Mijn ervaring met sportvasten

Marloek neemt je nog even terug naar het begin van het jaar. Ze startte met haar sportvast-challenge om te ervaren wat het voor effect heeft op haar gewicht en vetpercentage. 

 2 januari

het nieuwe jaar is begonnen en vandaag start mijn eerste goede voornemen voor 2015! Na de feestdagen, waarbij ik heerlijk heb genoten van alle overdaad aan heerlijke versnaperingen, lekkere wijnen, prosecco, chocolade etc. etc., is het vanaf vandaag tijd om alle suikers uit mijn lichaam te verbannen, de 1,5 kilo die ik door al dat lekkers cadeau heb gekregen er weer af te knallen en daarmee mijn vetpercentage te verlagen. Voor mij een experiment en een onderdeel van mijn opleiding tot “Intergraal Personal Trainer”. Ik begin daarom vanaf vandaag met 10 dagen –SPORTVASTEN–. Sportvasten: de naam zegt het al… Sporten + Vasten en dat 10 dagen lang!

Maar wat is het nou precies en wat bereik je hier eigenlijk mee?

Sportvasten is een trainingsmethode waarbij het lichaam de ‘metabole switch’ van suiker- naar vetverbranding gaat maken. Deze switch zorgt voor een gezonder gewicht, een betere conditie en meer vitaliteit. Door het Sportvasten worden de spieren zo omgebouwd dat ze veel meer energie uit vet kunt halen. Het aanspreken van deze vetreserves resulteert in een gezonder gewicht en een afname van (visceraal) buikvet. Duursporters profiteren van deze vetverbranding, doordat de suikers – waarvan een veel kleinere voorraad in het lichaam aanwezig is in de vorm van  glycogeen- minder worden aangesproken en het duurvermogen wordt vergroot.

De 10 dagen Sportvasten zien er als volgt uit: 3 afbouwdagen – 2/3 vastendagen – 4 opbouwdagen. Gedurende deze 10 dagen moet er elke dag een cardiotraining worden gedaan (roeien, hardlopen, fietsen) bij een persoonlijke hartslagzone van bijvoorbeeld 125 tot 144 hartslagen per minuut. Om de te korten aan voedingsstoffen, vitamine en mineralen aan te vullen, supplementeer je met Multivitamine, Magnesium/Zink, Omega 3-visolie en de Metabolic Switch (aminozuren). Deze laatste zorgt er voor dat de hersenen de suikers krijgen die nodig zijn om goed te kunnen functioneren, daarnaast dragen ze bij aan een snellere switch van suiker- naar vetverbranding  maar ook werkt dit beschermend tegen spierafbraak. Het maken van de switch test ik door het plassen op urinestrips die de ketonenwaarden aangeven.

Tijdens mijn 10 dagen Sportvasten hou ik een dagboek bij  waarin ik omschrijf hoe ik me voel van dag tot dag, mijn sportactiviteit (Cardio) en mijn tussentijdse metingen.

 Sportvasten dagboek

Start gewicht: 57,7 kg

Buikomvang:68 cm

Vetpercentage: 20,20%

Afbouwdag 1 – Vrijdag 2 januari

Let the games begin!

Ik ontbijt met een glas heerlijk vers geperste jus d’orange, een handje zwarte bessen en een kiwi.

Daarna ga ik naar de box voor een  lichte intervaltraining op de roeier van 20-30 minuten. Dit gaat me nog makkelijk af gezien de hoeveelheid glycogeen die ik rond de feestdagen heb opgeslagen 🙂 Daarna ben ik wel weer toe aan de lunch. Ik lunch een bord veldsla, tomaatjes, olijven, olijfolie en beetje peper & zout, gevolgd door een handje pistachenoten.

(pistachenoten: voor mij DE traktatie tijdens het Sportvasten. Heerlijk!). Ik heb nog steeds honger.. maar ik wacht tot het avondeten waarbij ik geniet van 200gr gewokte groenten. Eerlijk gezegd normaal niet heel dol op. Maar bij een rammelende maag volstaat alles. Gedurende de dag slik ik de voedingssupplementen: 3 x 500 ml water met ‘metabolic switch’ poeder, 1 capsule multivitamine, 3 x 2 OmegaHealth extra onverzadigd en 3 x 2 Calcium-Magnesium-Zink. Dag 1 zit er op! Mijn gevoel gedurende dag 1 beoordeel ik met een 7. Fysiek voel ik me namelijk prima maar wat heb ik een HONGER!

foto 1

Afbouwdag 2 – Zaterdag 3 januari

Vol goede moed begin ik aan afbouwdag 2. Mijn ontbijt volstaat wederom uit een glas vers geperste jus d’orange en 2 stuks fruit. Na het ontbijt scheur ik weer naar de box voor 20-30 minuten cardio training. Ik kies wederom voor een lichte interval training: 1 minuut roeien op 70% – 1 minuut touwtje springen – 1 minuut rust en dat gedurende 30 minuten. De training gaat redelijk tijdens het touwtje springen heb ik lichte krampen in mijn buik. Na de training voel ik me minder goed: Honger! (dat vooral) en slapjes. Tijd voor de lunch dus! Ik lunch met wokgroente en naderhand weer een handje pistachenoten (hmmmm…).

Gedurende de dag probeer ik mijn hongergevoel te dempen door het drinken van zwarte koffie en donkere sterk getrokken thee, wat overigens bijdraagt aan de vetverbranding. ’s avonds diner ik met een kommetje goed gevulde groentesoep. Daarna komt de eerste grote test: een verjaardag! Gedurende de avond doe ik mijn ogen en geurvermogen te kost.. worstjes, kaasjes, pinda’s, pizza’s en bitterballen komen over tafel. Mentaal ben ik sterk genoeg om dit te laten staan maar wat heb ik een HONGER! En dit gevoel wordt door al dit lekkers natuurlijk alleen maar meer versterkt. Gedurende de dag heb ik dezelfde hoeveelheden suppletie tot mij genomen als bij de eerste afbouwdag en dit zal overigens ook voor afbouwdag 3 gelden.

foto 2foto 3

Afbouwdag 3 – Zondag 4 januari

Deze dag wordt voorgeschreven als een afbouwdag maar in werkelijkheid nuttig je deze dag al alleen maar sappen.

Ik ontbijt met een glas verse jus d’orange (300 ml). Daarna trek ik samen met vriendlief de hardloopschoenen aan en gaan we voor een 4 km run in gezelschap van onze trouwe viervoeter. De eerste 2 km gaat goed. Ik loop zelfs hard, hard (12 km per uur) maar na 2 km gaan mijn benen verzuren en word ik moe. De 4 km loop ik natuurlijk uit weliswaar nat van het zweet en mijn tong op mijn knieën. Ja wat wil je.. ik ben een CrossFitter! Geen Hardloper en ik heb ook nog eens voedsel te kort 😉 Eenmaal thuis geniet ik van mijn lunch, wederom een glas verse jus d’orange. Daarna volgt test nummer 2: De verjaardag van een vriendin. Deze dag ervaar ik in eerste instantie minder hongergevoelens tot… mijn neus de geur van warm stokbrood op doet, toastjes met zalm aan mijn ogen voorbij gaat etc. etc.. Eenmaal thuis begin ik aan het avond ‘eten’, 450 ml tomatensap. Ik besluit het op te warmen in de pan en voeg wat zout & peper toe zodat het meer lijkt op een kom warme soep. Heerlijk warm in mijn, nu al, behoorlijk plat buikje.

foto 4

 Vastendag 1 – Maandag 5 januari

De dag dat ik het moet doen met 3 glaasjes minimale beetjes sap en tevens de eerste werkdag van het jaar! So far vind ik het Sportvasten pittiger dan verwacht want vanaf afbouwdag 1 heb ik HONGER! Honger.. Honger.. Honger! M’n zintuigen staan op scherp en ik ruik en zie overal eten, maar de wil om het vol te houden is vele malen sterker!

Deze dag ervaar ik voor het eerst echt fysiek als zwaar. Ik ben moe, voel me slap en zie iets wazig. Mijn hongergevoel is wat minder maar bij de nieuwjaarsreceptie vergapen mijn ogen en reukvermogen zich aan 500 muffins in verschillende heerlijke smaken. Trek in zoetigheid heb ik toch wat minder dus heel moeilijk vind ik dit niet. Wel zou ik een moord doen voor een stukje kaas! Waarom kaas? Geen idee maar het ruikt ontzettend lekker nu. In de metro op weg naar het Centraal Station, ervaar ik een vreemd hyperachtig onbestemd gevoel. Ik besluit afleiding te zoeken en bel mijn vriend en na een paar minuten was het verdwenen. Hmm ben ik geswitcht? Of had ik last van een flauwte vanwege de lage bloeddruk tijdens het vasten? I don’t know! Eenmaal thuis ga ik weer naar de box  en besluit 5 kilometer te roeien op een rustig tempo. Toen gebeurde het: ik voelde me al roeiende steeds beter en fitter worden en roeide ongestoord 5 km door in 25 minuten. Ik stapte van de roeier en was hyper! Had weer kleur in mijn gezicht en mijn zicht was weer scherp. Ben ik geswitcht?! Het moest haast wel! 3 uur later gaf de urinestrip mij het verlossende antwoord: JA IK WAS GESWITCHT! Ik sprong een gat in de lucht want vanaf nu af aan zou het makkelijker worden. Ik zou me weer fitter gaan voelen en het honger gevoel zou een stuk minder zijn. Dat was ook zo.

Op alle dagen stond ik ’s morgens op de weegschaal en ik zag de kilo’s er af vliegen.

Resultaten na vastendag 1:

Gewicht: 54,1 kg

Omvang: 65 cm

Vetpercentage: 17%

Voor mij de reden om hierna nog 1 vastendag te doen i.p.v. nog 2 dagen. Ik wilde mijn gewicht niet verder omlaag brengen en zeker niet te veel afbreuk doen aan mijn spiermassa.

Vastendag 2 – Dinsdag 6 januari

Peace of cake! Zelfde sap-schema als de dag ervoor en wat suppletie betreft bleef alles hetzelfde behalve de multivitaminen. Die neem je tijdens de sapdagen niet vanwege de hoeveelheid vitamine C, die je vetverbranding tegen houdt. Overdag tijdens het werk voel ik me fit en vitaal en ’s avonds roei ik weer rustig 5 km aan een stuk door op het roeiapparaat. Wel heb ik ontzettend zin in een stukje kaas en ik besluit dat dit het eerste is waarop ik mezelf trakteer als ik klaar bent met de Sportvasten kuur.

3 uur na het sporten test ik weer mijn ketonenwaardes d.m.v. de urinestrip. Het resultaat liet zien dat ik maximaal vet aan het verbranden was (vakje donkerpaars).

foto

Opbouwdagen vanaf woensdag 7 januari

Yes I made it! Vanaf vandaag mag ik weer kauwen op mijn voedsel en wat verheug ik me op de smaakexplosies in mijn mond. Ik begin de ochtend met 2 stukjes fruit heerlijk! In mijn lunchtrommeltje die ik meeneem naar mijn werk, zit een heerlijke salade met tomaatjes, olijven, olijfolie met wat peper & zout. En! 50 gram pistachenootjes… Yes! Wat een genot! ’s avonds geniet ik thuis weer van roerbakgroente met kipfilet. Ook al keek ik erg naar weer eten uit, krijg ik de grote hoeveelheid nu maar met moeite naar binnen. Maar ik geniet.. hmmm..! De volgende opbouwdagen worden mijn calorieën steeds licht verhoogd en worden de eiwitten steeds wat verhoogd. Het sporten (voornamelijk roeien) blijft me goed af gaan, ook al begin ik het CrossFitten echt wel te missen! Tijd voor krachttraining want mijn vriend begint te klagen dat ZIJN billen aan het verdwijnen zijn. Tijdens de opbouwdagen slik ik weer 2 capsules Multivitamine om de vitamine en mineralen tekorten weer aan te vullen, 6 capsules Magnesium/Zink, 6 capsules Omega-3 Visolie en 3 keer per dag 7 gram van de Metabolic Switch in 500 ml water. Ook mijn ketonenwaardes blijven gelijk tijdens de opbouwdagen: maximale vetverbranding en een iets hoger vitamine C waarde (door de multi).

Na mijn laatste afbouwdag besluit ik ’s avonds een laatste meting te doen en de meting trakteer ik mezelf op een blokje kaas! GODDELIJK! Mijn vriend heeft het gefilmd en we hebben in een deuk gelegen van  het lachen toen we de blik op mijn gezicht zagen tijdens de eerste hapjes, wat een genot!

foto 5

Resultaten bij einde Sportvastenkuur:
Gewicht: 54,3 kg  – (-3,5 kg!)

Omvang: 65 cm  – (Redelijk gelijk gebleven, dit komt omdat de hoeveelheid vet op mijn buik al laag was)

Vetpercentage: 17% – (-3,20 %)

Conclusie: Sportvasten is zwaar! Maar vooral mentaal zwaar. Met Sportvasten behaal je in korte tijd geweldige resultaten aan vetreductie en op het moment van switchen voel je je fit & energiek en kun je heerlijk doorknallen tijdens een duurtraining. Daarnaast voel ik het als een reset van mijn lichaam en ga ik nu fris en fruitig aan de slag met de volgende uitdaging: De 30-dagen challenge “Clean Eating” van Love Fit Food. Daarover meer in mijn volgende blog voor Fitgirls.nl!

7 thoughts on “Mijn ervaring met sportvasten

  1. Chantal zegt:

    Het sportvasten klinkt ontzettend goed Marloek!
    Ik ben na het lezen van je artikel gaan uitzoeken wat het inhoud en wat ik er voor nodig zou hebben als ik het zelf zou willen doen. Er wordt het sportvasten alleen maar aangeboden met een vastencoach. Heb jij het ook bij een coach gedaan?

    • Marloek
      Marloek zegt:

      Hi Chantal!

      Bedankt voor je reactie!

      Leuk dat je geinteresseerd bent geraakt in het Sportvasten. Om je goed te kunnen begeleiden tijdens de kuur en uberhaubt te kunnen bepalen of de kuur voor jou mogelijk zou zijn en aansluit bij je sportactiviteiten, moet de kuur inderdaad onder begeleiding van een Sportvastencoach. Ik heb de kuur zelf gedaan omdat ik zelf opgeleid ben tot Sportvastencoach. Ik raad je aan even te informeren via http://www.sportvasten-kuur.nl/contact-met-sportvastenkuur/of er een Sportvastencoach bij jou in de buurt zit. Ben benieuwd! succes!

  2. marieke zegt:

    Beste Marloek,

    Je artikel verscheen op mn fb tijnlijn en ik vond het interessant! Ik heb wel een vraag nu je bijna een maand geleden de kuur hebt afgerond: is het resultaat blijvend? Ik bedoel: zijn die 3,5 kilo nu een maand later ook weggebleven?
    Alvast dank voor je antwoord!
    Groetjes,

    Marieke

  3. Marloek
    Marloek zegt:

    Hi Marieke & Nicol,

    Belangrijk om te weten is dat sportvasten niet bedoelt is om kilo’s af te vallen. Het idee erachter is om je hele “systeem” leeg te trekken waardoor het lichaam een “switch” maakt zodat er meer vetten worden gebruikt als energiebron. Dit is natuurlijk super interessant voor een echte duursporter. Doordat je het lichaam leeg trekt verlies je veel gewicht, dit kan natuurlijk een leuke bijkomstigheid zijn. Het is alleen wel zo dat wanneer je daarna weer terug gaat naar je “normale” voeding en krachttraining (in mijn geval) het lichaam weer glycogeen zal opslaan, waardoor je ook weer aankomt. Wel is het zo dat mijn vetpercentage nog altijd 2% lager is dan voor de sportvastenkuur. Dus staar je niet blind op de kilo’s 😉

    Groetjes!
    Marloek

  4. Kimberley zegt:

    Heey Marloek,
    Ik las je stuk over sportvasten en ben erg nieuwsgierig geworden naar sportvasten en crossfit. Je zegt dat je zelf opgeleid bent tot sportvastcoach, betekent dit dat je ook andere meiden begleid bij het sportvasten? Groetjes Kimberley

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *