Op roadtrip? Met deze tips blijf je fit tijdens de reis!

Ga je binnenkort op roadtrip of heb je een lange autoreis voor de boeg? En wil je graag weten hoe je fit blijft op weg naar je vakantiebestemming? Lees dan gauw verder. Met een paar simpele trucs blijf jij je tijdens de reis, en op vakantie, fit voelen.

Waarschijnlijk heb je wel een één of ander to-do lijstje gemaakt met dingen die je moet doen en spullen die je moet kopen. Maar heb je er ook aan gedacht wat je kunt eten onderweg? Niets is zo vervelend als honger hebben en geen fatsoenlijke eetgelegenheid kunnen vinden. Hieronder een paar voorbeelden van simpele snacks die je gemakkelijk mee kunt nemen.

Gezonde snacks voor onderweg

  • Fruit: Een paar appeltjes? Peren? Bananen? Mandarijnen? Neem mee waar je trek in hebt!
  • Gedroogd fruit: Super handig, omdat het niet snel bederft en je snel energie geeft.
  • Zaden of noten: Ik ga nooit op reis zonder wat nootjes mee te nemen. Ze zijn lekker, voedzaam en vullend.
  • Snoepgroente: Kleine tomaten, wortelen, paprika, etc. Deze snacks zitten vol met vitamines en geven je een vol gevoel.
  • Geroosterde kikkererwten: rooster de erwten met wat zout en kruiden in de oven op 200 graden voor 20 minuten.
  • Zelfgemaakte granola of muesli: lekker door de yoghurt maar ook prima als snack voor onderweg!
  • Een gekookt ei: blijft niet heel lang goed, dus eet je eitje wel binnen een paar uur op.

Basic must-haves on the road

Naast deze kleine snacks, zijn er nog een paar must-haves om je fit te blijven voelen onderweg. Als je bijvoorbeeld lang in de auto zit, is het fijn om op de tussenstop even te bewegen. Je kunt natuurlijk een stukje wandelen om de benen even te strekken maar er zijn meer mogelijkheden! Ook op het vakantie adres zelf is het handig om een paar basics bij de hand te hebben, aangezien je niet overal een sportschool zult vinden.

Dit zijn mijn favoriete fitness must-haves voor onderweg. Wat neem jij zoal mee op reis?

  • Yogamat

Aangezien ik geen grote fan ben van modder, blubber, vochtig gras of andere viezigheid, is een yogamat super handig. Je kunt hem overal neerleggen, waardoor je veel minder beperkt bent, in hetgeen je wilt doen. Op je rug liggen en je buikspieren trainen? Kan! Yoga-poses, planken, stretchen, kan allemaal! Op je yogamat kun je in principe alles doen, zonder dat je gelijk allerlei grassprieten voelt of troep aan je handen hebt.

  • Weerstandsbanden

Als ik slechts één ding zou kunnen meenemen tijdens mijn vakantie om fit te blijven, dan zou dat een weerstandsband zijn. De voordelen van zo’n band zijn eindeloos. Je bouwt kracht op, onderhoudt je spiermassa. Bovendien is een dergelijke band goedkoop en makkelijk op te bergen. Ik houd van weerstandsbanden, omdat ze mijn training enorm veelzijdig maken. Er zijn honderden – ja, echt waar – oefeningen die je kunt doen. Vervelen doe je je dus niet snel.

fr2

  • Veelzijdige sportschoenen

Het lijkt een open deur, maar de schoenen die je tijdens je lichamelijke activiteit draagt, maken of breken je ervaring. Schoenen van slechte kwaliteit zorgen voor blessures, verwondingen of ongevallen. Dit is wel het laatste wat je wilt tijdens een vakantie. Dus ja, een goed paar goede schoenen zijn belangrijk.

fr3

Ik snap dat je door het overgrote aanbod aan sportschoenen wellicht niet goed weet welke schoenen nu precies geschikt zijn voor onderweg. Aangezien je niet tien paar schoenen kunt meenemen, moet je een keuze maken voor één soort schoen. Trailrunning schoenen – zoals op de foto – zijn super veelzijdig en als wandel-, hardloop- en fitnessschoen te gebruiken, maar ook handig voor algemeen gebruik. Het is een soort van 4-in-1 schoen. Ideaal dus voor onderweg.

  • Foamroller

Aangezien workouts een flinke impact hebben op je spieren, is herstellen en het nemen van rust erg belangrijk. Dit is waar de foamroller van te pas komt. Je doet er goed aan om (zelf)massages in te plannen in de herstelperiode. Foamrollen verbetert de doorbloeding, helpt de spieren te ontspannen en helpt zo het algehele spierherstel.

fr4

Foamrollers zijn erg handig, juist voor onderweg. Je zit veel (in dezelfde houding) tijdens een lange rit en dit is niet optimaal voor de doorbloeding van je ledematen. Foamrollen stimuleren je bloedsomloop en gaan eventuele negatieve effecten veroorzaakt door het lange zitten tegen.

Workout on the road

Naast deze hulpmiddelen voor onderweg, zijn er ook nog een paar ‘on-the-road’ workouts die je kunt doen. Zo kun je tijdens een tussenstop je yogamatje erbij pakken, tijdens het tanken een paar bodyweight oefeningen doen of, als je de bestemming hebt bereikt, op je hotelkamer gebruikmaken van de diverse meubelen. Hieronder drie korte workouts.

fit op reis

Benzinestation HIIT workout

Sport 20 seconden, neem 10 seconden rust. Doe dit rondje 4 keer:

  • Jumping jacks
  • Walking lunges
  • Push ups
  • Squats
  • Planken
  • Burpees

Tussenstop yoga workout

Houd elke beweging zo’n 5 à 6 ademhalingen vast:

  • Neerwaartse hond
  • Kindhouding
  • Lunge
  • Brug
  • Duif
  • Zijwaartse plank

Hotelkamer workout

Doe van iedere oefening 4 sets van 8 herhalingen:

  • Incline push ups (voeten op de grond, handen op de rand van het bed)
  • Jumping squats
  • Sit ups
  • Decline push up (voeten op het bed, handen op de grond)
  • Dips (vanaf een stoel of vanaf het bed)
  • Reverse crunches

One thought on “Op roadtrip? Met deze tips blijf je fit tijdens de reis!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *