Krachttraining en buiten sporten. De ideale combinatie

Rennen is leuk, geeft heel veel voldoening, vraagt veel discipline, maakt je hoofd leeg en zorgt er in mijn geval voor dat je meer kunt eten (heel belangrijk voor een veelvraatje zoals ik). Maar van rennen krijg je geen Doutzen Kroes-buik of Beyoncé-kont. Als je niet uitkijkt eerder een ingevallen kop met veel rimpels.

Dat we met ze allen naar het krachthonk moeten heeft Fit Girl Anouk ons al eerder op gewezen en het is zo waar! En weg met de angst dat je er uit gaat zien als een bodybuilder en al je vrouwelijkheid verliest. Het tegendeel is waar. Daarbij hoef je niet meteen vijf keer per week aan de zwaarste gewichten te hangen. Je hoeft zelfs de sportschool niet in. Heb je net als ik een grote liefde voor buiten sporten dan kun je ook je krachttraining buiten doen. De bootcampclubjes zijn de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond geschoten.

Voor mij de ideale manier om aan krachttraining te doen. En ja, de weersomstandigheden zijn niet altijd even prettig. Bij een temperatuur van 30 graden alles geven, valt niet mee. Buikspieroefeningen doen in de sneeuw zit ook ik niet altijd op te wachten. En als de regen met bakken uit de hemel komt toch van de bank afkomen en jezelf naar de training sleuren, is soms een grotere opgave dan de training an sich. Er wordt vaak verbaasd gevraagd: maar trainen jullie in de winter dan ook buiten? Ja in de winter gaan wij gewoon door. Ook als het zo koud is? Ook als het koud is. Geloof me, je hebt het vijf minuten koud, daarna ben je warm en is die frisse winterlucht de ideale omstandigheid om in te trainen. En na zo’n training met vuurrode benen onder een warme douche is best lekker hoor.

Terrortrainer

Mijn trainer, waar ik nu al zo’n twee jaar bodyfittraining volg, is een ware terror. Hij zit waarschijnlijk niet voor niets bij de politie, want zijn trainingen, een afwisseling van bootcamp, bodypump, circuit-looptraining en insanity, zijn altijd onder een streng regime. Superscherp op techniek. Voer je een oefening niet goed uit, staat hij meteen naast je. En bloedfanatiek. Smokkelen zit er niet bij, dat wordt afgestraft met een strafoefening, en die zijn altijd behoorlijk naar.

Maar het werkt, want ik boek resultaat. Twee jaar geleden was opdrukken nog een ware hel. De kracht in mijn armen was zo ver te zoeken, dat ik bij wijze van een dartpijl nog niet eens in het dartbord kreeg. En nu kan ik echt wel spreken van een soort van spiervorming in mijn armen. En niet alleen in mijn armen, maar ook in de rest van mijn lichaam. Je leest het goed, enige spiervorming. Wat ik al zei je hoeft echt niet bang te zijn dat je van krachttraining verandert in een opgepompte spierbundel. Mooie lijnen heb ik mij wel eens laten vertellen. Je krijgt mooie lijnen van krachttraining.

buiten-sporten-maureen-fitgirls

Niet bang om vies te worden

Buiten vind je ook legio mogelijkheden om oefeningen uit te kunnen voeren. Opdrukken tegen brugrelingen, optrekken aan gymrekjes, arm dips op bankjes, jump squats op een trap. Met een beetje creativiteit kom je een heel eind en het maakt hierdoor elke training ook weer afwisselend omdat je op verschillende locaties traint.

Vorige week zondag konden we ons uitleven op een bijzondere locatie. We werden uitgedaagd door onze terrortrainer op het terrein van de politie in Amsterdam. Twintig oefeningen waren er uitgezet en in groepjes van drie of vier personen moest je dit parcours zo snel mogelijk afwerken. Met als ‘leuk’ extraatje een autoband die het hele parcours meegedragen moest worden. Klimmen over touwrekken, van boom tot boom over een minuscuul touwtje, slingeren over een modderpoel, tijgeren onder een net en door modder. Een waar walhalla voor fanatiekelingen die niet bang zijn om vies te worden.

Bang om vies te worden moest je zeker niet zijn, want bij een van de laatste oefeningen werd je vriendelijk door een sloot gedirigeerd. Tot ver boven mijn middel zakte ik weg in de sloot en het enige dat ik wilde was zo snel mogelijk naar de overkant, want de lucht was niet te harden. Eenmaal aan de overkant was er maar één weg terug….weer door de sloot.

Bootcamp, de ideale buitensport voor iedereen

Gelukkig is de sloot geen terugkerend onderdeel in onze reguliere training, want dan zal mijn liefde voor het buitensporten snel afnemen en zal ik jullie ook een stuk minder kunnen enthousiasmeren om te gaan beginnen met bootcamp ben ik bang. Bootcamp is de ideale sport als je zowel aan je conditie, als aan kracht en coördinatie wilt werken en daarbij wilt genieten van de voordelen van buiten sporten. En die zijn er! Vergeet die sloot, vergeet vooral die sloot.

Rennen door de regen is heerlijk, het zorgt voor extra zuurstof. Krachtoefeningen doen in de zon is ideaal. Terwijl je aan een strak lichaam werkt, wordt tevens je vitamine D gehalte aangevuld. Je compleet in het zweet werken, in weersomstandigheden die meer vragen om warme chocolademelk met speculaas en vooral niet van de bank komen, geeft zo’n voldaan gevoel dat je de wereld weer aan kan.

Bootcamp is geschikt voor iedereen. Wees niet bang dat je niet mee kunt komen. Je kunt op elk niveau meedoen. Drukt de rest zich tien keer op, begin jij lekker bij vijf of je doet het op je knieën. Conditie op niveautje aan het eind van de straat kun je mij al aan het zuurstof leggen? Ga je wandelen tussendoor of maak je het rondje dat gerend moet worden kleiner. Je zal merken dat je vooruitgang boekt en steeds fitter, sneller en krachtiger wordt.

Dus girls ga lekker naar buiten! Ondanks, nee eigenlijk moet ik zeggen juist nu de koude, natte herfst- en wintermaanden weer voor de deur staan.

2 thoughts on “Krachttraining en buiten sporten. De ideale combinatie

  1. Mei zegt:

    Leuke post! Misschien dat jullie ook een stukje schrijven over hoe we zelf buiten wat meer oefeningen kunnen doen zonder meteen een bootcamp te joinen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *