Niet alleen frisdrank is niet fris

Foodwatch lanceerde deze maand een campagne die de gevaren van frisdrank uit de doeken doet. Deze schattige ijsberen illustreren de akelige gevolgen van een overmaat aan frisdrank. Dat in frisdrank veel suiker zit, wisten we inmiddels wel, maar kijk je ook weleens op de verpakking van die ‘gezonde’ fruitsapjes die je iedere dag drinkt?

Frisdrank, de feiten

Het filmpje, duidelijk geïnspireerd op de Coca Cola reclames met de zielige ijsbeertjes erin, laat de gevaren van suikers in frisdrank zien. Er worden weetjes over suiker afgewisseld met de animatie. Hierbeneden staan de zes weetjes opgesomd:

1. Kinderen krijgen dagelijks 12 suikerklontjes binnen via fris en andere zoete drankjes.

2. Eén glas zoete drank per dag verhoogt het risico op obesitas voor kinderen al met 60 procent.

3. Een of meerdere glazen suikerhoudende frisdrank per dag verhoogt het risico op diabetes type 2 met 26 procent.

4. Ongeveer de helft van de mannen met diabetes krijgt te maken met erectieproblemen.

5. Suiker en zuren in frisdrank veroorzaken tandbederf.

6. Jaarlijks ondergaan 1.700 diabetespatiënten een of meer amputaties.

De cijfers liegen er niet om. Het lijkt allemaal zeer verontrustend wat frisdrank allemaal met je kan doen, maar besef wel dat de gevolgen van te veel suiker niet alleen veroorzaakt worden door het drinken van frisdrank. In snoepjes, koekjes, maar ook in de zogenaamde gezonde fruitdranken en mueslirepen zit een hoop suiker verwerkt. Wanneer je je suikerinname wil verminderen, moet je je niet laten leiden door loze leuzen op de verpakkingen van de zogenaamde gezonde voedingsmiddelen. Bekijk toch even de achterkant van de producten die je in je winkelmandje stopt, want zonder dat je het doorhebt, consumeer je meer suiker dan je denkt.

Fruitsuiker beter?

Maar ook alle sapjes en smoothies die nu hip zijn, bevatten vaak veel suiker. Niet alleen de toegevoegde suikervariant, maar ook een overvloed aan fruitsuiker is niet altijd even goed voor je. Je lichaam ziet namelijk geen verschil tussen natuurlijke suikers en gewone suikerklontjes. Natuurlijk zitten er in fruit wel vitamines maar verder verwerkt je lichaam de suiker op precies dezelfde manier. Wanneer je ziet hoe veel sinaasappels er in een kleine jus geperst zijn, zou je beter gewoon één sinaasappel kunnen eten. Dit verzadigd meer, bevat minder suiker en is even lekker! Daarnaast is het voedzamer om het fruit te eten. Doordat je ook de vezels van de sinaasappel binnen krijgt, worden de suikers eveneens minder snel worden opgenomen, waardoor je minder last hebt van suikerpieken en -dalen.

Moraal van het verhaal? Eet suiker, maar ook zoetstoffen gewoon met mate!

Nooit meer suiker?

Het filmpje geeft een beetje de indruk dat je na ieder glas cola een lichaamsdeel moet laten amputeren, dit is natuurlijk niet zo. Ons lichaam kan makkelijk een koolhydraatinname van 70 procent van je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid calorieën aan, zonder diabetes en tanduitval te krijgen. Je kan dus best wel eens frisdrank drinken en koekjes eten, zolang je dat maar niet all day everyday doet.

Dan maar al je Colaatjes vervangen door de light of zero variant? Doe maar niet! Ook het enkel en alleen maar nuttigen van light producten, is niet altijd even goed voor je. Je lichaam blijft gewend aan de zoete smaak, waardoor het een soort verslaving kan worden. Light producten houden namelijk je stofwisseling voor de gek, waardoor je lichaam niet meer weet hoeveel suiker het nu echt binnen heeft gekregen. Hierdoor gaat het vragen naar meer suiker, waardoor je juist aankomt of diabetes kunt ontwikkelen.

Alles met mate

Moraal van het verhaal? Eet alle vormen van suiker, maar ook zoetstoffen gewoon met mate. Wanneer jij niet iedere dag twee pakken koekjes en een fles cola, al dan niet light, leegdrinkt, zul je er niet aan doodgaan. Wees je wel bewust van de suikers die overal inzitten, dus ook die van fruitsapjes en smoothies. Zo denk je soms dat producten low sugar zijn, terwijl ze stiekem boordevol met onnodige suikers zitten. Je lichaam heeft suiker nodig om te functioneren, maar pas wel altijd op dat het niet te veel wordt.

 

Referenties

www.foodwatch.org/nl/onze-campagnes/onderwerpen/suiker-vet-co/frisdrank-de-feiten/

www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/koolhydraten.aspx

www.mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/22981-is-suiker-goed-voor-onze-gezondheid.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *