Na 3 kids back in shape? Het kan echt! Marielle deelt haar fit journey

In mijn eerste blogs schreef ik over de resultaten van mijn 21-day Food Challenge. Mede dankzij de Challenge heb ik mijn eetgewoonten veranderd en het heeft mij geholpen om weer in shape te komen na drie zwangerschappen.

In deze blog hoop ik andere FitGirls gerust te stellen die na hun zwangerschap(pen) denken; ”OMG, dit komt écht nooooooit meer goed”. Geloof me, als je het echt wilt, kun je met de juiste voeding en flink trainen, fitter en sterker worden dan voor je zwangerschappen! Ook na nummer twee of drie. Ik zal jullie vertellen hoe dat bij mij ging…

fitjourney_marielle_strandfoto

Jojo

Negen maanden na de geboorte van Maxime, ons derde kindje, woog ik nog altijd 80 kilo (ik ben 1.77 m) en had ik de hoop op een slank lichaam opgegeven. Ik was niet eens heel erg ontevreden; ik had immers drie prachtige kinderen, goede curves waar mijn man dol op is (lees brede heupen, smalle taille en een flinke cup D) en met maat L/42 kon ik nog best goede kleding scoren.

Toch baalde ik steeds vaker van mijn volle postuur en na een vakantie met te veel BBQ’s, stokbrood, Franse kaas en rode wijn, besloot ik dat er zeker 10 kilo af moest. Een paar vriendinnen waren na hun zwangerschap flink afgevallen dankzij Cambridge en volgens hen was dit dieet de heilige graal naar een slank lijf. Daar was ik naar opzoek en dus gooide ik al mijn verantwoorde, biologische voedingsprincipes over boord en ging ik aan de maaltijdvervangende shakes, soepen en repen. De kilo’s vlogen er vanaf en na drie weken was ik 8 kilo lichter. Ik verloor naast vet echter ook veel vocht en spiermassa. Toen ik stopte met Cambridge kwamen de kilo’s er vrij makkelijk aan en binnen een jaartje woog ik weer zo’n 75 kilo.

Met sporten was ik ook een jojo. Al jaren had ik een abonnement op de sportschool, maar ik ging niet erg consequent. Dan weer 5x per week en dan weer weken niet. Ik had de bekende smoesjes; naderende deadlines van opdrachtgevers, geen oppas voor de kinderen, etentjes met vriendinnen of ik was moe, ziek, zwak, misselijk. Ondertussen sliep ik slecht en had ik veel stress die het runnen van een gezin met drie kinderen en een eigen bedrijf met zich meebracht. Om die stress te compenseren (en mijn harde werken te belonen) ging ik mezelf verwennen met slechte dingen zoals chocola, wijntjes en hartige lekkernij.

No excuses

Toch ging het roer om en ik weet nog precies wanneer. Op een bruiloft in juni 2013 nodigde Dennis van Dijk mij uit voor een proefles CrossFit bij Welfit Coach in Maassluis. Want als je ergens fysiek en mentaal sterk van wordt, dan was dat het volgens hem. Een slank lichaam was een mooie bijkomstigheid, maar niet het doel ‘an sich’. Dat klonk mij als muziek in mijn oren en onwetend wat CrossFit überhaupt iield, stemde ik in om mee te gaan.

Crossfitbox van Welfit Coach Maassluisfitjourney_marielle_crossfit

Thuisgekomen zocht ik nieuwsgierig naar meer informatie over CrossFit. I was terrified! Mijn conditie en spierkracht waren helemaal niet geschikt voor dergelijk Workouts of the Day (WOD’s). Echter afzeggen was geen optie, ik mocht van Dennis hooguit twee maanden een basisconditie opbouwen, maar daarna moest ik er aan geloven. Beloofd = beloofd. Ik maakte een afspraak met mijzelf: om de dag minimaal 30 minuten intensief bewegen. No excuses, 30 minuten is slecht 2% van een hele dag. Hardlopen (met Evy) en fietsen wisselde ik af met CX Works en Circuit Training bij de plaatselijke sportschool. Na een paar weken voegde ik er Grit Strenght aan toe: een intensieve interval training (HIIT) waarmee je snel spierkracht en conditie opbouwt. Tijdens de eerste Gritles dacht ik serieus dat ik dood ging!

Streng zijn voor je zelf

Het viel echt niet altijd mee om de afspraak die ik met mezelf had gemaakt na te komen. Niet nadenken of ik wel of niet zou gaan sporten, heeft mij ontzettend geholpen. Ik zei tegen mezelf: ’Marielle, je hebt nooit geen tijd, je hebt nooit geen zin en altijd wat beters te doen. Dus ga gewoon, dan ben je er over een half uurtje vanaf.’ Als ik wist dat ik een dag niet kon, plande ik een training vooruit en ging ik in plaats van ’s avonds, ’s ochtends trainen of twee dagen achter elkaar. Als mijn man moest werken, regelde ik oppas of bracht ik de babyphone bij de buren. ‘Je wilt iets, dus zul je er iets voor moeten doen!’, was mijn motto.

Naar de box

In september waren de twee maanden voorbij en ging ik voor het eerst mee naar de box waar CrossFit werd gegeven. Het was de warmste dag van heel 2013 en ik was behoorlijk nerveus. Rik (trainer op de sportschool waar ik groepslessen volg) verzekerde mij dat ik fit genoeg was en dat ik het kon. ‘Vooraf voldoende water drinken en je vooral niet gek laten maken’, luidde zijn advies. Na de eerste les stapte ik met trillende armen en blauwe plekken op mijn sleutelbenen van het cleanen op mijn fiets, maar ik was vastbesloten om dit nog heel vaak te gaan doen.

Lifestyle

Die 80 kilo (2012), werd 75 (2013) is nu 65 kilo (eind 2014). Gezond eten en bijna dagelijks trainen is een lifestyle geworden. Sporten is zo ingebakken in mijn dagelijkse programma, dat ik er niet meer bij nadenk of ik wel of niet ga. Sterker nog als ik nu twee of drie dagen niet sport, voel ik mij gewoon niet fijn en als ik slecht eet krijg ik last van mijn maag of darmen. Dankzij het sporten haal ik veel meer uit de dag en slaap ik als een roos. Zware boodschappentassen tillen, met een kind (of twee kinderen) op mijn heup door de stad sjouwen, een sprintje trekken met de hond? Ik doe het fluitend en ik ben sterker dan ooit!

Voor/na voor-en-na-marielle-my-fitjourney-fitgirls

Na lang zoeken (en twijfelen of ik dit wel voor/na foto’s durfde delen) vond ik in mijn foto-archief van 2013 de linker foto. Gemaakt net voordat ik om de dag 30 minuten intensief ging bewegen. De rechter foto heb ik een jaar later gemaakt na de 21-day Food Challenge. Geen mega-metamorfose in korte tijd, maar toch is het leuk om te zien hoe flexibel een vrouwenlichaam is!

Mocht je dus twijfelen of het ooit nog goed komt na je zwangerschap(pen); niet doen. Ik ben van nature niet gezegend met een atletisch lijf of een snelle spijsvertering en ik heb ook geen ijzeren discipline waardoor ik altijd moeiteloos op mijn voeding let en keihard train. Wel heb ik wilskracht en waar een wil is, is een weg. Zie het als een proces met up- en downs en geef het vooral de tijd. Voor sommige zal het snel gaan, maar de meeste meiden zullen toch wel een paar maanden tot een jaar bezig zijn.

Mom in Balance

Ben jij zwanger of net bevallen en zoek je een goede manier van trainen tijdens of na je zwangerschap? In mijn volgende blog zal ik oprichtster Esther van Diepen van Mom in Balance interviewen!

Stay tuned!

16 thoughts on “Na 3 kids back in shape? Het kan echt! Marielle deelt haar fit journey

  1. Ninja moeder zegt:

    Wauw wat knap van jou! Je ziet er fantastisch uit maar belangrijker nog is dat je je ook zo voelt 🙂 Sporten kan -ook als je moeder bent- deel uitmaken van je dagelijkse ritueel. Voor mij ook herkenbaar. Ik heb ook drie kinderen en sport (bijna) dagelijks. Enige verschil is dat ik ze of meeneem of thuis sport waar ze bij zijn. Doe jij dat ook wel eens?

  2. Marlous zegt:

    Top Mariëlle, respect met 3 kids! Mijn eerste is nu 7 weken en ik ben gisteren begonnen met m’n eerste workout heerlijk voelde dat weer, zo meteen de volgende oefeningen 🙂

    • Marielle
      Marielle zegt:

      Dank voor jullie positieve reacties! Ik sport nooit thuis, maar op de sportschool waar ik train (Mahorokan) is kinderopvang. Soms maak ik daar gebruik van.

  3. Mariska zegt:

    Hallo Marielle,

    ik ga morgen starten met de 21 day foodchallenge, voor de tweede keer.
    Ik vroeg mij af: hoe zit het met linzen tijdens deze dagen?

    Groeten, Mariska

  4. Marielle
    Marielle zegt:

    Beste Mariska,
    Het 21 Day programma van Les Mills raadt linzen af. Het zijn peulvruchten. Echter mocht je toch iets van koolhydraten willen toevoegen, is het een goede keuze. Zelf maak ik regelmatig een maaltijdsoep van rode linzen en kip. Gezond, voedzaam en erg lekker! Succes de komende 21 dagen.

  5. Anese Spreen zegt:

    Wow, Mariël, wat ben je toch een bikkel! Respect hoe je dit allemaal doet.. Ik ben ook total geen sportbabe, maar zou het heel fijn vinden om fitter (en strakker) te worden (na 2 zwangerschappen). Zou het me lukken dit jaar?! 😉

    liefs, Nees

  6. Marielle van Buuren
    Marielle van Buuren zegt:

    Wat een te gekke reacties! Zo tof om te lezen en te horen dat het andere meiden inspireert. Daar doen we het voor.

    @Nees: je ziet er echt geweldig uit en bent bovendien een superlief en gezellig mens, maar ik weet zeker dat het jou gaat lukken om fitter (en strakker) te worden. Met twee kinderen ben je vaak al volop in beweging en als je daarnaast let op een gevarieerde en gezonde voeding, komt het helemaal goed. X M.

    • Anese Spreen zegt:

      Wat lief… dank je! Nog een paar weken klussen en dan kan ik me hier volop richten. Ik ga ervoor en hou jou als voorbeeld in gedachte!

      xxx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *