Van obsessie naar healthy: ‘Met deze 4 stappen werd ik mijn eetstoornis de baas’

Het thema van dit kwartaal “Be your own Guru” inspireerde mij om een persoonlijk blog te schrijven. Een blog waarin ik jullie meeneem in hoe ik zelf mijn eigen eetstoornis de baas werd. Hoe ik mijn eigen goeroe werd, en uiteindelijk zelfs een soort goeroe werd voor anderen.   

Het begon allemaal rond 2007 met te weinig eten, en ondergewicht. Interessant dat niemand, inclusief ikzelf, het in die tijd door had. Maar als ik de foto’s nu terugzie, was ik toen echt veel te dun. Ik at bijna niet, sportte super veel, en voelde me altijd te zwaar, terwijl ik feitelijk ondergewicht had. Omdat mijn lichaam tekort kwam kreeg ik eetbuien. Ik compenseerde de eetbuien door middel van niet eten. Ik kwam in een fase terecht waarbij ik mij elke dag voornam niet te eten, en vervolgens toch eindigde in een eetbui. Al het eten was beladen, ik had enorm veel eetregels, en zowat alles was een trigger voor een eetbui. Ik woog me op een gegeven moment 2-3 keer per dag. En voor mijn gevoel was ik altijd te dik.

Inmiddels ben ik 31 jaar, en kan ik nu volmondig zeggen dat de periode van obsessief bezig zijn met eten, mijn gewicht en het lijnen achter me ligt. Ik ben trots op wie ik ben en ik ben trots op mijn lijf, inclusief de 8 kilo die ik nu zwaarder ben dan toen. Met deze 4 stappen kreeg ik de controle over mijn voeding weer terug!

1. Spiegeltje, spiegeltje…

Het belangrijkste omslagpunt voor mij was een eenmalige spiegelsessie die ik toen (ik heb het nu over 2007) geboekt had bij een life coach. Zij vroeg mij voor de spiegel te gaan staan, en te kijken naar wie ik echt was. Ik kon dit niet, moest huilen en realiseerde me dat ik alleen maar een lijf zag waar ik heel ontevreden over was. Mijn persoonlijkheid en mijn leuke eigenschappen waren allemaal onzichtbaar geworden. Voor mij was dit het omslagpunt dat dingen vanaf dat moment anders moesten gaan.

2. Stoppen met wegen

Concreet was het stoppen met wegen de meest verstandige stap die ik heb genomen. Ik werd gek van dat getal op die weegschaal. De broek die ik voor het wegen nog gewoon paste, durfde ik na het wegen niet meer aan uit angst dat ik er niet meer in kwam. Absurd, natuurlijk. Het getal op de weegschaal bepaalde mijn stemming en wat ik wel of niet mocht eten op een dag.

Ik haalde de batterijen uit de weegschaal en borg hem ver weg op. Vervolgens sprak ik met mezelf af dat, wat er ook zou gebeuren, ik niet meer zou compenseren door de volgende dag niet te eten. Want zolang ik het “niet eten” als optie had, zouden de eetbuien blijven voorkomen.

3. Planning en rust

Mijn 3e stap was plannen. Ik kocht een mooi boekje en schreef hier elke avond mijn eetplanning in voor de volgende dag in. Nu hoefde ik niet meer de hele dag na te denken over wat ik wel en niet mocht eten, want het stond nu gewoon vast. Ik zorgde dat ik voldoende at, zodat mijn suikerspiegel stabiel bleef en ik minder kwetsbaar was voor eetbuien. Ik deed dit voor 2 maanden totdat ik rust kreeg in mijn eetpatroon en de eetbuien onder controle had. Na die periode had ik voldoende vertrouwen in mijzelf dat ik wist wat ik wel en niet kon eten om op een stabiel gewicht te blijven en geen eetbuien meer te hebben, en stopte ik met de planningen.

4. Knopen doorhakken

Tot slot maakte ik een concrete afspraak met mijzelf: 2 maanden geen chocola meer eten! Chocola was voor mij namelijk dé belangrijkste trigger voor een eetbui. At ik een frietje dan dacht ik: “Nu heb ik het toch al verpest, dan neem ik ook chocola!” en voordat ik het wist zat ik in een eetbui. Doordat chocola nu geen optie meer was kon ik alles weer eten zonder dat het meteen een eetbui werd. Na die 2 maanden (eind 2007), is het een geleidelijk proces geweest, waarbij ik mijzelf steeds meer ging accepteren voor wie ik ben. Doordat ik niet meer woog, was ik steeds minder bezig met mijn gewicht en het eten, en omdat ik geen eetbuien meer had kreeg ik ook steeds meer vertrouwen in mijzelf.

Je eigen route

In 2008 studeerde ik cum laude af als klinisch psycholoog aan de universiteit van Amsterdam, en direct daarna ging ik werken als psycholoog bij een verslavingsinstelling. In 2012 maakte ik de switch naar een van de grootste eetstoornisklinieken binnen Nederland, en inmiddels heb ik ook mijn eigen coaching praktijk waar ik dagelijks meiden en vrouwen begeleid naar hun ideale leefstijl. Ik voel me beter en zelfverzekerder dan ooit. Ik ben trots op wie ik ben geworden! En ik eet elke avond lekker 2 stukjes chocola (haha, wie had dat ooit gedacht 😉 )

Wil jij ook loskomen van je eetbuien, rust krijgen in je eetpatroon en in je hoofd? Ga dan op zoek naar de dingen die voor JOU werken. Word je eigen leermeester. Laat je inspireren door wat anderen doen, maar bepaal je eigen route. Want wat voor een ander werkt hoeft niet automatisch ook voor jou te werken. Door op zoek te gaan naar wat ECHT voor jou werkt, zal het je lukken je leefstijl blijvend te veranderen. Wil je hier hulp bij mail mij dan vrijblijvend voor meer info.

“Ga op zoek naar de dingen die helpend zijn, en stop met de dingen die niet helpend zijn”

Liefs, Sophie

2 thoughts on “Van obsessie naar healthy: ‘Met deze 4 stappen werd ik mijn eetstoornis de baas’

  1. - zegt:

    Dag Soof,

    Ik herken me in veel aspecten ik jouw verhaal en toevallig besloot ik kort geleden hierbij hulp te zoeken. Na een periode obsessief te zijn geweest met voeding is het nu heel lastig voor mij geworden om een balans te vinden.
    Ik vroeg me af of ik verder contact met jou kan opnemen. Wellicht zou je mij kunnen helpen.

    Groetjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *