Kom uit je ‘what the hell’ gedachte

Wat dacht je toen je dat koekje nam en daarna nog één? Of het tweede, derde, vierde biertje? Of dat stukje taart? Kwam er toen een ‘what the hell…’ gedachte bij je op en nam je het hele pak koekjes, werd je dronken of ging er nog een stuk taart in? Hoe schuldig voelde je je? Wat gebeurde er met je voornemens? Als die de prullenbak in gingen, ben je het slachtoffer geworden van één van de grootste wilskrachtondermijners die er zijn, namelijk het ‘what the hell ‘effect. In plaats van de schade tot een minimum te beperken, geef je er door dit effect helemaal de brui aan.

Neerwaartse spiraal

Dit effect leidt tot een neerwaartse spiraal. Deze spiraal wordt niet in gang gezet door dat ene keertje zondigen, maar door het schaamte- en schuldgevoel achteraf en wat je naar aanleiding hiervan weer gaat doen (vaak datgene wat tot dat gevoel geleid heeft). Alleen deze vicieuze cirkel kun je (natuurlijk) nooit doorbreken zolang je troost/beloning blijft zoeken bij datgene wat zorgt voor dat negatieve gevoel. Daarom is emotie-eten ook zo vervelend.

Dit is ook één van de redenen waarom volgens mij diëten die iets uitsluiten niet werken. Als je kijkt naar diëten waarbij je bepaalde voedingsmiddelen/producten/stoffen niet mag en dan dat betreffende product wel neemt. Hoe voel je je dan? En wat doe je dan?

De vicieuze cirkel doorbreken

De meeste mensen hebben wel ervaren dat zelfbeheersing wordt ondermijnd door schuldgevoel. Hoe raar klinkt het dan dat je door het tegenovergestelde te doen je zelfbeheersing kunt bevorderen? Niet heel raar toch. Dus voel je niet zo schuldig voelen na het eten, drinken, etc. van datgene wat je eigenlijk niet wilde. Dat betekent dat je je minder rot voelt en dus niet de behoefte voelt om aan verleidingen toe te geven. Uit vele onderzoeken blijkt namelijk dat zelfkritiek samengaat met een gebrek aan motivatie en zelfbeheersing. Het is ook één van de belangrijkste voorspellers voor depressie. Echter, wie een beetje aardiger is voor zichzelf, vooral bij stress en falen, is sterker gemotiveerd en heeft meer zelfbeheersing. Vergeving leidt tot meer verantwoordelijkheidsgevoel en aanvaard je dus je fouten. Dan sta je ook meer open voor adviezen en feedback en leer je van je ervaringen.

Wat te doen?

Iedereen maakt fouten en heeft tegenslagen. Het gaat om de manier waarop je ermee omgaat. Maak in zo’n geval dan even een pas op de plaats en ga #Back2Basic en bedenk bij een volgende tegenslag:

  1. Hoe voel je je? Wat zeg je tegen jezelf? Wat ga ik nu doen?
  2. Ik ben ook maar een mens en fouten maken is menselijk. Zelfs de meest succesvolle mensen, zoals… (vul hier een naam in van iemand die je mag en respecteert) maken fouten en zijn zij er ook niet slechter van geworden.
  3. Wat zou jij tegen een dierbare zeggen? Hoe moedig jij deze persoon aan om zich vast te houden aan zijn/haar doel?

#Back2Basic

Kijk eens terug naar je kindertijd. Hoe ging je toen om met fouten en tegenslagen? Ik denk net zoals ieder kind; vallen en weer opstaan. Daar leert ieder kind (en ook volwassene) van. Dus bedenk weer wat je doelen zijn en welke stappen je gaat zetten om deze doelen te bereiken. En ja, het bereiken van doelen gaat met vallen en opstaan. En als je dit beseft, begrijpt en accepteert, zul je veel meer in je eigen kracht staan en je lekker in je vel voelen, ongeacht de fouten die je maakt en tegenslagen die je ervaart. Dus bedenk altijd wat de reden is dat je een bepaalde weg bent ingeslagen. Op die weg ga je hobbels tegenkomen en je neemt een keer een omweg. uiteindelijk kom je er wel, zolang je maar bij jezelf blijft. En vergeet ook niet hoe mooi die weg eigenlijk is.

Bron: De kracht van wilskracht. Hoe zelfbeheersing werkt en wat je eraan kunt doen. Kelly McGonigal.

Anouk de voodAnoek de Voogd adviseert mensen op het gebied van een gezonde leefstijl en daarbij pakt ze alle factoren mee die ermee te maken hebben, namelijk voeding, beweging, mindset en ontspanning. Anoek is gewichtsconsulent BGN, personal training, sportpsycholoog en leefstijlcoach. In haar eigen bedrijf Anoek de Voogd Sport & Exercise begeleidt d.m.v. van 1-op-1 begeleiding, workshops, groepstrainingen en online coaching. Voor meer informatie kun je kijken op www.anoekdevoogd.nl en www.anoeksportenvoeding.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *