No Sugar: Sweet Enough Challenge

De laatste tijd had ik het gevoel dat er iets moest gebeuren, er moest iets veranderen. Ik merkte dat ik steeds vermoeider werd en meer gestrest raakte. Ik voelde dat ik langzaam in een negatieve spiraal gezogen werd en dat wanneer ik hier niet snel iets aan zou doen, het wel eens te laat had kunnen zijn. Zou mijn voedingspatroon iets met mijn klachten te maken kunnen hebben? Ik ging op onderzoek uit naar de effecten van geraffineerde suiker, om te zien of dit de oorzaak van mijn probleem is en besloot om ze deze maand uit mijn voedingspatroon te schrappen.

DE KRACHT VAN VOEDING

De kracht van voeding fascineert mij al tijden. Je bent wat je eet en wat je naar binnen stopt, kan enorm veel invloed hebben op hoe je je voelt, hoe je eruit ziet, hoe je slaapt en hoe je je gedraagt. Al een tijdje verdiep ik me in suiker. Suiker is enerzijds een van de meest belangrijke basisbehoeften, in de zin van koolhydraten, als energiebron. Er zijn echter veel verschillende soorten suiker. Suikers (koolhydraten) uit fruit en groenten kunnen veel goeds voor je lichaam doen doordat zij samen met vezels, vitaminen en mineralen in deze voedingsmiddelen komen. Geraffineerde suikers daarentegen (de bewerkte suikers die aan het overgrote deel van onze huidige voeding toegevoegd worden), doen helemaal niets voor het lichaam.

Al geven geraffineerde suikers misschien kortstondig energie, de verwerking van deze suikers vraagt ook erg veel energie en het levert niets op voor je lichaam qua voedingsstoffen. Daarnaast zijn ze verslavend en zorgen ze ervoor dat het lichaam steeds meer om suiker gaat vragen, waardoor je al snel in een negatieve spiraal terecht komt. Consumptie van geraffineerde suikers wordt ook steeds meer in verband gebracht met lichamelijke en mentale ziektes zoals diabetes, hart- en vaatziekten, depressies en zelfs kanker (voor meer info en wetenschappelijk onderbouwing raad ik het boek ‘De Voedselzandloper’ van Kris Verburgh aan). 

KLACHTEN

Naast vermoeidheid en stress had ik ook veel last van eetbuien. In de basis eet ik heel gezond, maar als ik dan toegeef aan een stukje chocolade gaat de hele reep op en eet ik door totdat ik misselijk ben. Dit overkwam mij de laatste tijd steeds vaker. Die eetbuien zijn iets waar ik me voor schaam, omdat het voelt als een zwakte. Het frustreerde me dat ondanks alle goede voornemens het me niet leek te lukken om gewoon een normale relatie met eten te hebben. Moet het alles of niets zijn? Kan ik hier vanaf komen?

Zouden geraffineerde suikers iets met mijn klachten te maken kunnen hebben? Het is het proberen waard. Baadt het niet dan schaadt het niet. De afgelopen tijd heb ik mij ingelezen en voorbereid op deze uitdaging. Ik doe dit niet om mezelf te pijnigen of om een bepaald ideaal na te streven; om af te vallen of volledig ‘clean’ te eten. Ik mag alles, maar ik kies bewust om de suikers even te laten staan. Ik doe dit juist uit liefde voor mezelf. Ik wil mentaal en lichamelijk sterker worden en onafhankelijk zijn van de sugar rush. Terug naar de basis en het geluk en de kracht uit mezelf halen.

NO SUGAR, I’M SWEET ENOUGH

De komende dertig dagen ga ik cold turkey om te kijken wat leven zonder toegevoegde suikers met me doet. Geen geraffineerde suikers of gekke zoetstoffen. Deze heb ik immers niet nodig om me fit te voelen! Ik kies ervoor om ook zoetstoffen te bannen, omdat ik het nemen van zoetstoffen een te makkelijke oplossing vind. Het gaat er juist om dat ik afkick van die zoetigheid en leer dat de natuur van zichzelf al zoet genoeg is. Daarnaast doen deze stoffen ook niets goeds voor je lichaam. Ik zal alleen maar goede suikers (koolhydraten) consumeren, zoals groenten, fruit, peulvruchten, bonen en hele, onbewerkte granen (havermout, volkoren).

Na deze dertig dagen zal ik verdergaan met suikerbewust leven, omdat het praktisch (bijna) niet te doen is om helemaal geen geraffineerde suiker en zoetstoffen binnen te krijgen. Dan kun je eigenlijk nooit meer iets spontaans doen of uit eten gaan en het leven moet wel leuk blijven!

Natuurlijk zal ik mijn ervaring met jullie delen! Voor dagelijkse updates tijdens deze challenge kan je mij via Instagram volgen(@sylvia2.0). Ik ben heel benieuwd wat er de komende dertig dagen met mij lichamelijk en mentaal gaat gebeuren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *