Let’s Meet! Beachvolleybal Team Nederland (BTN)

Maak kennis met Beachvolleybal Team Nederland! Speciaal voor Fitgirls.nl nemen Joy, Julia, Flore en Lauri je mee in hun healthy lifestyle waarin fulltime topsport gecombineerd wordt met studeren en het dagelijks leven. Nu het competitie seizoen weer is gestart, zijn de meiden druk bezig met alle voorbereidingen!

Jullie zijn weer begonnen met een nieuwe competitie, wat houdt deze precies in en hoe belangrijk is deze?

“De Nederlandse competitie is inderdaad weer van start gegaan. Joy Stubbe speelt met Lauri Luijken, en Julia Wouters met Flore Gravesteijn. Vanuit de Nederlandse competitie bouwen we op naar andere toernooien. We moeten ons eerst in de Nederlandse competitie bewijzen voordat we aan andere toernooien mee mogen doen. Als we een goed resultaat behalen, mogen we een stapje hoger; naar de Europese Tour.

Tijdens de eerste drie Eredivisies in Nederland was er een wildcard voor het WK te verdienen in eigen land. De toernooien waren in Budel, Vlissingen en Amstelveen. Het eerste weekend zijn Joy en Lauri in Bundel geëindigd op een vijfde plek. Julia en Flore moesten in de Eerste Divisie starten en hebben hier een eerste plek behaald, wat inhoudt dat ze promoveerden en de week erna mee mochten doen in de Eredivisie. Het tweede toernooi zijn we geeindigd op een tweede (Joy en Lauri) en derde plek (Julia en Flore) in de Eredivisie, dus dat was een leuk podium!”

IMG_9479

Hoe is het trainingsproces geweest voorafgaand aan de competitie? Hoe lang en vaak trainden jullie?

“In de winter hebben wij veel kracht, conditie en techniek trainingen gedaan om ons optimaal voor te bereiden op de zomer. Dit houdt in dat wij 2 – 3 x per week aan krachttraining deden, 1 x per week conditietraining en dat de baltrainingen technisch waren. Hoe dichter wij bij de zomer kwamen, des te minder kracht, conditie en techniek, en hoe meer spelvormen en wedstrijdvormen toegevoegd werden aan de training. Dit houdt in dat de trainingen meer wedstrijdgericht waren, en dus minder technisch.

Eigenlijk heeft de grootste switch plaats gevonden in onze trip naar Tenerife. Hier zijn wij veel meer gaan spelen en hebben we wat oefenpotjes gespeeld. Toen wij weer terug waren in Nederland is dit zo gebleven. Natuurlijk hebben we nog steeds wel technische trainingen, want dit is te belangrijk om volledig te laten schieten, maar gewoon een stuk minder. Toen wij vol in ons winterprogramma zaten trainden wij 2 -3 x per dag, 5 (soms 6) dagen in de week.”

_MG_9419

Hoe letten jullie in het dagelijks leven op voeding, slaap etc. voorafgaand aan een competitie?

“Als we na een lange winterperiode van veel trainen eindelijk richting de competitie gaan, zijn we allemaal erg enthousiast om weer te mogen spelen. Qua training verandert er best veel, maar in het dagelijks leven zijn er ook wat veranderingen. We houden allemaal heel erg van slapen! Slapen is heel belangrijk voor herstel en ook voor een goede prestatie. In de winter slapen we vooral veel door de weeks, en in het weekend wordt het soms iets later, omdat we ook keuzes maken voor ontspanning. Afspreken met vrienden, bijvoorbeeld, of af en toe naar een feestje. Zodra de competitie begint wordt dat wel minder. We spelen in de weekenden vaak Eredivisie toernooien. Als het goed gaat spelen we zelfs op zowel de zaterdag als de zondag. Dit kost veel energie en we liggen dan vrijdag, zaterdag en zondag vroeg op bed voor optimale prestatie, maar ook omdat we gewoon erg moe zijn na een wedstrijd.

Qua voeding veranderen er alleen dingen tijdens de toernooien. Zo drinken we extra Isotone Sportdrank als het heel erg warm is. We letten het hele jaar door op wat we eten, want ook dit is erg belangrijk voor herstel. Wij doen er alles aan om op ons (individuele) piekmoment optimaal te presteren door te letten op een goede balans tussen voeding, slapen en trainen.

voeding 02

Kunnen jullie ons een kijkje geven in jullie keuken en eetgewoontes?

“Bij Beachvolleybal Team Nederland koken we samen met het talentteam. De jongens koken op maandag en woensdag samen met Danny, onze kok. We zijn opgedeeld in duo’ s en elke dag is een ander duo aan de beurt om de boodschappen te doen, te koken of de afwas te doen. De groep die gaat koken kiest een gerecht uit samen met Danny. Er wordt op gelet dat het gerecht lekker en gezond is, maar we proberen ook graag nieuwe dingen uit om te zorgen voor voldoende variatie. Helaas valt dit niet altijd bij iedereen in de smaakt, maarja, we moeten eten wat de pot schaft, haha. We houden van verse producten en halen onze groenten dagelijks bij de groenteboer, vis bij de visboer en vlees van de slager.

Een keer in de drie maanden gaan we naar een diëtiste. Hier worden we gewogen en wordt ons vetpercentage gemeten. Ook houden we regelmatig een voedingsdagboekje bij om te checken of we voldoende voedingsstoffen binnen krijgen. We proberen op ons ideale gewicht te blijven, en krijgen hiervoor adviezen en handvaten van de diëtiste. Wat het allerbelangrijkste is, is onze herstelvoeding. Direct na de training drinken we bijvoorbeeld een glas magere chocolademelk. Daarnaast hebben we allemaal een persoonlijk voedingsadvies (gebaseerd op lengte, gewicht en soort training). Het is fijn om een diëtiste in de buurt te hebben, beachvolleybal is toch een sport waarbij je je lichaam showt in (kleine) bikini’s, en hier kun je soms best onzeker van worden. Een van de belangrijkste dingen die we van haar hebben geleerd, is dat het vooral belangrijk is om je goed te voelen in je lijf. Uiteindelijk zal dat voor de beste prestaties zorgen!”

Wat zou jij willen weten van de beachvolleybal meiden? Stel je vraag hieronder en wie weet vind je het antwoord terug in het volgende interview!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *