Team SheWolves: Part I

Team SheWolves is een team van meiden en vrouwen met allen een podiumdoel. Hun doel is om in de beste shape van hun leven, deel te nemen aan een fitnesswedstrijd. De startpunten en einddoelen van alle SheWolves zijn verschillend, maar de passie en toewijding is van iedere SheWolve even groot. 

Oprichtster van team SheWolves Jeanet Wolf, wil samen met haar team bodybuilding voor vrouwen meer bekendheid geven. Jeanet en haar SheWolves zijn er van overtuigd dat krachttraining voor vrouwen een perfect middel is om gezonder, fitter, strakker en zelfverzekerder te worden. Vandaag vertellen de SheWolves meer over hun passie in een interview voor Fitgirls.nl!

Wat zijn de doelen van de SheWolves?

Jeanet: “Dat verschilt per SheWolve. Er zijn veel dames die toewerken naar een bikini-fitness wedstrijd, ook een aantal die trainen voor een figure/bodyfitnesswedstrijd en er is momenteel één dame die traint voor een sportsmodel wedstrijd, welke tussen bikini- en bodyfitness invalt qua fysiek.
Eén van de atletes heeft tijdens de JBC 2015 een mooie top 6 plaatsing behaald. Enkele andere dames hebben rondom juni en juli één of enkele wedstrijden, en een groot deel van het team doet in oktober of december voor het eerst mee aan een wedstrijd. Er zijn ook meiden die toewerken naar wedstrijden in 2016. Kortom, verschillende klasses, doelen en momenten waarop de SheWolves te bewonderen zijn.”

Hoe zijn de reacties om jullie heen, begrijpen de mensen wat je doet en wilt? Hoe ga je met de reacties om?

Chanthal: “ Mijn familie is inmiddels wel gewend aan mijn voedingsschema’s en mijn moeder vraagt dan ook regelmatig wat ik nu weer mag hebben. Mijn beste vrienden zijn ook super: laatst was een vriendin van me bij mij eten en ze had een recept gevonden dat helemaal voldeed aan mijn voedingsschema. Zij heeft gekookt, ik heb meegeholpen en we hebben samen hetzelfde gerecht kunnen eten. Dat mijn beste vrienden moeite doen om mij te steunen, hoef ik dan ook niet verder uit te leggen.

Tot nu toe heb ik niet veel vervelende opmerkingen gehad, maar mensen zeggen nu eenmaal niet snel dingen recht in iemands’ gezicht. Ik denk dat het er ook aan ligt hoe je zelf met opmerkingen omgaat. Ik houd van een geintje en probeer mensen die vervelende opmerkingen willen maken, dan ook met een geintje op te laten houden. Tot nu toe gaat me dat goed af.”

Bodybuilding bestaat vaak uit bulk- en cutperiodes. Hoe verschilt jouw voeding in het bulk-seizoen en het cut-seizoen?

Rosalie: “Tijdens het bulken eet ik voor mijn gevoel minder gezond. Je macro’s zijn zo hoog, waardoor dat ene lekkere koekje met een laagje chocola of een portie chips er ook nog wel bij past. Tijdens het cutten eet ik veel gezonder en denk ik meer over het eten na. De uitdaging zit hem dan in eten uitzoeken met zo voordelig mogelijke macro’s, zodat je toch lekker je bord vol hebt liggen.”

SheWolves Rosalie

Wat is het verschil tussen bulken en cutten, zowel fysiek als mentaal?

Tamara: “Ik merkte bij de cut dat ik vooral mentaal op een gegeven moment erg “moe” was. De trainingen werden zwaarder, ik begon er soms zelfs tegenop te zien. Je energie level is een stuk lager. Wel werd ik nog steeds sterker, maar was ik tijdens de training eerder leeg. Ook gaat het slapen op een gegeven moment slechter, als ik trek heb is in slaap vallen echt een drama. En ‘s nachts, als je honger hebt, voel je jezelf heel zielig en alleen op de wereld, en heb je aardig wat discipline nodig om toch niet te gaan eten!

Nu ik in mijn macro’s omhoog ben gegaan, ben ik ook weer wat aangenamer voor mijn omgeving, volgens mij. Een stukje vrolijker, energieker, en ik heb weer meer zin om dingen te doen. Daarnaast hoeft er qua eten iets minder rekening te worden gehouden met mij, wat ook makkelijker is.

Nu ik meer koolhydraten eet houd ik wel gelijk meer vocht vast, dat merk ik direct. Dat is helemaal niet erg, maar waar je eerst elke ochtend meer buikspieren begon te zien, zit er nu toch een mooi laagje overheen! En tja, dat is soms even pijnlijk. Maar ook dat is natuurlijk voor een doel!”

Liesbeth: “De cutfase voor mijn eerste wedstrijd (toen was ze nog geen lid van team SheWolves, red.) vond ik heel heftig; er moest veel vet vanaf en in mijn beleving at ik niets. Ik was daardoor slap, had een kort lontje en was alleen maar bezig met snijbonen opwarmen (of niet, want ik at het gerust koud…). Soms had ik meer koolhydraten (ik zat heel laag) echt nodig; zowel mentaal als fysiek. Mentaal kon ik de knop op een gegeven moment omzetten; als ik alleen iets lekkers kocht, was het gevoel bevredigd (met als gevolg dat ik 15 zaken chocolade kruidnoten op voorraad had….).

Fysiek was ik niet altijd even sterk; ik miste wat kracht en energie en ging vroeg naar bed om zoveel mogelijk te rusten.

Nu, in de bulkfase, merk ik hoe fijn ik het cutten eigenlijk vond: ik voel me nu opgeblazen en ‘vet’! En als ik in de spiegel kijk (echt kijk), zie ik heus wel dat dat meevalt. Wel heb ik nu de krachten van een olifant, en kan ik iedere training aan!

Ik realiseer me dat ik de voeding nodig heb om te groeien en wil er per se nu van genieten dat ik zoveel mag eten, maar soms kan ik geen rijst meer zien. Maar nog een paar maanden en dan zal ik met weemoed terugdenken aan deze fase , als op dat moment echt niets meer geoorloofd is.

Voor beide fasen is dus wat te zeggen, maar mentaal vind ik cutten het fijnst en fysiek gaat er niets boven bulken! En ik kan niet wachten als ik straks ga zien waar al dat eten gebleven is. Lees: GAINSSSSS!!”

Ben je nieuwsgierig geworden naar een gemiddelde eet- en trainingsdag van de SheWolves? Dat lees je volgende week in deel II!

One thought on “Team SheWolves: Part I

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *