Strijd met de weegschaal: dit is waarom dieetboeken niet voor iedereen werken

Er zijn weet ik niet hoeveel dieetboeken op de markt. Alleen als dit echt zou helpen, zouden mensen niet meer in strijd zijn met de weegschaal. Wat ik in de praktijk zie, zijn het vaak die stemmetjes in je hoofd, gewoonten, moeilijke momenten, weinig tijd, sociale druk en meer die je in de weg zitten om blijvend af te vallen. Afvallen is meer dan alleen maar even anders/minder eten.

Je ziet op Social Media, in bladen, in boeken, etc. veel manieren om maar het lichaam te krijgen dat je wilt. In mijn ogen wordt de illusie gecreëerd dat je gelukkiger bent als je dun bent en strak in je vel zit. Daarom verkopen die diëten ook nog steeds zo goed. Alleen wie houdt zo’n dieet nu vol? Dat is toch bijna niemand. Dat komt omdat het gewoon ook niet vol te houden is. Het is belangrijk om naar het complete plaatje te kijken. Een gezonde leefstijl bestaat in mijn ogen uit 4 dingen: voeding, beweging, mindset en ontspanning.

Voeding

In de fitnesswereld wordt vaak gesproken over cheatdays. Zelf vind ik dat een verkeerde gedachtegang. Voeding bestempel je dan namelijk als goed of fout. Zelf vind ik dat er geen goed of fout is. Wel is er verstandig en minder verstandig. Iedereen weet wel dat bv. groenten de verstandigere keuze zijn en een stuk chocolade niet. Alleen dat betekent niet dat je jezelf die chocolade hoeft te ontzeggen. Het gaat juist om het vinden van een goede balans, zodat je je lichaam voedt met de voedingsstoffen die het nodig heeft en niet alleen maar vult. Ik zeg dan ook altijd dat je gewoon alles mag eten, zolang het maar met mate is. En dan is het ook allemaal vol te houden.

Beweging

Vaak zie je dat je naar de sportschool moet om het gewenste figuur te krijgen. Dat hoeft helemaal niet. Ja, krachttraining heeft absoluut zijn voordelen, maar als je het echt niet leuk vindt, zijn er ook genoeg andere manieren. Ik adviseer altijd om naar beweging te zoeken die je leuk vindt. Is het zwemmen? Dan ga je zwemmen. Wil je elke dag op de fiets naar je werk? Dan doe je dat. Zo zijn er altijd wel manieren te bedenken om meer beweging aan je dagelijkse leven toe te voegen om je fitheid te vergroten.

Mindset

Iedereen heeft wel saboterende gedachten die je het gevoel geven dat je dingen echt niet kunt, zoals het volhouden van een dieet of sporten. De reden die ik vaak zie waarom mensen het niet volhouden, is dat ze gelijk een ‘alles-of-niets’-gedrag laten zien. Dus in één keer een heel ander voedingspatroon gaan aannemen, of in één keer heel veel gaan sporten. Alleen over de tijd heb je zoveel onbewuste gedragingen ontwikkeld dat het moeilijk is om gelijk alles te veranderen. Begin dus eerst met één ding te veranderen en als dat een gewoonte is geworden ga je naar de volgende. Dus niet gelijk 5 dagen per week sporten. Begin eerst met 1 of 2 keer en als dat gewoon wordt, dan kun je er bijvoorbeeld een 3e keer aan toevoegen.

Ontspanning

Ontspanning wordt vaak nog wel vergeten als onderdeel van een gezonde leefstijl. Zowel je lichaam als geest hebben ook eens rust nodig. Ten eerste is voldoende slaap belangrijk. En zo zijn er meer dingen die belangrijk kunnen zijn voor de ontspanning, zoals sociale contacten, de ademhaling, buiten zijn, etc. Bedenk waar jij je ontspanning uit haalt en ga daarmee aan de slag. De boog hoeft namelijk niet altijd gespannen te zijn en de ballen mogen ook een keer laag blijven.

Mijn boodschap

Je gedrag speelt dus een enorm belangrijke rol bij het blijvend kunnen afvallen en/of het aannemen van een gezonde leefstijl. Jij bent jij… en jij bent ook maar een mens. Elk mens ervaart zijn of haar ups en downs. Als je een keer een vergissing maakt, is dat helemaal prima. Je kan hier namelijk van leren. Je doet namelijk heel veel dingen onbewust. De eerste stap is om deze dingen bewust te maken. Dit kost energie, moeite en inspanning van jouw kant. Op een bepaald punt zal je gaan merken dat de gewenste gedragingen je steeds makkelijker afgaan en dat ze minder energie kosten. Alleen hoe lang dit is, is lastig te zeggen. Dit hangt namelijk af van het gedrag dat je wilt veranderen en hoe lang je het oude gedrag dat je wilt veranderen al hebt.

Leg jezelf dus niet teveel druk op en werk stap voor stap naar het gedrag dat je wilt hebben. En wees daarbij ook lief voor jezelf. Zeg geen dingen tegen jezelf die je ook niet tegen een ander zou zeggen. Veel vrouwen zijn namelijk superstreng en gemeen voor zichzelf, terwijl dat je echt niet helpt. En bedenk daarbij dat je ook maar een mens bent, net zoals ieder ander.

Andere Schijf van 5

Als jij je inschrijft op mijn nieuwsbrief heb ik een cadeautje voor jou, namelijk 20 tips voor een balans in een gezonde leefstijl. Daarbij krijg je bij elk van de 4 genoemde factoren 5 tips.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *