A personal Fit Girl’s struggle. Motivatie 2.0

Ondanks dat ik er al eens een blog over heb geschreven wil ik dit onderwerp toch graag weer aankaarten. De afgelopen weken heb ik namelijk echt een struggle gehad wat betreft gezonde voeding en training. Dit ging als volgt:

Weekoverzicht

  • Maandag: echt een top dag! Ik startte met een groene smoothie, daarna lekker naar de gym en geen chocolade op het menu.
  • Dinsdag: mijn werkdag. Dus mijn eten netjes voorbereid in bakjes meegenomen. Hier heb ik geen afleidingen en na het werk heb ik heerlijk getraind.
  • Woensdag: ik voel me moe, uitgeput en zielig. Dus tijd voor chocolade en broodjes met mozzarella. Here we go..
  • Donderdag: op donderdag dacht ik, ja ik heb woensdag ook al verpest dus dan kan die donderdag er ook wel bij.
  • Vrijdag: nee, Elvira, pick yourself up! Dus ging ik weer gezond eten en heb ook nog getraind.

Over het weekend zal ik dan maar niet beginnen, want dan komen de wijntjes, nootjes en andere lekkernijen op tafel.

Struggle

Ondanks dat ik mezelf toch zo af en toe een schop onder mijn kont had gegeven, kon ik het niet opbrengen om minimaal 4 dagen healthy te leven op een manier waar ik me goed bij voel. Ik voel me de laatste dagen ook erg moe, heb spierpijn en kan geen energie vinden om ook maar iets te ondernemen. Niet alleen merk ik het lichamelijk, ook mijn mind is constant in een gevecht van wel eten/niet eten, wel naar de sportschool/niet naar de sportschool.

Dus kan ik nu weer een blog schrijven over de perfecte manieren om gemotiveerd te blijven maar voor dit artikel kies ik ervoor om mezelf bloot te geven. Zo kan ik weer verandering te weeg brengen bij mezelf en kan ik jou hopelijk ook inspireren!

Ik wil deze struggle met jullie delen, omdat het soms lijkt alsof het mij allemaal heel makkelijk af gaat. Dat ik zeker niet zo! Wel weet ik dat er pas weer verandering plaats kan vinden wanneer je HELEMAAL open en eerlijk naar jezelf durft te kijken.

Mind

Als eerst ben ik echt even goed voor mezelf nagegaan waar het fout gaat en wat ik eraan kan doen. Ik merk al snel dat ik veel aan het vergelijken ben. Dus stoppen met vergelijken is mijn eerste opdracht!

Heel leuk Instagram en in veel gevallen kan dit als inspiratie werken maar voor mij werkte het de afgelopen weken alleen maar demotiverend. Ik geloof er zeker in dat ik mijn ideale gewicht zal bereiken, alleen je eigen lichaam vergelijken met een ander en daar naar streven is geen goed uitgangspunt. Ik heb namelijk geen egale buik, mijn buik zit vol striae, ik heb ook geen kleine borsten die mooi in een leuke Nike sportsBra passen. Ook pas ik geen maatje S van sportleggings. Al deze vergelijkingen met een ander, het maakt me gek! Mijn actie hierop was, stop met vergelijken en love yourself first! 

Food

Gekeken naar mijn energie level die ik graag weer omhoog wil brengen dacht ik aan de bekende Chinese spreuk: ‘De beste dokter staat in de keuken’. Dus terug naar de basis van regelmaat en gezonde voeding.

Plannen wanneer ik wat ga eten werkt voor mij het beste. Dus elke zondagmiddag maak ik weer een weekplanning. Ik bedenk recepten die zowel voedzaam als lekker zijn. Waarvan ik een dag in de week twee maaltijden mag eten wat ik wil. Vaak is dit dan dus als lunch een broodje mozzarella en als avond snack een chocolade muffin of überhaupt iets met chocolade :). Deze ene dag is erg belangrijk. Wanneer je namelijk jezelf gaat ontzien van bepaalde voedingsproducten dan wil je ze alleen maar meer.

Vergelijk het maar met een kind tegen wie gezegd wordt: ‘jij mag nooit meer snoepjes eten!’. Je kan al raden wat er gebeurd, het kind gaat stiekem snoepjes eten. Helaas maar waar zijn onze gedachten ook soms net als kinderen. Dus mag je soms ook deze behoeftes vervullen. Alleen let wel op, ook hierbij is het belangrijk om enige vorm van controle te hebben. Stel je namelijk voor dat je 6 dagen onwijs gezond hebt gegeten. Op dag 7 is jouw cheatdag en je eet de hele dag door wat je wil en hoeveel je wil. Al deze calorieën komen er dan in een klap bij en je calorieën tekort van afgelopen week is dan voor niets geweest. Dus cheat altijd met mate.

Body

Nu zijn we aangekomen bij een next level van motivatie. Jezelf motiveren om iets aan beweging te doen is voor velen heel moeilijk. Bij trainen denken veel mensen aan een uur lang op een crosstrainer staan. Hier wordt niemand vrolijk van.

Kijk naar je eigen leven. Waar heb je nou niet zo veel moeite mee om te gaan doen? Juist, de dingen die je ECHT leuk vindt en de dingen die bij je hart liggen. Dus wil jij beginnen met workouts maar weet je niet hoe en wat, bedenk dan eerst wat ga ik volhouden? Waar kan ik consequent in zijn en hier 3 keer in de week tijd voor vrij maken ?

Krachttraining is een effectieve fatburner maar aan gewichten hangen vindt niet iedereen even leuk. Daarom kan je beter consequent 3 keer in de week gaan zwemmen, dan 1 keer in de twee weken wat gewichten vasthouden. Om krachttraining uit te voeren hoef je niet per sé naar de sportschool. Buitensporten zoals bootcamp zijn ook ideaal om je algehele fitheid efficiënt te verbeteren.

En als ik het heb over zwemmen dan bedoel ik ook ECHT zwemmen en niet pootje baden. Met andere woorden wat je ook doet doe het bewust en geef je volledige inzet en aandacht. Dus denk niet tijdens je ZUMBA les aan je boodschappenlijstje. Wees in het moment dan haal je namelijk het meeste resultaat!

Als laatste maar zeker niet de onbelangrijkste tip die ik je mee wil geven; weet waarvoor je het doet! Is jouw eerste motivatie 5 of 10 kg afvallen? Bedenk dan goed waarom je dit wil bereiken. Haal die diepliggende motivatie naar boven, dus niet de motivatie – omdat ik dan in maatje 36 pas. Maar voor wie wil je in maatje 36 passen? Doe het vooral voor jezelf! Waar word jij gelukkig van en waar voel jij je goed bij?

Checklist voor je motivatie in het kort:

  1. Durf open en eerlijk naar jezelf te kijken. Ga de confrontatie met aan met jezelf!
  2. Stop met vergelijken en love yourself first!
  3. De beste dokter staat in de keuken! Pak eerst je voeding aan voordat je als een bezetene 6 keer in de week gaat trainen.
  4. De gedachte ‘ik mag nooit meer’ werkt niet!
  5. Doe de workout die jij leuk vindt, maar doe het consequent!
  6. Wat is nou echt de motivatie? Waarom wil ik dit echt? Word ik er gelukkiger van?

Beschrijf dus je motivatie en bedenk goed voor jezelf waarom je het wil behalen, wat zijn je doelen en waarom? Maak een plan en bedenk goed ; it’s all part of the proces! Goodluck!

One thought on “A personal Fit Girl’s struggle. Motivatie 2.0

  1. Tamara zegt:

    Wat een fijne blog en wat stoer dat je je kwetsbaar opstelt. ‘De beste dokter staat in de keuken’, kende ik nog niet. Zo waar!
    Dankjewel voor de motivatieboost.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *