Marielle’s post-pregnancy update

Vandaag is kleine Douwe vier maanden. Hij is een heerlijk, vrolijk mannetje dat (meestal) erg tevreden is. Hij groeit goed en is opvallend sterk. Afgelopen week ontving ik een mail van de redactie van Fitgirls; ze waren benieuwd of ik nog wat tips en ervaringen heb die interessant zijn om te delen op Fitgirls.nl. Vandaar een update! 

Terug op niveau?

Inmiddels sport ik weer vier tot vijf keer per week. Ik combineer CrossFit met Grit Strength. Dat deed ik voor en tijdens mijn zwangerschap ook. Ik heb tot 39 weken getraind en ben na vier weken weer rustig aan begonnen. Inmiddels zit ik weer op 80% van mijn ‘pre-pregnancy’ conditie en kracht. In het begin ging ik heel snel vooruit, maar ik merk dat het nu een beetje stagneert. Ik denk dat dit komt door slaaptekort (Douwe wordt standaard om de vier uur wakker en wil dan eten), hormonen en iets minder doorzettingsvermogen. Ook mijn core is nog wat instabiel waardoor ik soms het idee heb dat ik sta te wiebelen zodra ik met halters boven mijn hoofd sta. Geeft allemaal niks! Vooral lekker bewegen is nu namelijk belangrijker dan het uiterste vragen van mezelf.

Soms is het wel frustrerend dat alles een heel stuk zwaarder lijkt dan 1,5 jaar geleden. Terwijl ik ook momenten heb dat ik helemaal happy ben omdat ik bijvoorbeeld in één keer 5 kilometer heb kunnen hardlopen zonder enige klachten. Of wanneer ik een bepaalde workout heb kunnen doen met voorgeschreven gewicht en binnen de tijdslimiet (voor de CrossFit kenners: 17.1 lukte RX en binnen de tijd!). Al met al valt het dus hartstikke mee en ben ik erg blij dat ik zo consequent heb doorgetraind en het redelijk snel weer heb kunnen oppakken.

Borstvoeding en sport

Douwe krijgt borstvoeding en ik probeer dit tot een maand of zes te blijven geven. Misschien heb je weleens gehoord dat door sporten je melk zuur wordt. Dit komt niet helemaal uit de lucht vallen. In een onderzoek in Amerika werd vastgesteld dat de melk van moeders, na een intensieve training, meer melkzuur bevat dan voor de training. Dit heeft echter absoluut geen nadelig effect voor je baby. Waarschijnlijk ga je ook niet direct zo excessief trainen als de moeders in dit onderzoek. Soms wordt er ook gezegd dat sporten de melkproductie kan verminderen. Dit klopt niet. Onderzoek heeft uitgewezen dat er geen verschil is in de productie van sportende en niet-sportende moeders. Zelf heb ik ook niet gemerkt dat mijn voeding terugliep toen ik weer ging sporten. Dus laat je vooral niet tegenhouden door dit argument.

Afvallen

Na mijn bevalling woog ik nog een paar kilo meer dan voor mijn zwangerschap. Totaal niet erg, want dat zijn prima vetreserves voor de borstvoeding. Echter was ik het opeens zat dat ik sommige kledingstukken nog niet goed paste en met het oog op de meivakantie wilde ik ze er toch graag af hebben. Om een stok achter de deur te hebben en om op een verantwoorde manier die paar extra kilo’s kwijt te raken, heb ik Chantal Han van Mahorokan gevraagd om een paar keer een meting te doen op een weegschaal die vet, vocht en spiermassa aangeeft.

Het wordt overigens afgeraden om te veel gewicht te verliezen in korte tijd. Maximaal 0,5 kilo per week luidt het advies. Ik doe daarom geen crash dieet, maar eet vooral veel groenten, fruit, granen, eiwitrijk voedsel (kip, vis, eieren, kwark) en net iets minder dan dat ik normaal zou doen. Chips, toastjes met kaas, stroopwafels, chocola (bijna geen paaseitjes op dit jaar!) en krentenbollen van de bakker laat ik zo veel mogelijk staan. Ik ben nu twee weken bezig en merk dat ik me fitter voel en de vetjes langzaam smelten!

Oppas

Het grootste probleem voor moeders die weer willen gaan sporten, is meestal de opvang van de baby. Soms kun je de kleine gewoon meenemen. Zeker een kleine baby die nog veel slaapt, kun je bijvoorbeeld in de fitness of CrossFit box gewoon naast je zetten. Er zijn ook sportscholen die kinderopvang hebben. Tja, en voor die strakkere buik hoef je eigenlijk helemaal niet je huis uit. Je kunt veel oefeningen gewoon thuis doen, helemaal naar je eigen tempo.
Ook Douwe ging gezellig mee naar de box

Fitmoms

Op Instagram volg ik een paar accounts van ‘Fitmoms’ die ongeveer even ver zwanger waren als ik en nu dus een baby hebben die even oud is. Even zoeken op # en het aantal weken dat je zwanger bent en #fitmom#crossfit of #fitpregnancy en je komt ze al snel op het spoor. Zelf volg ik Bodymindandfood, Momspiration, Diaryofafitmommyofficial en Jessicagouthofitness. Ook leuke (niet per se sportende) mama-accounts die ik volg zijn Ireneklaassen, Blogbyjenn, notsomumsy en pretapregnant_com. Oh, en ik kan het niet laten om Linda.lijnt te volgen.

Tot slot heb ik ook heel veel gehad aan Birthfit (onder andere de podcasts) en de filmpjes van Les Mill Post Pregnancy Workout team. Dit laatste is een besloten Facebookgroep waar je gratis lid van kunt worden.

Mocht je vragen hebben over sport en voeding tijdens of na je zwangerschap, stuur me gerust een berichtje.

Liefs, Marielle
Bron borstvoeding en sport: www.lalecheleague.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *