Kracht challenge voor een cardio-lover

Eva is een echte cardio-lover, maar zit de laatste tijd niet zo lekker in haar vel. Op zoek naar een betere en sterkere versie van zichzelf gaat ze de komende vier weken een nieuwe challenge aan! 

Cardio, I love it! Op een zaterdagochtend ren ik het liefst 21 kilometertjes langs de Amstel of spring ik op de racefiets en maak ik een tochtje naar het strand. Marathons en triatlons zijn dan ook helemaal mijn ding. De zeldzame keren dat ik in de sportschool ben, loop ik met een grote boog om het krachthok heen. Al die zwetende, stinkende spierbonken, daar word ik een beetje zenuwachtig van.

Nu zie ik steeds vaker meiden met wasbordjes en gespierde armen, allemachtig prachtig. Dat wil ik ook! Helaas kweek ik met het rennen van marathons geen massieve armen en zit er dus niets anders op dan toch een kijkje te nemen in de wondere wereld van krachttraining. Omdat ik niet vies ben van een challenge, heb ik mezelf voor een uitdaging gezet. Ik wil in 4 weken tijd mijn vetpercentage naar beneden brengen en mijn spiermassa omhoog. Leek als ik ben, heb ik geen idee waar ik moet beginnen. Daarom heb ik personal trainer Stephan Hamersma in mijn niet zo gespierde armen genomen. Hij is altijd super enthousiast en zijn motto is “wees trots op wat je al hebt bereikt’”. Zo’n motivator als hij kan ik wel gebruiken tijdens deze loeizware challenge. Mega pluspunt is dat hij ook meiden als Marly van der Velden, Geraldine Kemper en Anouk Maas traint. Deze meiden zien er stuk voor stuk super fit uit. Ik kan niet wachten tot ik ook met een wasbordje kan pronken op het strand!

Vetpercentage & spiermassa

Meten is weten en ik ben reuze nieuwsgierig wat mijn vetpercentage en spiermassa is. Vanuit daar kunnen we dan kijken of die waarden zijn veranderd na een maandje met gewichten gespeeld te hebben. Op dit moment worden de volgende waarden gemeten:

Gewicht: 60,3 kg
BMI: 20,2
Vetpercentage: 24,1
Spiermassa: 32

Ik schrik een beetje van mijn vetpercentage. Ook Stephan had dit niet zien aankomen, hij dacht zelfs dat ik onder de 20% zou zitten. Ik sport namelijk rete veel maar Stephan geeft meteen aan dat we tijdens deze challenge ook mijn voeding onder de loep gaan nemen. Mijn dagen breng ik het liefst door met Tony en Lays, maar voor deze challenge maak ik het (tijdelijk) uit met hen. Even een maand lang geen chocolade en chips voor mij, maar meer groentjes en andere gezonde shizzle.

Gezond eten net zo belangrijk

Je hoort veelal hoe slecht suiker en voorverpakte voeding voor je is. Ik heb daar nooit echt bij stilgestaan tot aan mijn vetmeting. Ik sport 4 à 5 keer in de week, maar toch zit ik niet helemaal lekker in m’n velletje. Stephan geeft aan dat voeding “the key” is om gezond te zijn. We gaan dan ook structuur aanbrengen in mijn eetpatroon. Om de twee uur wat eten, wordt ook mijn doel. Daarnaast ga ik minderen met alcohol, slechte suikers en voorverpakte meuk. Hallo zelfgemaakte granola, groene salades en gezonde tussendoortjes! Mijn challenge start maandag 20 juli en ik ga een wekelijkse update geven over mijn overwinningen en struggles. Over een maandje word ik weer gemeten door Stephan en ik ben nu al benieuwd naar de uitslag! Niet alleen naar mijn spieropbouw maar ook heel erg naar mijn gemoedstoestand nu ik een maandje super gezond ga eten!

Keep u posted 😉

fitgirls

Eva is een echte sportfreak en vindt het vooral leuk om mee te doen aan wedstrijden. Of dat nou marathons, triatlons of obstacle runs zijn, Eva is altijd in voor een challenge. Haar ultieme droom is om ooit een Iron Man te gaan doen!

One thought on “Kracht challenge voor een cardio-lover

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *