Stress maakt ons ziek! De oplossing?

Stress: we hebben het allemaal wel eens. Soms is stress positief; het motiveert je om tijdens een sollicitatiegesprek je beste beentje voor te zetten of tijdens een dansoptreden te doen alsof je Madonna bent, maar vaak -vooral als je te veel hooi op je vork neemt- is stress puur negatief. Indien je gedurende een langere periode stress ervaart, kan dit ernstige gevolgen hebben voor zowel je hersenen als andere organen en cellen.

Stresshormonen en levenskwaliteit

Stress is meer dan alleen een emotie. Het is een soort van fysieke draad die door je gehele lichaam loopt en drie soorten stresshormonen aanmaakt: adrenaline, cortisol en noradrenaline. Aangezien deze hormonen door je hele lijf stromen, bereiken zij met gemak je bloedvaten en je hart. Een teveel van dit soort hormonen is daarom schadelijk: je bloedvaten gaan slechter functioneren en je kans op hart-, vaat- en orgaanziekten neemt toe. De volgende video geeft heel duidelijk beeld van het effect dat stress op je lichaam heeft.

Wanneer je hersenen stress voelen, activeren zij automatisch het zenuwstelsel. Daaropvolgend blokkeert het zenuwstelsel diverse processen in je lichaam en schakelt het een hoop goede stoffen uit. Ook je immuuncellen – die normaal gesproken een barrière vormen tegen slechte binnendringers – zijn slechter of niet meer in staat om jou te beschermen tegen bijvoorbeeld virussen en bacteriën. Je algehele gezondheid krijgt een flinke klap en je hebt een verhoogd risico op allerhande ontstekingen en aandoeningen. Ook een burn-out; een toestand waarin je je zowel lichamelijk als geestelijk totaal uitgeput voelt, komt al snel om de hoek kijken. Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat één op de zeven(!) werknemers burn-outklachten heeft. Dat is nogal wat, vind je niet?

Perfectionisme is mijn tweede naam

Mijn eigen ervaring met stress is behoorlijk *ahum* kleurrijk. Omdat ik erg perfectionistisch ben, raak ik al snel in de stress wanneer er te veel dingen op mijn pad komen. Voor volgende week moet ik bijvoorbeeld twee verslagen schrijven, drie tentamens leren en een presentatie voorbereiden. Op dit moment ben ik zachtgezegd niet te harden en weet ik even niet meer waar ik het zoeken moet. Terwijl klasgenoten genieten van het lekkere weer, zit ik met mijn hoofd in de boeken of ben ik druk aan het typen voor één of ander verslag.

Ook op mijn vorige werk – een drukke horecabaan – had ik vaak stress. Op sommige momenten stond het hele café vol met klanten en brak me het zweet uit. De lijst met bestellingen reikte tot aan Australië en ik vroeg me af waar ik in hemelsnaam mee moest beginnen. Al die mensen, al die verwachtingen, al die druk. Ik kwam erachter dat dit werk niet echt bij mij paste, waardoor ik op een gegeven moment ontslag heb genomen. Wat een opluchting!

Ga die stress te lijf

Zo, nu dat gezegd is, wat betekent dit alles nu voor jou? Ik ga geen sprookjesverhalen ophangen of iets zeggen in de trant van “alles komt goed”. Zo nu en dan zul je stress ervaren. Dat hoort erbij. Echter is de manier hoe je ermee omgaat cruciaal voor jouw wel en wee. Als je tijden van stress ziet als uitdagingen die je de baas kunt zijn, presteer je beter en blijf je gezond. Hieronder nog een paar goede tips om stress tegen te gaan.

1. Zoek uit wat de oorzaak is

Als je gestresst bent, schrijf dan op wat de oorzaak is, hoe je je voelt en wat je gedachten zijn. Vervolgens maak je een plan van aanpak. Dat kan betekenen dat je je verwachtingen tegenover jezelf bijstelt, anderen om hulp vraagt bij bepaalde taken of andere prioriteiten stelt.

2. Adem in – Adem uit

Elke keer als je je gestresst voelt, haal je een paar keer diep adem. Sluit je ogen en let op je ademhaling. Geef je lichaam de tijd om de stress langzaam weg te laten zakken.

3. Praat

Laat je broer, je vriendin of je ouders weten dat je het moeilijk hebt. Zij bieden een luisterend oor, kunnen je ondersteunen en geven je een frisse kijk op de situatie.

4. Beweeg

Beweging – in welke vorm dan ook – helpt je om stoom af te blazen. Plus: lichaamsbeweging verhoogt de productie van endorfine; jouw eigen, natuurlijke oppepper. Dus strek die benen, maak een ommetje, ga een stuk fietsen of doe een dansje.

5. Pak je rust

Volgens een Amerikaans onderzoek ligt veertig procent van de volwassen ’s nachts wakker van de stress. Zorg voor een betere nachtrust door je cafeïne-inname te beperken, afleidingen zoals je televisie en telefoon te verwijderen uit je slaapkamer en elke dag rond dezelfde tijd naar bed te gaan.

6. Zoek afleiding

Heel simpel: als je iets anders doet, gaan je hersenen zich daarop focussen. Bak bijvoorbeeld een taart, speel een oldschool bordspelletje met je vriendin, ga op de koffie bij je moeder, bereid een driegangendiner voor, kijk een film of loop een rondje in het park.

7. Vraag om hulp

Als je je nog steeds gestresst voelt en jouw dagelijkse leven hierdoor belemmerd wordt, neem dan contact op met een psycholoog of een andere professional die jou kan helpen hoe je je stress de baas kunt zijn.

Ons leven tegenwoordig is druk, drukker, drukst. Het is normaal dat je soms even niet meer weet wat te doen en door de bomen het bos niet meer zit. Probeer te ontspannen en onderscheid te maken tussen de dingen die echt van belang zijn en dingen die kunnen wachten. Omring je met fijn gezelschap, ga lekker naar buiten, schrijf het van je af en probeer te denken: “Morgen weer een nieuwe dag!”

REFERENTIES

American Psychological Association. 2013. ‘’How stress affects your health.’’: http://www.apa.org/helpcenter/stress.aspx

TED. 2015. ‘’How Stress Can Make You Sick.’’

BBC. 2010. ‘’Brainsmart: Managing Stress.’’ https://www.youtube.com/watch?v=hnpQrMqDoqE

Chantal fitgirls

Chantal houdt van koken en bakken (en eten), kan zowat haar bed bij de sportschool neerzetten, zoekt een balans tussen sport en genieten, kan niet zonder pindakaas en chocola, is momenteel bezig met haar bachelorscriptie en is gek op het doen van salsadansjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *