Fitgirls fanatic: Foodfacts by Justina

Justina is al op jonge leeftijd begonnen met haar fit-journey. Ze is een fitness-addict en in haar blog vertelt ze over de voordelen van het drinken van de verschillende shakes, detox dranken en Superfoods!

Verschillende soorten shakes

Shakes, detox-drankjes en superfoods: we zien ze allemaal voorbij komen maar wat is nou het beste om te gebruiken? Het antwoord op deze vraag zal niet voor iedereen hetzelfde zijn, het berust namelijk op het doel dat je wilt bereiken. Als je doel een lagere vetpercentage is kan je het beste een shake nemen met weinig koolhydraten en veel eiwitten. Met eiwitten verbrand je namelijk sneller calorieën. Deze eiwitten in shakes worden whey eiwitten genoemd.

Eiwit shakes

Je hebt allemaal verschillende soorten shakes: speciaal voor vrouwen, voor een energie boost, voor afvallen en ga zo maar door. Het ligt er dus aan wat je zelf het liefst wil hebben om je doel mee te bereiken. Maar shakes drinken is niet een must, je kan je eiwitten ook uit normale voeding halen. Onder eiwitrijk eten vallen verschillende soorten vis als zalm en forel, verder ook kip, rundvlees, magere kwark en yoghurt, sojabonen, paddenstoelen en natuurlijk gewoon eieren. Het is beter om gewoon al je eiwitten uit je voeding te halen, maar shakes zijn ideaal voor mensen die hier moeite mee hebben, zeker als je veel sport. Het drinken van eiwitshakes is dan een snelle oplossing om toch aan je dagelijkse eiwit behoefte te komen.

Detox

Als je niet echt van de eiwitten shakes bent zijn detox-drankjes misschien wél jouw ding. Het is bekend dat je met alleen trainen niet veel bereikt, gezonde voeding en een goede nachtrust zijn belangrijker dan het trainen zelf. Maar alleen water drinken kan soms wel wat saai worden. Detox drankjes dienen dan als een goede variatie. Niet alleen bevorderen ze je spijsvertering maar ze geven je ook een lekkere energie-boost! Niet verkeerd om je ochtend mee te beginnen dus. Deze drankjes zijn overigens geen maaltijdvervangers. Het is belangrijk dat je nog steeds je dagelijkse voedingsstoffen binnen krijgt. Ze zijn makkelijk om zelf thuis te maken, hier vind je een paar van mijn favoriete drankjes op een rijtje:

The Classico: het enige wat je hiervoor nodig hebt is een handjevol muntbladeren, +/- 5 citroenschijfjes, +/- 6 komkommerschijfjes en ijsblokjes. De rest van de citroen kan je uitknijpen boven de kan. Je mag gerust een natuurlijk zoetmakertje als honing gebruiken, maar maak het niet een fiësta in je drankje. Zet het in de koelkast en voilà! Je kan boordevol vitamines staat klaar.

The Pretty Little Lemon Ginger Drink: Breng 500 ml water in een pan aan de kook, schil en rasp 4 cm gemberwortel en voeg deze eraan toe. Voeg ook limoensap van één limoen eraan toe en voor een sterker smaakje kan je deze ook raspen. Laat dit een beetje intrekken en voeg er dan een beetje bloemenhoning aan toe voor de smaak. Laat dit twee uurtjes afkoelen, giet het af en klaar is kees!

‘Thee’ Cinnamon Challenge: Doe 8 verse munttakjes met blad en al samen met 4 kaneelstokjes en 2 zoethoutstokjes in een pan met 1 liter water. Breng dit al roerend aan de kook en je theetje staat klaar.

Je ziet dat je met detox drankjes veel kan variëren. Zo kan je ook smoothies maken met spinazie, wortel of bladselderij, maar daar moet je wel van houden. Het doel is dus om je lichaam ontgiften van alle slechte stoffen in je lichaam. Het doet veel voor je lichaam maar pas op: het is geen wonderdrankje waar je opeens van gaat afvallen.

Superfoods

Hetzelfde geldt voor de meest populaire trend van het moment: superfoods! Superfoods zijn niet opeens aan komen waaien maar er is juist nu veel vraag naar. Ze zouden een positief effect hebben op onze gezondheid doordat ze een hoog gehalte aan gezonde voedingsstoffen bevatten zoals mineralen, antioxidanten en vitamines. Maar een echte superfood is er eigenlijk niet, er is geen middel die alle voedingsstoffen aan kan bieden wat de mens nodig heeft. Maar dat ze goede bijwerkingen voor ons hebben, dat staat vast. Veel superfoods vallen onder de groepjes groente en fruit. Sommige superfoods krijg je onbewust al vaak binnen via je eten. Denk maar aan knoflook, olijfolie, broccoli, ui, tomaat en zo heb je er nog wel een paar. Maar een paar superfoods zijn niet zo voor de hand liggend en kan je waarschijnlijk niet allemaal in de supermarkt kopen. Ook hiervan volgen een paar van mijn favorieten met hun goede voedingsstoffen:

Goji bessen: Ze bevatten veel vitamine C en meer dan 20 verschillende soorten mineralen. Deze bessen bevatten ook antioxidanten en niacine, die kunnen meehelpen welvaartziektes te voorkomen. Daarnaast verlaagt het ook het cholesterolgehalte en bevordert het je immuunsysteem.

Zeewier: Deze zeegroente is rijk aan jodium, ijzer, kalk, vitamines en mineralen. Het is vooral gunstig voor mensen die niet genoeg vis of brood eten; jodium vult dit dan aan. Ook dit zorgt voor een lager cholesterolgehalte en gaat overgewicht tegen. Het is niet alleen handig voor nu maar ook voor later: het gaat namelijk veroudering tegen en zorgt voor minder rimpeltjes. Probeer eens een zeewiersalade voor de verandering!

Redenen genoeg om op ons lichaam te passen, just to remember; fitness is 30% deel van het afvallen, gezonde voeding en een goede nachtrust is de andere 70%. Our body is our temple girls!

fitgirl_justina
”Liefs Justina”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *