De slaap challenge: ga jij de uitdaging aan?

De laatste tijd lijkt het wel een trend om mee te doen aan een challenge op Facebook. Denk maar aan de squat-, bikini-, of plankchallenge. Heb jij al een keer meegedaan aan zo’n uitdaging? En zo ja, heb je het dan ook de hele tijd vol gehouden? Niet? Dan heb ik een uitdaging die voor iedereen te doen is: de slaap challenge!

Heb je mijn eerste blog gelezen voor Fitgirls.nl, dan weet je datnet zoals voor de meeste mensen die met lifestyle bezig zijn,de volgende drie pijlers belangrijk voor me zijn: voeding, training en rust.In mijn vorige blog vertelde ik ook dat rust mijn grootste valkuil is. Ik slaap bijna altijd  maar 6,5 uur per nacht. En dan moet ik nog geluk hebben dat ik niet wakker word van de kids, van de wekker, van mijn man of nog erger, van mezelf. Als ik wakker word,  lig ik meestal ook nog een half uur wakker. Vreselijk!

Sommige mensen hebben genoeg aan 6,5 uur slaap, maar ik niet. Ik functioneer wel hoor, maar ik spring nooit lekker fris uit bed. Ik heb een haat – liefde verhouding met de snoozeknop. En het maakt niet uit of het zomer of winter is, als ik eenmaal wakker ben, kan ik moeilijk afscheid nemen van die warme dekens om me heen. Omdat ik hier nu echt een einde aan wil maken, start ik de slaap challenge. Het is nog leuker als jullie meedoen dus hopelijk steunen jullie me!

De uitdaging

Vanaf november ga ik voor  30 dagen de ‘challenge’ aan: iedere nacht 7,5 uur ,of meer, aaneengesloten slapen.  Doe jij met mij mee?

Het is niet alleen goed voor je fitheid, maar ook voor je humeur. Je hoeft je namelijk niet langer te haasten in de ochtend. Het is goed voor je figuur. Want hoe vermoeider je bent, hoe meer honger je hebt en hoe meer je geneigd bent suikerrijk voedsel tot je te nemen. Je kunt ook concentratieproblemen krijgen door slaapgebrek. Daarnaast hebben veel mensen nu last van een winterdipje. Voldoende rust kan dit helpen te verminderen. De hersenen kunnen door vermoeidheid namelijk minder goed emoties reguleren. In het NRC Handelsblad stond in februari een artikel dat slaaptekort zelfs kan leiden tot diabetes type 2. Ook is de kans op verhoogde bloeddruk en een verhoogd cholesterol groter. 

Genoeg redenen om mee te doen met deze challenge, lijkt me! 

Nu hoor ik je denken: ”maar ik heb zoveel feestjes op de planning staan.” Vooruit, je mag  vier keer smokkelen in de dertig dagen, dan moet het lukken, toch? 

Hieronder nog wat tips om wat meer ontspannen naar bed te gaan en om beter in te slapen:

• Zorg voor een koele slaapkamer.
• Ga in bad of neem een douche voordat je naar bed gaat.
• Zet minimaal een halfuur voordat je gaat slapen de tv en de laptop uit en leg je tablet of telefoon weg.
• Lees een boek of tijdschrift om tot rust te komen.
• Drink een kop warme melk of thee,  bijvoorbeeld slaap lekker thee of kamille thee.
• Doe ademhalingsoefeningen.
• Zorg ervoor dat je lekker moe bent door overdag te sporten.
• Zorg voor goede verduisteringsgordijnen voor je slaapkamerraam.
• Dim het licht als je naar bed gaat.
• Probeer gelijk naar te bed wanneer je moe bent en maak niet eerst nog van alles af.
• Probeer regelmaat te creëren. Sta op dezelfde tijd uit bed en ga rond de zelfde tijd naar bed.

Dus wil je mee doen, ga dan naar deze pagina: www.facebook.com/Move2ur/events. Vind je het leuk om je struggles te delen? Ik ben benieuwd naar jouw valkuilen en waarom jij altijd te laat naar bed gaat. En mocht je één van de bovenstaande tips gaan gebruiken of aanvullingen hebbendan zou ik het leuk zijn als je daar een reactie over plaatst. 

Liefs,

Urmila

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *