende trainingen, en doe die elk twee keer in de week. Mijn rustdag is meestal de dag dat ik moet werken, of een andere dag dat ik heel druk ben met mijn studie bijvoorbeeld. Ik zit eigenlijk nooit een dag echt stil, juist op mijn vrije dagen is het heerlijk om te trainen!

De oefeningen die ik doe zijn erg gevarieerd, het is opgedeeld in spiergroepen, maar geen standaard splitschema. Op het moment is er veel aandacht voor mijn billen, benen en meer wijdte aan de bovenkant. Oefeningen als deadlifts, squats, hiptrust en de lat pulldown zijn dan ook standaard oefeningen in mijn schema.”

Jeanet: “Alle meiden krijgen hun schema’s op maat gemaakt, zowel voor voeding als training. Omdat ieder lichaam en ieder doel andere aandachtspunten heeft, is het van belang een programma te hebben waardoor de individu het beste ontwikkelt. Wat echter voor alle SheWolves geldt is dat de billen een hele belangrijke plek hebben in de trainingen, want zonder goed gevormde kont is een fysiek niet af ;).”

Jolanda en Tamara

Hoe ziet een gemiddelde dag er uit qua voeding er uit voor jou? Is er veel dat je moet laten qua voeding?

Jolanda: “Ik doe gewoon wat Jeanet me zegt. Zij maakt iedere paar weken nieuwe schema’s voor me. Ik kan vooraf mijn voorkeuren aangeven, zij maakt de schema’s en ik doe vervolgens wat ik moet doen. Geen cheatmeals, afwijkende dagen of macro’s tellen, maar gewoon eenvoudig het lijstje volgen.”

Liesbeth:
“7.00 uur: smoothie met spinazie en havermout
10.00 uur: kwark met noten en appel
13.00 uur: kip, rijst en groenten
15.00: eieren, groenten
17.00: kip, groenten (rijst)
19.00 :kwark met grapefruit

Ik probeer een vast ritme te maken; ik kan ‘een beetje’ slecht loslaten; ik functioneer het beste in een vast ritme.
Ik wil een doel bereiken en wil graag doen/laten wat daar voor nodig is!!”

Rosalie: “Tijdens het opstaan drink ik alleen thee, want mijn ontbijt probeer ik zolang mogelijk uit te stellen. Als het even kan tot 10 uur bij de koffie. Ik lunch altijd met brood en daarop kaas of kipfilet. ’s Middags eet ik fruit en/of een kruidkoek. Ik sport altijd tussen 16.00 en 18.00. Na het sporten moet ik de meeste macro’s binnen krijgen. Ik eet dan eigenlijk de hele avond door. Ik maak als diner vooral pasta met kip, groente, cashewnoten of aardappels, groente met kip of vis. Uiteraard een flinke schaal kwark als dessert. ’s Avonds bij de koffie eet ik graag een stukje chocola of bananenbrood en later op de avond nog meer kwark en verschillende soorten noten.

Qua voeding laat ik helemaal niets. Ik ben zoals bijna elke vrouw gek op chocola, dat eet ik elke dag. Ik ben gek op taart, dus op een verjaardag zorg ik dat het stukje taart nog binnen de macro’s past. Af en toe zorg ik dat er chips in mijn schema past. Het enige wat ik heb aangepast is de hoeveelheid ‘ongezonde’ voeding dat ik eet. Uiteindelijk is dat ook een big issue, voor het krijgen van een mooi figuur, naast elke dag sporten. Je moet nergens TEveel van eten.”

Wat is voor jou het moeilijkste aspect van wedstrijdvoorbereiding en hoe ga je daar mee om?

Marieke: “Wat ik het aller moeilijkste vind is de consistentie in voeding. Het strikte cutschema vraagt een heleboel doorzettingsvermogen. Ik probeer dit op te lossen door motivatie quotes op de koelkast en keukendeurtjes te plakken. Gaat wel beter daardoor. Maar het zal voor mij altijd lastig blijven denk ik, helemaal wanneer er zoals nu geen einddatum aan vast zit wanneer ik weer op onderhoud mag.” 

Femke en Sophia

Wat moet je doen en laten om je doelen te bereiken?

Anne: “Ik moet in mezelf geloven, mijn eigen pad volgen en doelen voor ogen houden. Met een realistisch en haalbaar doel, een goed plan van aanpak en hulp, lukt dat. Goed voorbereiden qua voeding en training is nodig en wanneer het nodig is kan ik schuiven in mijn trainingen, macro’s of vrije tijd. Ik moet goed om kunnen gaan met tegenslagen door altijd in mezelf te blijven geloven. Emotie-eten moet ik wat dat betreft laten en leer ik stap voor stap beter mee om gaan in dit proces. Daarnaast moet ik mij regelmatig verantwoorden en vragen van bezorgde mensen beantwoorden die bang zijn dat ik ‘te veel ga door sla’ ‘geobsedeerd raak’ of ‘doordraaf’. Ik moet er dus op letten dat ik mijn gevoel en emotie niet laat beïnvloeden door mijn omgeving.

Dream it, Believe it, Achieve it !”

Juana: “Een realistische planning maken. Door goed in te plannen wanneer ik sport, weet ik zeker dat ik doe wat ik kan doen om mijn doel te bereiken. Voor mij zijn dat soms weekdoelen zoals ‘5 keer per week trainen’.

Als het jouw doel is om naar de vierde verdieping te gaan, kom je daar in stappen. Je moet eerst naar de eerste verdieping gaan, eerst de eerste stap zetten, en zo kijk ik tegen mijn doelen aan. Ik zet iedere dag een nieuwe stap richting mijn doel om uiteindelijk bij mijn einddoel, het podium, uit te komen.”

Daphne: “Op dit moment draait alles om mijn eten en trainen. Ik deel mijn tijd efficiënt in zodat ik me volledig kan concentreren wanneer ik ga trainen.

Mijn voeding plan ik meestal een avond van te voren in via MyFitnessPal zodat ik daar de volgende dag niet over na hoef te denken. Wanneer dat niet lukt volg ik mijn eetschema dat Jeanet gemaakt heeft. Voor nu laat ik de wijntjes even staan en sla ik een feestje over omdat ik het slecht kan combineren.”

Liesbeth

Wat merk jij van de mannen mentaliteit in het ‘krachthok’?

Rosalie: “Ik train op verschillende locaties en soms train ik weer een paar maanden in een voor mij ‘nieuwe’ fitness. Dit komt door mijn werk. In elke fitness merk ik weer dat ik mijn plekje moet veroveren om met de barbells en dumbbells te trainen tussen de mannen. Het gaat altijd wel goed, maar ik blijf het merkwaardig vinden. Als ik ergens vaker heb getraind, krijg ik standaard de opmerking ‘wat knap dat je zo zwaar traint, dat JIJ dat kan’. Persoonlijk vind ik het niet zo bijzonder, iedereen die langer dan een jaar of twee keihard traint kan een goed niveau bereiken. Laat je dus absoluut niet uit het veld slaan door stoere blikken of opmerkingen!”

De SheWolves volgen of zelf een SheWolve worden? Je vindt meer op:

https://www.facebook.com/TeamShewolves
http://jeanetwolf.nl/

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *