Zo maak je betere keuzes voor jezelf

Soms zijn we zo bezig met het streven naar onze doelen dat we de waarde van ons eigen leven verliezen. Dat klinkt heel dramatisch, maar vergis je er niet in. Als je continu streeft naar doelen die niet bij jou passen, zul je nooit tevreden zijn. Het kan een groot deel van je aandacht opeisen, waardoor je constant in een negatieve vibe leeft. Vraag je je weleens af of het doel dat je nastreeft wel past bij jouw prioriteiten? Rust in lichaam en geest is cruciaal om uit te vinden wat je nu écht belangrijk vindt. 

Contact tussen lichaam en geest

Het is belangrijk dat we ons bewust worden van het feit dat ons lichaam constant in contact staat met onze geest. Dit klinkt een beetje zweverig, maar het is echt waar. Je krijgt niet voor niets klamme handen en een raar gevoel in je buik als je zenuwachtig bent. Dus je lichaam stabiel krijgen zal effect hebben op je eigen mentale gesteldheid.

Dit verhaal is hier een voorbeeld van: een Amerikaanse jongen werd pas geleden gedumpt door zijn vriendin. Toen hij de dag later zijn Fitbit (een sporthorloge) checkte zag hij tot zijn verbazing dat zijn emotionele reactie terug te zien was in de data. Vanaf het moment dat zijn vriendin hem aan te kant zetten schoot zijn hartslag omhoog!

Hij postte een printscreen op Twitter:

heartrate fitgirls

In contact staan met je lichaam en geest is heel belangrijk. Als je geen rust kunt vinden in je lichaam, zul je ook geen tevredenheid ervaren. Rust in je hoofd is essentieel om te ondervinden wat jij nu echt wil en wat je belangrijk vindt.

Rust in je lichaam

Wat ik zelf een hele fijne methode vind om mijn lichaam weer even ‘onder controle’ te krijgen is de ‘bodyscan’. Je kunt deze oefening overal doen en hem zo uitgebreid maken als je zelf wil. Soms neem ik er uitgebreid de tijd voor en soms doe ik hem even snel in de trein voor ik naar een belangrijk tentamen moet. De bodyscan is het makkelijkst zittend uit te voeren maar mocht je liever blijven staan, dan is dit ook geen probleem.

In fase 1 van de bodyscan sluit je je ogen en concentreer je je op je ademhaling. Adem een paar keer diep in via je neus en uit via je mond. Probeer je adem te ‘volgen’. Voel de lucht die je inademt via je neus naar boven gaan, door je hoofd. Naar beneden via je nek, rug en benen, daarna weer omhoog via je buik en uit via je mond. Dit klinkt nu nog een beetje gek maar als je dit een paar keer probeert, begrijp je wat ik bedoel.

Als je je ademhaling onder controle hebt, is het tijd voor fase twee van de bodyscan. Focus je minder op je ademhaling en ga je lichaam ‘scannen’. Eigenlijk doe je nu hetzelfde als met je ademhalingsoefening alleen focus je je nu stuk voor stuk op je lichaamsdelen.

Begin bij je hoofd, wat voel je? Voelt je hoofd zwaar, voel je ergens druk of zelfs pijn? Focus op zo’n knelpunt en probeer daar naartoe te ademen. Adem als het ware de pijn of druk uit je hoofd. (Ja dit klinkt ook heel zweverig, maar het helpt echt!) Ga zo al je lichaamsdelen langs. Bij spierpijn kan het soms helpen om je te bewegen, door ergens anders op te gaan zitten of om in een andere houding te gaan staan. Wanneer je je bewust bent van je ‘knelpunten’ kun je daar een rek- of strekoefening voor doen of het even ontlasten.

Rust in het hoofd

Nu we rust in het lichaam hebben gecreëerd, is het tijd voor rust in het hoofd. Omdat je lichaam (als het goed is) ontspannen is, wordt het al een stuk gemakkelijker. Je voelt je minder belast.

Worst case scenario: je traint al maanden voor een sixpack en het wil maar niet lukken, je voelt je lelijk en grijpt ieder moment aan om buikspieroefeningen te doen zonder resultaat. Vraag jezelf dan af wat er nou zo erg is aan het feit dat je geen sixpack hebt? Vind je dat zelf zo mooi of denk je vooral dat anderen dat mooi vinden? Wat voor ergs kan er gebeuren als jij tegen het eind van de maand nog geen blokjesbuik hebt?

Vind jijzelf dat je faalt of ben jij bang dat anderen denken dat je het niet kunt? Vraag je dan nog eens af waarom het zo belangrijk voor jou is om dit succes te behalen? Ben je ook gelukkig zonder sixpack?

Door op al deze vragen een reëel antwoord te geven, kun je je doel iets bijstellen. Zo leek het eerst misschien het einde van de wereld als je geen strak buikje had op de laatste dag van de maand, maar ben je je er nu van bewust dat het ook prima is als het nog een half jaar duurt. Of dat je het eigenlijk toch niet zo belangrijk vindt en veel liever een ander doel nastreeft.

Loslaten

Niemand is flawless en niemand zal ooit perfect worden. Jij bent perfect met al je imperfecties! Je mag trots zijn op wie je bent, zoals je NU bent. Door rust in lichaam en geest te creëren en je bewust te worden van je prioriteiten kun je dat gegeven omarmen en je onzekerheden loslaten. Dit zal niet in één keer gaan. Wij zijn helaas geen ezels dus we stoten ons regelmatig drie of vier keer aan dezelfde steen. Door je goed af te vragen waar je prioriteiten liggen, kom je erachter wat voor jou nu écht belangrijk is. En kun je doelen die hier niet bij jou passen loslaten.

Fotograaf: Allard Timmersman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *