Playing Big: Laat jij je leiden door kritiek?

In mijn vorige blog heb ik het al gehad over het boek ‘Playing Big’ van Tara Mohr. Heb je het nog niet gelezen? Echt doen! Het is zeker een aanrader. Het legt je uit hoe je uit je comfortzone stapt en fearless wordt.

In dit blog wil ik het hebben over, zoals Tara het noemt, ‘onthechten van lof en kritiek’. Wie zich namelijk openstelt en hoog spel speelt, krijgt sowieso lof en kritiek over zich heen. Denk maar aan alle social media berichten en reacties. Als jij hier je doen en laten door laat bepalen, is dat niet fijn en leef je niet volgens jouw eigen waarden.

Omgaan met lof en kritiek

In het verleden ben ik 10 kilo zwaarder geweest. Ik heb altijd al wel moeten opletten en tijdens mijn buitenlandse stage in Lissabon heb ik dit niet echt gedaan. Gevolg was dat ik zwaarder werd en mij niet fit voelde. Had ik die tijd in Lissabon willen missen? Nee, echt niet! Na die periode ben ik weer lekker gaan sporten en gezond eten. Toen begon ik ook weer af te vallen, en dan komen de complimenten over hoe goed je eruit ziet. Dat is natuurlijk fijn, maar wat voor mij nog belangrijker is, is dat ik me weer lekkerder begon te voelen. Ik werd er blij van dat ik me mij langzaamaan beter voelde en die complimenten waren dan een kers op de taart, zoals Tara Mohr het zo mooi zegt. Maar wat als die lof jouw hele taart is?

Mijn lichaamsbouw is dat ik stevige benen heb. Dit kan zowel gespierd zijn als wat meer vet. In het verleden heb ik echt wel kritiek gehad op mijn benen. Dat ik zo en zo zou moeten trainen om dunnere benen te krijgen, bijvoorbeeld. Zulke dingen zijn natuurlijk niet fijn om te horen. Dus dan is het ook belangrijk om je hiervan te onthechten. Als je je kwetsbaar opstelt op social media, ga je ook kritiek krijgen. Bedenk dat die kritiek niet iets over jou zegt, maar over de gever ervan. En het is aan jou om dit niet in ontvangst te nemen. Door deze 6 tips van Tara Mohr op te volgen kun jij je ook onthechten aan lof en kritiek.

Onthechten aan lof en kritiek

  1. Als je feedback (zowel positief als negatief) krijgt, zegt dit iets over die ander. Bedenk daarbij de volgende dingen: Wat zegt dit over de ander? Wat zegt dat over zijn/haar voorkeuren? Welke punten kan ik eruit halen om mezelf te verbeteren?
  2. Kies van wie je wel en niet feedback wilt ontvangen. Het is namelijk prima om sommige feedback te negeren. Zo heb ik niks gedaan met het advies over hoe ik zou moeten trainen om dunnere benen te krijgen. Ik wist wel dat het niet voor mij zou werken en dat het meer zei over de smaak van die persoon.
  3. Bedenk wat je rolmodel zou doen. Dit zijn vrouwen die al hoog spel spelen (Playing Big) en zich dus niet laten leiden door lof en kritiek.
  4. Als je bang bent voor bepaalde kritiek en/of daar snel gekwetst door bent, kun je bij jezelf te rade gaan waarom dit zo is. Welke overtuiging van jezelf ligt hieraan ten grondslag? Het is namelijk niet voor niets dat je hierdoor zo geraakt wordt. Als je weet om welke overtuiging het gaat, kun je deze bijstellen.
  5. Als je merkt dat je vaak snakt naar bepaalde complimenten (lof), ligt hier ook een twijfel aan ten grondslag. Je zoekt dan namelijk naar bevestiging van buitenaf. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten in het willen hebben van zoveel mogelijk likes op instagram. Pak dan die innerlijke twijfel (stem van innerlijke rechter) aan.
  6. Stel jezelf de volgend vraag: wat vindt je belangrijker dan complimenten krijgen, likes op social media en aardig gevonden worden?

Waarom sport jij? Ben je op zoek naar die complimenten, maar ben je ook wel bang voor kritiek? Of wil je sporten om je lekker te voelen, jezelf weerbaarder te maken en een moment voor jezelf te hebben? Ik heb in ieder geval een nieuwe stelregel: Move & feel good!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *