Moeder, ondernemer en personal trainer. Hoe doe je dat?

Moeder, vriendin, baas, workaholic, personal trainer en voedingsdeskundige, hoe doe ik het allemaal? Tja, mijn eerste vraag daarop is: hoe doe jij dat? Ook ik loop soms tegen de muren op hoor, daar ben je moeder voor. Mijn motto is; doe wat je moet doen, dan komt alles goed.

“Opstaan, opstaan kom je bed maar uit..’’ Het standaard liedje dat ik wekelijks met Pien bij peuterdans zing. Deze zin herhaalt zich zo’n zes keer per dag. Want tja, met een gezin van vijf dochters en een man is de ochtend altijd een workout op zich.

Doe wat je moet doen en geniet!

Maar dan besef ik mij weer heel goed: ik ben mama van de vijf liefste meiden en heb de geweldigste baan op aarde! Ik heb hier voor gekozen en ja, daar hoort dit allemaal bij. Doe wat je moet doen en geniet!

Van anorexia tot leefstijlcoach

Als jong meisje ben ik na een periode waarin ik last had van eczeem, veel moe was en overgewicht had, ziek geworden. Ik was twaalf jaar toen ik anorexia kreeg. Dat is veel te jong om al zo met jezelf bezig te zijn. Op het moment dat mijn huisarts zei: “je hebt anorexia”, wist ik dat ik moest doen, wat ik moest doen. Was dit gemakkelijk? Nee! Dit moment is de eerste keer geweest, waarvan ik mij kan herinneren dat ik bewust deze keus maakte: Ik moest doorzetten, mijn doel voor ogen houden. Het leven loopt immers zoals het loopt…

In de loop van de jaren heb ik van deze eigenschap mijn werk kunnen maken. Eerst als voedingscoach, later met mijn eigen sportschool en nu als personal trainer, leefstijlcoach en orthomoleculair gewichtsconsulent. Deze eigenschap is mijn tool om mijn klanten te kunnen helpen. En ja, daar mag soms echt wel een moment tussen zitten dat de motivatie ontbreekt.

Streven naar perfectie is vragen om falen, maar als je accepteert dat je een dipje hebt, ben je al veel verder dan waneer je ertegen vecht of je er schuldig over voelt. Je gevoel wint het namelijk altijd van je geweten!  Stap uit je emotie en kijk op een afstandje naar jezelf. Observeer en ga denken in oplossingen en niet in verwijten. Blijf niet hangen in excuses. Ga het avontuur aan en ervaar wat er gebeurt!

Anka Fitgirls

Geen sixpack maar fitpack

En zo start mijn dag dus, om zes uur ’s ochtends, met mijn oogleden nog over mijn neus getrokken. In de stille ochtend (mijn dagelijkse rustmomentje) overzie ik de dag en bereid ik het één en ander voor, terwijl ik trouw mijn bak geitenyoghurt eet. Hierna maak ik iedereen wakker en fiets ik net voor zevenen naar de sportschool waar ik personal training geef.

De combinatie van werk en gezin zorgt ervoor dat mijn leven goed in perspectief en balans blijft. Natuurlijk loop ik ook te vloeken als ik thuiskom en in een uurtje tijd het huis door moet om het een beetje representatief te maken. Terwijl ik de was in de wasmachine stop, wordt de to-do list van mij en mijn man weer aangevuld. Op mijn ‘vrije’ avonden denk ik om  tien uur pas: Oh ja, het is alweer avond! Toch heb ik geleerd om de dagindeling zo te maken dat ik ook tijd overhoud voor mijn rustmomentjes, sociale contacten en mijn uurtje training zonder er een schuldgevoel bij te hebben.

“Streven naar perfectie is vragen om falen.”

Vaak krijg ik over het laatste veel bewondering en denken veel mensen dat ik uren in het sportcentrum te vinden ben. Not! Naast de drie wekelijkse uurtjes dat ik les geef, train ik nog drie keer per week zelf. Samen met goede voeding en rust is dit voor mij de juiste balans. En ja, ook ik weet dat ik met elke dag in de vroege ochtend een rondje lopen mijn stofwisseling een boost zou kunnen geven. Maar daarin maak ik nu de keuze: een sixpack of een fitpack? Ik heb inmiddels voor het laatste gekozen.

Food, Move & Mind

Ik geef mijn kinderen mee dat fit zijn heel belangrijk is en dat je dit deels zelf in de hand hebt, maar ook dat slank niets te maken heeft met gezond zijn. Geef ik mijn kinderen wel eens een ijsje…yep! En ze mogen ook elke dag een snoepje.

Soms zie ik ze wel eens scheef in de pan kijken als ik weer iets aparts maak. Ik probeer het gewoon en zie wel wat ze ervaren. En dat werkt! Weet je wat hun lievelingskostje is? Ovenschotel met als basisingrediënt bloemkool in plaats van aardappelpuree! Iets wat ik vijf jaar geleden nooit had durven denken.

Mijn opleiding voor orthomoleculaire therapie heeft er voor gezorgd dat ik op  ‘goede moleculen’ in mijn voeding let, maar goede moleculen zijn niet alleen belangrijk voor je dieet, ook voor de rest van je leefstijl.

Food, Move & Mind staan constant met elkaar in verbinding. Als je hier balans in kunt krijgen, kun je dat ene stressmomentje op een dag ook wel aan, want je weet dat alles goed komt! Doe wat je moet doen! Ook jij kunt moeder, baas, vrouw en ‘fitgirl’ zijn.

In de keuken Fitgirls

Anka; moeder, innovatief, structureel en principieel met een grote dosis humor en passie voor sport. Als moeder van vijf kinderen, leefstijlcoach, orthomoleculair gewichtsconsulent, personal trainer, krachtfanaat met een grote dosis humor zoekt Anka als de goede weg tussen de bekende 80/20 procent. Met haar werk probeert Anka haar kennis en passie te kunnen voortzetten. Rust, ritme en regelmaat, that’s all! 

2 thoughts on “Moeder, ondernemer en personal trainer. Hoe doe je dat?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *