Moeite met slapen? Met deze 7 tips slaap jij straks als een roosje

Zoals de meesten van jullie weten ben ik vijf maanden geleden bevallen van een prachtige zoon. Een heerlijk mannetje dat (bijna) altijd vrolijk is. Hij houdt van kroelen, is beresterk en heeft echt altijd trek. Alleen maar goed natuurlijk, maar die trek heeft hij ook ‘s nachts! Inmiddels heb ik alles uit de kast getrokken, maar doorslapen? Ho maar!

Enfin, omdat ik door de gebroken nachten momenteel alleen maar aan slapen kan denken, gaat deze blog over… hoe verrassend; slapen!

Gebroken nachten

Gebroken nachten waren lang geleden heel normaal. Onlangs las ik dat er bewijs boven tafel blijft komen, zowel wetenschappelijk als historisch, dat we vroeger niet altijd acht uur achtereen geslapen hebben. In plaats daarvan zouden we in twee kortere periodes slapen gedurende de nacht. Alle slaap zou zijn geslapen binnen een tijdframe van 12 uur dat begon met 3 of 4 uur slaap, gevolgd door ongeveer 3 uur wakker zijn en dan weer slapen tot aan de morgen. De zaken veranderden echter in 1667 toen Parijs de eerste stad werd met straatverlichting. Toen werd ‘s nachts wakker blijven de sociale norm. Vervolgens kwam de industriële revolutie. Mensen werden in toenemende mate gevoelig voor efficiëntie. Tegen 1920 had het idee van een eerste en tweede slaap zich compleet teruggetrokken uit ons sociale bewustzijn.

Waarom is slaap zo belangrijk?

Slaap is onontbeerlijk om goed te functioneren. Het reguleert je lichaamstemperatuur en zorgt ervoor dat je zenuwstelsel naar behoren werkt. Een tekort aan slaap zorgt ervoor dat je moeite hebt met het concentreren op taken, het herinneren van zaken en het maken van rationele beslissingen. Onderzoek wijst uit dat het krijgen van voldoende slaap invloed heeft op je levensduur. Het heeft zelfs meer invloed dan gezonde eetgewoontes, genoeg bewegen en erfelijkheid. Slaapgebrek kan je immuunsysteem verzwakken, waardoor je meer kwetsbaar wordt voor virussen en bacteriën en dus meer vatbaar voor ziekte.

Schoonheidsslaapje

Wel eens van een schoonheidsslaapje gehoord? Er is een reden waarom ze dit zo noemen. ‘s Nachts vernieuwen huid- en haarcellen zich. Door slaapgebrek verstoor je dit proces. Te weinig uren slapen beïnvloedt tevens de wijze waarop je lichaam voedsel verwerkt. Op de lange termijn kan dit tot extra kilo’s leiden. Slaap is tot slot ontzettend belangrijk voor het herstel van je spieren nadat je flink gesport hebt.

Hoeveel slaap heb je nodig?

Niet iedereen heeft hetzelfde aantal uur slaap nodig. De meest eenvoudige manier om uit te vogelen hoeveel slaap jij nodig hebt, is naar bed gaan rond een redelijke tijd zonder de wekker te zetten. Kijk de volgende ochtend hoe lang je hebt geslapen zonder dat een externe factor (zoals een wekker) je wakker heeft gemaakt.

Tips om beter te slapen

Slaap is dus hartstikke belangrijk. Ben jij geen makkelijke (in)slaper? Probeer dan eens het volgende:

  1. Voldoende daglicht

Wanneer je overdag niet voldoende daglicht krijgt, is de kans op het niet kunnen slapen ‘s avonds een stuk groter. Door ‘s ochtends het daglicht mee te pakken, geef je je lichaam een seintje dat het tijd is om wakker te worden.

  1. Schakel technologie uit

Schakel een uur voordat je gaat slapen alle technologie uit. Dus check geen social media meer op je telefoon, beantwoord geen mailtjes meer en kijk geen televisie. Beeldschermen geven blauw licht, wat ons lichaam associeert met daglicht. Je lichaam krijgt dus een seintje dat het ochtend is en het wakker moet worden en dat is nu net wat je wil voorkomen.

  1. Vermijd cafeïne en alcohol

Dat het drinken van veel koffie en thee met cafeïne de oorzaak kan zijn van een verstoorde nachtrust weten we vast allemaal wel. Ook grotere hoeveelheden alcohol kunnen de nachtrust flink verstoren. Door alcohol kun je akelig dromen, zweten en hoofdpijn krijgen. Drink liever kruidenthee of een glas warme melk.

  1. Timing van je maaltijd

Zorg dat er minstens drie uur tussen de avondmaaltijd en het tijdstip van slapengaan zit. Slapen met een lege maag valt ook niet mee. Als je vlak voor het slapengaan nog honger hebt, kun je een lichte snack eten. Probeer de verleiding van chips, koekjes en andere vette of zoete etenswaren te weerstaan. Ook pikant voedsel kun je beter mijden. De kans is groot dat je wakker ligt met brandend maagzuur of een opgeblazen gevoel.

  1. Sport op de juiste tijd

Wanneer je vlak voordat je gaat slapen intensief sport, zal je nog te veel adrenaline hebben om in slaap te vallen. Licht bewegen voordat je gaat slapen werkt wel. Denk bijvoorbeeld aan een rondje wandelen of yogaoefeningen.

  1. Sex als slaapmiddel

Seks helpt om lekker te slapen. Hoewel je dit misschien als ‘sport’ kan zien, bevordert het juist je slaap. Het helpt je om je drukke gedachten om te zetten in een positieve en liefdevolle mindset, wat je helpt in slaap te vallen. Daarnaast komen er na een orgasme hormonen vrij die je direct slaperig en kalm maken.

  1. Mediteer

Wat veel mensen denken bij mediatie is: ‘Ik weet niet hoe’ of ‘Dat is zo zweverig!’. Maar eigenlijk ben je al aan het mediteren wanneer je rustig zit, je ademhaling reguleert en je focust op het leegmaken van je gedachten.

Wat doe jij om lekker te kunnen slapen? Ik ben benieuwd naar jouw tips!

Bronnen:

  • https://www.nieuwetijdskind.com/jouw-voorouders-sliepen-niet-zoals-jij-doen-wij-het-fout
  • http://www.bbc.com/news/magazine-16964783
  • https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/psyche/10-redenen-om-meer-te-slapen/
  • https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/psyche/verleng-je-leven-zorg-voor-een-goede-nachtrust/
  • https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/algemeen/je-weerstand-verhogen-kan-dat-eigenlijk-wel/
  • https://www.gezondheidsnet.nl/slapen/je-eten-bepaalt-je-slaap

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *