Sporten, de goede en slechte dagen. Een zoektocht naar balans

Sporten kan zo heerlijk zijn. De endorfine zorgt voor een gevoel van euforie. Als een verslaving. Maar iemand die veel sport en iets wil bereiken, moet hier in het echte leven rekening mee houden. De euforie die het sporten kan brengen, staat compleet tegenover de vermoeidheid die je kan voelen. Volgens mij heeft iedereen die sport momenten dat het niet wil. Je hebt de neiging om op te geven of om niet te gaan. Geef niet gelijk op, het wordt beter.

Voeding en sporten

De momenten dat het sporten even niet lekker gaat, zijn de momenten dat je jezelf af moet vragen waar het dan fout gaat. Dit kan met verschillende dingen te maken hebben, heb je bijvoorbeeld teveel gesport, te weinig geslapen of niet goed gegeten. Allemaal factoren die meespelen in het leven van iemand die veel sport.

Het is een zoektocht naar balans waarbij de periodes waarin het minder gaat de momenten van reflectie zijn. Voeding en slaap worden hierin onderschat. Eet je wel genoeg eiwitten voor het herstel van je spieren? En neem je wel koolhydraten voor je energie? Geef je je spieren voldoende rust zodat ze kunnen herstellen? Ja, dat sporten houdt toch wat meer in dan van tevoren gedacht.

Gaandeweg leer je meer over trainingen, voeding en vooral; je leert je eigen lichaam kennen. Je verkent je grenzen, gaat eroverheen en komt zo steeds verder. Dat is de kick, je kan zoveel meer dan je denkt.

Motivatie vinden

Persoonlijk raak ik enorm gemotiveerd door work-out video’s op Youtube. Hierin krijg ik ideeën voor een training en werp ik een blik op een lichaam waar ik naar streef. Daarbij laat ik mezelf absoluut niet toe om niet te gaan sporten. Een keer geen zin hebben kan, je lichaam heeft rust nodig dus dat mag. Maar ik moet van mezelf minimaal 3 keer in de week sporten. Alles waar ik zo hard voor werk is voor niks als ik een week niet ga. Dat is mijn stok achter de deur.

Daarbij is het maar net hoe graag je wilt. Ik kan twee keer per dag sporten als ik me goed voel, niet dat ik dat doe, maar zo groot is mijn motivatie en wilskracht. Ook al kan ik rammen als een vent op goeie dagen, ook ik ken slechte dagen. Meestal komt dat door mijn wisselende eetpatroon –zwak punt van me- of omdat ik nachtdiensten heb gedraaid. Maar… Schop onder m’n kont en gaan.

Als je jezelf dan naar de sportschool hebt gesleept terwijl je helemaal geen zin hebt mag je al trots zijn op jezelf. Dat is karakter. Op het moment dat je begint en je merkt dat het niet gaat, ga het jezelf niet extra moeilijk maken. Pak dan minder gewicht met meer herhalingen, leuk voor je vetverbranding. Kort je training wat in, met een half uur kun je klaar zijn. Als je je verzuurd voelt dan heb je het goed gedaan.

Uiteindelijk gaat het om jou reis naar wat je wilt bereiken. Het is niet makkelijk, maar hoe verder je komt, hoe meer het waard is. Wat je doel ook is en met wat voor reden je ook sport.

One thought on “Sporten, de goede en slechte dagen. Een zoektocht naar balans

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *