Nooit meer op dieet? Zo vind je wat werkt voor jou op de lange termijn

Er bestaat een nieuwe functie op Instagram waarbij je via stories vragen kan beantwoorden. Heel leuk! Totdat er meer dan 50 vragen binnenstroomden (paniek) en ik er eigenlijk een hele dagtaak aan had om ze te beantwoorden. Daarom bundel ik een aantal vragen met antwoorden met steeds een ander thema in een blog! Antwoorden over ons platform, het ondernemen, voeding, training, het moederschap, relatie. Ik behandel alles! Deze keer gaan we het hebben over voeding. Ready to get to know me better? Hopelijk inspireer ik je ermee!

Eten + Dani = een haat/liefde verhouding

Een ingewikkelde rekensom. Althans, dat was het vooral. Ik houd van eten, ik word gelukkig van eten. Ik denk vaak aan eten en ik heb bodemdrift: alles moet op. Daar is ook niets mis mee, maar het was vaak bij mij: alles of niets en daar werd ik op de lange termijn niet echt gelukkig van. Ik voelde me niet fit en zoals ik er soms obsessief mee bezig kon zijn, kon het me ook vaak niets schelen. Ik was daardoor volledig uit balans en zo hoort het niet te zijn. Daarbij word ik van koken ook heel erg zen en voelt het als meditatie als ik uitgebreid de tijd neem om iets lekkers te maken.

Voeding is een basiselement dat veel aandacht nodig heeft omdat het essentieel is om je goed, fit en blij te voelen. Ik vind voeding iets heel bijzonders omdat het je voedt, je kan niet zonder (anders ga je dood duh), maar ik neem het daardoor niet voor lief, en omdat het ook sociaal is; het zorgt voor verbinding en geluk. Althans wel in mijn wereld. Mijn vader is chef-kok, dus het koken is er letterlijk met de paplepel ingegoten. Ik kan nu wel zeggen dat ik volledig mijn balans met voeding heb gevonden. Dus geen schuldgevoel meer, ik volg geen dieet, ik eet alles wat ik wil en in zit lekker in mijn lijf. Nu ben je vast benieuwd naar wat ik eet. Ik deel mijn insights en beantwoord deze vragen van onze volgers:

Vraag 1: Hoe ziet jouw voedingsschema van een dag eruit en laat je deze maken?

Ik heb geen voedingsschema. Ik eet naar hoe ik me voel en wat ik nodig heb in macro’s en micro’s. Voor mij werkt een basis met de focus op eiwitten en vezels heel goed, dus houd ik daar zo veel mogelijk rekening mee. Koolhydraten krijg ik al snel te veel binnen (love-them) dus beperk ik ze (het liefst, lukt niet altijd) naar één maaltijd per dag. Let wel op: wat voor mij werkt, hoeft niet voor jou te werken. Het heeft jaren geduurd voordat ik hier een balans in vond. Ik eet bewust en geniet van lekker gezond en ongezond eten. En wat belangrijk is om jezelf af te vragen: ben ik op zoek naar een basis wat voor mij op de lange termijn gaat werken? Of wil ik een bepaald fysiek nastreven? Want op de korte termijn kan een voedingsschema je bij het laatste zeker helpen.

Hoewel mijn basis vooral gaat om mijn lichaam voeden, eet ik ook graag pizza, sushi, burgers, drink ik graag rode wijn, prosecco of cava, gember thee en koffie met een scheutje sojamelk. In mijn volgende blog deel ik een uitgebreid voorbeeld van mijn dagelijkse eetpatroon.

Vraag 2:  Wat eet je wel en niet? En waarom?

Ik kan mezelf wel een flexitariër noemen, maar ik eet bijna geen vlees meer. Dit is vanzelf gegaan. Met de kennis die we nu hebben over de voedselindustrie kan dat eigenlijk ook niet anders. Hoe er met dieren wordt omgegaan en alle troep die ze erin spuiten. Voeding verliest dan voor mij zijn waarde en liefde die het verdient. Ik eet sinds kort lactose vrij. Ik at elke dag 500 gram kwark voor de eiwitten, maar dat leverde me veel darmklachten en een opgeblazen gevoel op. Sinds ik ben gestopt; nergens meer last van! Deze kleine verandering maakt voor mij het grote verschil en daarom is het heel makkelijk om geen magere kwark meer te eten.

Ook voel ik me beter bij laat ontbijten. Je kunt het ook Intermitted Fasting noemen, maar ik beperk me niet tot een methode of een manier van leven. Ik kwam er later pas achter dat het IF heet. Ik eet dus later op de ochtend omdat ik voel dat ik geen vroeg ontbijt nodig heb. Ik heb juist veel meer energie gedurende de dag, omdat ik merk dat mijn bloedsuikerspiegel stabieler blijft (minder pieken en dalen in energie). Maar nogmaals: dit werkt voor mij en hoeft niet voor jou te werken. Schommel je enorm in je energie? Dan is het zeker de moeite waard om het uit te proberen.

Vraag 3: Je bent prachtig slank, eet je voornamelijk weinig calorieën?

Ik let niet op het aantal calorieën. Ik ben ooit wel begonnen met het tracken van mijn voeding om inzicht te krijgen in wat ik precies binnenkrijg en ook wat het voor mij doet qua voedingsstoffen en gevoel. Die kennis helpt mij enorm om bewuste keuzes te maken. Ik noem mezelf een bewuste eter. Ik kies wat goed is voor mijn lichaam, maar ook waar mijn mindset heel blij van wordt. En dat is niet altijd gezond. Ik ben mijn eigen expert: ik weet wat voor mij werkt en dat is mijn gezonde basis waar ik altijd naar kan terugschakelen. Dan kan ik ook de bloemetjes buiten zetten zonder me schuldig te voelen. Zolang ik maar terugschakel naar mijn basis. Zorg dus dat je je eigen basis kent. Kies en geniet altijd met aandacht!

Wil je ook je eigen expert worden?

Download dan nu ons gratis e-book: “Be Your Own Guru” om de eerste stap te maken naar een fit en gezonde lifestyle! Dit e-book is geen quickfix! Je vind hierdoor wat voor je gaat werken op de lange termijn. Dit is ons basis e-book en is geschreven in samenwerking met Personal Trainer Jorden Bres en gezondheidswetenschapper Suzanne Te Riele. Het e-book is een voorloper voor ons online programma die we dit najaar gaan lanceren! Volg ons ook op Instagram om op de hoogte te blijven!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *